هزار سال قبل هم طوطی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شد

موبنا – طوطی قرمز که از زیباترین پرنده‌های جهان محسوب می‌شود در جنگل‌های گرمسیری مکزیک، آمریکای مرکزی و حواشی رود آمازون آزادانه پرواز می‌کند. با این وجود نتایج حاصل از یک بررسی باستان‌شناسی باعث شد اسکلت این حیوان در بیابان‌های مناطق جنوبی ایالات متحده کشف شود که این منطقه دستکم ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از محل زیست طوطی قرمز محسوب می‌شود و محیط پیرامون آن یک اکوسیستم کاملا متفاوت دارد.

محققان برای اینکه این معما را حل کنند و علت حضور این پرنده در بیابان‌های جنوب آمریکا را به دست آورند ژنوم‌های مربوط به DNA موجود در استخوان‌های این پرنده را مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی DNA مربوط به ۱۴ طوطی دم‌بلند قرمز آمریکای جنوبی که در ۵ سایت باستانی مختلف ایالات متحده کشف شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این سایت‌های باستانی که قدمت آنها بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ سال تخمین زده می‌شود مردم به کشاورزی، تجارت و ساخت شهرها مشغول بوده‌اند.

tropical macaws 2

در پایان این بررسی مشخص شد ۷۱ درصد طوطی‌های قرمز ژنوم میتوکندری کاملا مشابه با طوطی‌های قرمز امروزی را شامل می‌شدند و دیگر طوطی‌ها تفاوت بسیار اندکی داشتند و به همین خاطر در یک خانواده دیگر از پرنده‌ها با نام «هاپلوگروپ» قرار گرفتند. گزارش نهایی مربوط به این مطالعه روز گذشته در «نشریه مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم» به چاپ رسید.

tropical macaws 3

این طور که به نظر می‌رسد، هاپلوگروپ از جمله پرنده‌های بسیار نادر در جمعیت وحشی طوطی‌های قرمز محسوب می‌شدند و از ۸۴ موزه‌ای که اسکلت‌های باستانی طوطی قرمز مناطق گرمسیری را در اختیار دارند، تنها ۳ مورد استخوان های هاپلوگروپ را نیز نگهداری می‌کنند. بنابراین احتمال می‌رود طوطی‌های قرمز مناطق جنوب غربی آمریکا پرنده‌هایی بودند که بومیان آمریکایی از آنها به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کردند.

tropical macaws 4

این مسئله به آن معنی خواهد بود که، به جای اینکه طوطی‌های قرمز در تله گرفتار شوند و پس از طی کردن فاصله طولانی به این مناطق برسند، انسان‌های هزار سال قبل آنها را در سواحل جنوب غربی آمریکا پرورش می‌دادند. این پرنده با اهداف مذهبی، زینتی و … طی مراسم مختلف به ساکنان این منطقه تحویل داده می‌شد. باستان شناسان دریافتند در نزدیکی بیابان‌های شمال مکزیک در ایالت چیوآهوآ یک مرکز پرورش طوطی قرمز وجود داشته است که بین ۱۲۵۰ تا ۱۴۵۰ سال قبل مورد استفاده قرار می‌گرفته است، این تاریخ یعنی قرن‌ها بعد از آنکه طوطی قرمز یا ماکائو در این ناحیه زندگی می‌کرده است. بنابراین دانشمندان هنوز نمی‌دانند ماکائوها در این دوره زمانی چطور به این منطقه آورده شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا