معروفترین «ژن خوب» ها، آقازاده‌ها و خانم‌زاده‌های کشور (+عکس)

موبنا – احمد عراقچی معاون ارزی سابق بانک مرکزی، یکسال پس از انتصابش، برکنار و دستگیر شد. او متولد سال ۱۳۵۷ در تهران بوده و طبق بیوگرافی منتشر شده توسط سایت بانک مرکزی، در رشته کارشناسی اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه نیویورک تحصیل کرده است. او پیش از ورود به بانک مرکزی، عضو هیات عامل سازمان بورس بود و هیچ سابقه اجرایی دیگری نداشت.
خبر دستگیری سید احمد عراقچی توسط محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، ساعاتی پیش از انتشار جزییات بسته ارزی که روز ۱۴ مرداد توسط رییس کل جدید بانک مرکزی اعلام شد، در اختیار رسانه ها قرار گرفت و بمب خبری ۱۴ مرداد بود. او یکی از ژن های خوب و برادر زاده دکتر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه محسوب می شود.
ژن خوب اصطلاحی است که در سال های اخیر پس از انتشار کلیپی از مهندس حمید رضا عارف، پسر دکتر محمد رضا عارف (رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و معاون اول دولت اصلاحات) در برنامه اینترنتی خیلی محرمانه، در فضای مجازی منتشر شد و به کلید واژه ای انتقادی در ادبیات گفتاری و نوشتاری ایرانیان تبدیل شد.
اکنون باید ژن خوب را به شاخ های اینستاگرام و لاکچری گردها (از مائده هژبری و آناشید حسینی و ریچ کیدزهای تهران) اضافه کرد که ترند جدیدی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. ژن خوب، ناظر است به حضور فرزندان پسر و دختر مسئولان فعلی و قبلی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی. ژن خوب ها از نظر عموم، مصداق رانت است. رانتی که فرصت آفرین بوده و قشرهای مختلف جامعه از آن فرصت محروم هستند.
دو تابعیتی ها، مسئولانی که فرزندان و آشنایان خود را در رده های مختلف دولتی مشغول به کار میکنند و به نوعی از جیب مردم، پز عالی میدهند، در کانون انتقادات عمومی به خصوص مطبوعات و رسانه های مجازی قرار گرفته است و به همین خاطر، داستان گرین کارتی ها در مرداد ماه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد.
ژن خوب ها را فقط در قد و قواره مسئولیت های دولتی و غیر دولتی خاص و برجسته یا تاریک و خاموش مشاهده نمیکنیم. جولان ژن خوب ها این روزها در فضای مجازی بسیار افزایش یافته است. تماشای سبک زندگی لاکچری بعضی از ژن خوب های آقازاده و خانم زاده در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام که بعضا با زبان تند و تیزی هم با منتقدان صحبت میکنند، بازتاب های گسترده ای پیدا کرده است.
ژن خوب هایی که امروزه با ماشین های لوکس، دختران متفاوت، نوشیدنی و غذاهای خاص و مقصدهای گردشگری، سلفی و استوری گذاشته و نوعی فخر فروشی جهان سومی را در فضای جامعه اطلاعاتی ایران ترویج می‌کنند.
یکی فرزند فلان سفیر و وزیر است و از هدایای ولنتاین به دوستش سخن میگوید و دیگری، ماشین چند صد میلیونی خود را به رخ کاربران و هواداران شبکه های اجتماعی میکشد و آن را حسودی مردم تلقی میکند. دیگری با لوکیشن آمریکا و اروپا، پست های آتشین در شبکه های اجتماعی میگذارد و ژست روشنفکری و غرب زده گی جلال آل احمدی به خود میگیرد. در واقع همان تراژدی عجیب و غریبی که در اینستاگرام بچه پولدارهای تهران و دیگر نقاط ایران مشاهده میکنیم، امروزه در صفحات و گفتارهای ژن های خوب تا حدی قابل مشاهده و تامل است و از نظر روانشناسی و جامعه شناختی، جای واکاوی بیشتر دارد.
گروه دیگری از آقازاده ها هم هستند که خودشان رسما ردای سیاستمداران را بر تن کرده اند و حتی برخی از مدیران ارشد نظام هستند. علی مطهری، سورنا ستاری، علی جنتی، مهدی خزعلی، محمدرضا و علیرضا بهشتی، فرزندان آیت الله طالقانی، محمد مهدی تندگویان، مهدی مفتح و … از جمله چهره هایی هستند که صرفا اعتبار خود را از نام پدران سرشناس شان نمی گیرند و جامعه حداقل فضای رسانه ای کشور، آنها را مصادیق بارز ژن خوب نمیداند. حجت الاسلام سید مهدی صدر الساداتی در صفحه اینستاگرامش که این روزها بیینده زیادی پیدا کرده است، به مقوله شاخ های اینستاگرام و ژن خوب و لاکچری گردها اشاره دارد.

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا