گسترش رستوران‌های رباتیک «علی‌بابا» در چین (عکس)

موبنا – شرکت چینی “علی‌بابا”(Alibaba) در جدیدترین ابتکار خود، گام دیگری به سوی تحول سرویس‌های خدماتی و گسترش علم رباتیک و هوش مصنوعی در تجارت برداشته است.

این شرکت برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های مربوط به کارگران، ربات‌هایی به اندازه مایکرویو را جایگزین پیشخدمت‌های انسان کرده است که روی یک ریل، در اطراف رستوران می‌چرخند. در این رستوران، رباتی کوچک جلوی میز مشتری می‌آید و ضمن خوشامدگویی، ابراز امیدواری می‌کند که مشتری از غذا لذت ببرد.

“کائو هایتو”(Cao Haitao)، مدیر تولید علی‌بابا و مخترع مفهوم این طرح گفت: در شانگهای، دستمزد هر پیشخدمت، ۱۵۰۰ دلار در ماه است و به دو شیفت کاری نیاز داریم که به معنای پرداخت دو برابر این مبلغ است اما با این طرح رباتیک، نیازی به پیشخدمت یا دو شیفت کاری نخواهیم داشت.

57722028

هایتو افزود: افتتاح رستوران رباتیک، به کاهش قیمت غذا نیز کمک می‌کند. در حال حاضر، قیمت یک غذای معمولی، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ین است اما این هزینه در رستوران رباتیک، به ۱۰۰ ین کاهش می‌یابد.

این رستوران‌های رباتیک، به فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت علی‌بابا موسوم به “هما”(Hema) مرتبط هستند. در این فروشگاه‌های نیمه‌خودکار، همه سرویس‌ها، الکترونیکی هستند و کاربر، هزینه خریدهای خود را از طریق اپلیکیشن پرداخت می‌کند و کالاهای خریداری‌شده به خانه خریدار ارسال می‌شود. در حال حاضر علی‌بابا، ۵۷ فروشگاه در ۱۳ شهر چین دارد که قرار است نهایتا همه آنها، به رستوران رباتیک مجهز شوند.

57722029

با طرح رستوران‌های رباتیک در چین و ادغام هوش مصنوعی و تجارت، به‌زودی شاهد گسترش جایگزینی ربات به‌جای پیشخدمت‌ها خواهیم بود.

متخصصان صنعت باور دارند که این گونه ایده‌ها، بیشتر از این که طرح تجاری جدیدی برای کاهش هزینه نیروی انسانی باشند، عرصه‌ای برای نمایش قدرت فناوری علی‌بابا هستند اما رستوران‌های رباتیک، نمونه ای برای سازگاری فناوری های جدید با شرایط کشوری محسوب می‌شوند که دولت آن، به استفاده از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی مجرمان تمایل دارد.

لازم به ذکر است که با گسترش این ایده، شرکت رقیب علی بابا موسوم به “JD.com” نیز تصمیم گرفته تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰۰ رستوران رباتیک در چین راه‌اندازی کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا