گوشی های سری Mate، نمادی از تفکر هوآوی
موبنا – مدت زمان زیادی از رونمایی هواوی از سری خیرهکننده P20 نمیگذرد تا این شرکت بار دیگر پیشتازی خود را در حوزه دوربین گوشیهای هوشمند تثبیت کند. این رونمایی، با پردهبرداری از محصول دیگر این شرکت یعنی PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate RS که با همکاری شرکت پورشه دیزاین طراحی شده و قیمت بسیار بالایی دارد همراه شد. شاید هواوی و اپل تنها تولیدکنندگان گوشی هوشمند هستند که میتوانند گوشیهای خود را در این سطح، قیمتگذاری کنند.
اگر سری P را نقطه تقاطع بین تصورات مهندسی و راهکارهای مدگرایانه بدانیم، سری Mate، تصویری بارز از فرهنگ مهندسی هواوی به حساب میآید. برای هواوی، این دو سری از محصولات، در روندی نهچندان متفاوت از آنچه بازیگران مرد و زن نقش اول، فیلم را به پیش میبرند، متمم یکدیگر هستند.
اوج گیری هوآوی با Mate:
در واقعیت، اوج گرفتن هواوی در بازار موبایل، همسو با توسعه تاریخ سری Mate این شرکت است. این جمله که سری Mate هواوی، مهمترین سری در تمام دستگاههای در سطح پرچمدار تولید چین به حساب میآیند، امری است که همه با آن موافق هستند. با وجود این، داستان موفقیتی که این سری به خود دیده، کاملاً دراماتیک است: این داستان، شامل رقبای خودشیفته و مغرور و در آنسو، تحلیلهای دقیق بازار و تعهد هواوی به پیروزی در بازار گوشیهای بالاردهها است.
این داستان در اوایل ۲۰۱۳ یعنی زمانی که هواوی خیلی آرام و بیسروصدا سری جدید محصولات خود را با عنوان Mate عرضه کرد کلید خورد؛ سری که بزرگترین نکته مثبت فروش آن، صفحهنمایش بزرگ بود. هواوی به جای قراردادن این محصول در سری های قبلی خود مانند سری قدیمی D که در بازار پرچمداران و گوشیهای ردهبالا تثبیت شده بود، سری جدیدی را ایجاد کرد.
دستگاه یادشده یعنی اولین گوشی از سری Mate هواوی، توانست به موضوعی جذاب برای علاقمندی مدیران اپراتورهای همراه و رسانهها مبدل شود. آنها اولین کسانی بودند که این دستگاه را شناسایی و درخواست کردند و همگی آنها پیگیر نسل بعدی این دستگاهها شدند. شاید همین بازخورد، این اعتماد به نفس را به هواوی داد تا به پیش برود. در واقع تا پیش از این، هواوی قادر نبود عرضه هیچ یک از محصولات سریD یا P را در سرزمین اصلی خود یعنی چین، عملی سازد. هواوی به پیروزی کامل و مطلق در بازار موبایل نیاز داشت وگرنه به هواویی که امروز میشناسیم تبدیل نمیشد.
در سال پس از آن، هواوی نسل دوم سری Mate یعنی Mate 2 را عرضه کرد. پس از این بود که چیپست های ساخت هواوی، وارد نسل نُهم تولید خود شد. تعهد و پیشبینی هواوی برای استفاده از چیپست ساخت خود، قابل تحسین است. پس از اولین سالهای سخت و طاقتفرسا، سری Kirin 9 به بهترین شریک برای گوشیهای سری Mate تبدیل شد. Mate 2 روی شانههای پرتوان سری قبل از خود توسعه بیشتری پیدا کرد: این محصول از صفحهنمایش بزرگ بهرهمند شده، پاسخ نیازهای کاربران و مشتریان را در خود جا داده، طول عمر باتری بالایی داشت و دامنه کاربری آن گسترش یافت تا کاربران دولتی و شرکتی را هم پوشش دهد.
فرصتی رقبا به هوآوی دادند:
با وجود این، هواوی همچنان به یک فرصت و شانس نیاز داشت که کمی پس از آن ایجاد شد. سامسونگ با تمرکز زیاد روی سری S محصولات خود، تمرکزش را روی سری Note کاهش داد؛ سری محبوبی که کاربران سامسونگ از استفاده از آن لذت میبردند. این امر، فرصت را به سری Mate هواوی داد تا بازار را تصاحب کند.
در پایان، با حرکت به موازات هر دو دسته مزایای داخلی و خارجی، سری Mate به رشد انفجاری رسید. در مدت زمان برگزاری IFA 2014، هواوی با رد کردن سری ۳، ۴ و ۵، از Mate 7 رونمایی کرد.
در مصاحبه پس از این رویداد، مدیرعامل هواوی یعنی Richard Yu گفت: ما توانستیم به بهبود عملکرد قابل توجه دست پیدا کنیم. از نقطهنظر فنی، ما چند نسل به سمت جلو جهش داشتهایم. از همین رو در طرح نامگذاریمان هم چند نسل را فاکتور گرفتیم. اجازه دهید در ادامه بررسی روی دستگاه پرطرفداری که سرنوشت هواوی را تغییر داد داشته باشیم.
با پایگاه کاربری که دو نسل قبلی ایجاد کرده بودند و صفحهنمایش بزرگ، Mate 7 را باید نمادی از یک موفقیت خالص فناورانه به حساب آورد: این محصول اولین گوشی هوشمند اندرویدی است که از قابلیت بازکردن قفل با استفاده از سنسور تشخیص اثرانگشت بهره میبرد و همچنین اولین دستگاه در جهان است که به تراشه هشت هستهای ناهمگون (دارای هستههای پرداشی با فرکانسهای مختلف) و همچنین نسبت زیاد و قابل توجه صفحهنمایش به بدنه مجهز شده است.
با توجه به اینکه دستگاهی مناسب در زمان مناسب پردهبرداری شد، Mate 7 به موفقیت تجاری عظیمی مبدل شد. در زمان پردهبرداری، تقاضای بازار به حدی بالا بود که بخش تامین، زمان دشواری را برای دنبال کردن میزان تقاضا سپری کرد. HUAWEI Mate 7 از فروش چشمگیر هفت میلیون دستگاه در زمان حضور در بازار بهره برد. از زمانی که آقای Yu سکان هدایت بخش تجارت همراه هواوی را در دست گرفت شرکت را به نحوی هدایت کرده تا دستگاههایی ساده، دلپسند و باکیفیت را برای هدف قراردادن بازار محصولات رده بالا توسعه دهد. موفقیت Mate 7 تاکید بیشتری روی فلسلفه بازار او داشت: محصولات اصلی پرچمدار باید قابلیتهای تاثیرگذاری را به نمایش بگذارند. هواوی و Yu هر دو معتقدند مسیر رسیدن به موفقیت را تنها با محصولات قدرتمند میتوان طی کرد.
تمایز معنادار برای اولین بار:
به دنبال Mate 7، هواوی از محصولی متمایز از برند خود یعنی Mate S پردهبرداری کرد. این محصول طراحی ویژهای داشت که به اندازه کافی و حتی با درنظر گرفتن استانداردهای امروزی، مدرن بوده و از بدنه پشتی خمیده و ارگونومیک بهره میبرد. این محصول، قیمت به مراتب بالاتری در مقایسه با Mate 7 داشت. شاید هواوی با این محصول در حال تجربه این امر بود که چگونه میتوان شگفتی مهندسی را با هنر ترکیب کرد تا محصولی را تولید کرد که بهترینها را پشتسر میگذارد؟ برای هواوی، این محصول نیاز نبود تا فروش خوبی داشته باشد. هواوی بدون وقفه، عملکرد خود را در سری محصولات پرچمدار، بهبود داده است و از نحوه نامگذاری میتوان مشاهده کرد که هواوی قصد داشت Mate S را به محصولی مبدل کند که چراغ راهنمای آینده را از نسل پیشین گرفته و در دستان خود نگه دارد.
اما در عوض، چراغ راه به Mate 8 سپرده شد که طراحی و قیمت آن نزدیکتر به سری Mate بود. پس از این، Mate 9 شگفتانگیز از راه رسید که از طراحی نوآورانه و در عین حال آشنا بهره میبرد. سخن شما صحیح است! Mate 9 با الگوبرداری از زبان طراحی مشابه با Mate S طراحی شد اما نسخه توسعه یافتهتری از آن به حساب میآید که به DNA طراحی هواوی که توسط پرچمدارهای این شرکت تفسیر و توضیح میشود، نزدیکتر است.
هوش مصنوعی به بازی وارد می شود:
اگر سامسونگ مانع پیشرفت هواوی نشده بود، Mate 9 Pro از صفحهنمایشی با شیشه خمیده بهرهمند میشد تا به راحتی در تاریخ به عنوان یکی از چشمنوازترین دستگاههای سری Mate شناخته شود. اما پاسخ هواوی در قالب Mate 10 نمود پیدا کرد: پرچمداری که همچنان میتواند بدون طراحی خمیده، فوقالعاده باشد! هواوی توانست با سری Mate 10 Huawei به اولین تولیدکننده گوشی هوشمند مبدل شود که از قابلیت هوش مصنوعی در بخش سختافزاری خود بهرهمند شده است. NPU یا همان واحد پردازش عصبی روی این دستگاه، وظیفه محاسبات برپایه الگوریتمهای هوش مصنوعی را عهدهدار شده است و میتواند این امر را با سرعت و بهرهوری بهتری انجام دهد. به این طریق، هواوی توسعه تکنولوژی هوشمندانه متمرکز روی مشتریان را بهبود داد. این راهکار وقتی بیشتر به تایید رسید که اپل هم از این روند در آیفون ده خود تبعیت کرد. این اتفاق، اعتماد به نفس هواوی را بهبود داده و بدون شک به عاملی برای تغییر برنامههای کوالکام مبدل شد.
برخلاف هواوی و اپل که محاسبات هوش مصنوعی را در دستگاههای خود به پردازنده مستقل AI واگذار کردند سامسونگ همچنان به استفاده از تراشههای GPU (پردازشگر گرافیکی) و DSP (پردازشگر مبدل سینگاهای معمولی به دیجیتال) برای این امر ادامه داد. از طرف دیگر، Snapdragon 835 به قابلیتهای هوش مصنوعی مجهز نشد. این امر، شرایط شرکتهای چینی تولیدکننده گوشی هوشمند را برهم زد؛ آنها هم خواستار ایفای نقش در حوزه هوش مصنوعی بودند. این در حالی است که قابلیتی ویژه که برای تشخیص سوژه و صحنه با استفاده از هوش مصنوعی استفاده میشود نیز محبوبیت ویژهای بدست آورد؛ قابلیتی که با عنوان عکاسی با هوش مصنوعی یا همان AI Photography شناخته میشود.
با افزایش استفاده از قابلیت عکسبرداری توسط هوش مصنوعی، مسیر حرکتی هواوی همچنان ادامه داشت. در واقع، مزایایی که این شرکت در مقایسه با دیگر طراحان تراشه در زمینه توان محاسباتی دارد، این اعتماد به نفس و فرصت را به آنها داد تا تمرکز دو برابری روی هوش مصنوعی داشته باشند: این امر به بومی سازی اپلیکیشنهای هوش مصنوعی منجر شده و اکوسیستم هوش مصنوعی را برپایه پلتفرم HiAI این شرکت توسعه داد. سرمایهگذاری روی این راهکارها در نهایت امر باعث شد هواوی موقعیت پیشتازی خود را در بازار تثبیت کرده و قوت ببخشد.
ایستگاه بعد کجاست؟
اینکه بگوییم عرضه تمامی دستگاههای سری Mate توانست مطابق با پیشبینیهای داغ در میان هسته اصلی کاربران این برند پیش برود، تقلیل سطح حقایق است و قطعاً واقعیت به این مورد محدود نمیشود. اما هواوی نیز بدون چالشهای خاص خود نیست. مشخص کردن این امر که گزینه بعدی که میتواند باعث تداوم سلطنت این برند شود چیست، شاهکار کمی نخواهد بود. بعد از هوش مصنوعی، چه تکنولوژی خواهد آمد؟ در پاییز پیش رو پیگیر اخبار باشید تا به پاسخ این سوال برسید.