هواوی، سامسونگ را ضربه‌فنی کرد

موبنا؛ مسعود شهبازی – پاسخ به این سؤال کاملا مشخص است، چراکه به‌غیراز کیفیت و قدمت، موضوعاتی دیگری نظیر «کاربرپسند بودن»، «خلاقیت و نوآوری»، «قیمت در برابر کیفیت» و… مطرح است. یک مثال دیگر در مورد شرکت کره‌ای سامسونگ است. قدمت این شرکت کره‌ای به پنج دهه قبل بازمی‌گردد، اما همین چند وقت پیش بود که سری نوت این شرکت با آتش گرفتن باتری، فاجعه‌ای برای اعتماد مصرف‌کننده‌ها بوجود آورد. می‌توانیم بگوییم تجربه نشان می‌دهد همیشه قدمت یک برند به معنای برتر بودن آن نیست، چراکه اگر این‌طور بود حداقل در عرصه فناوری‌های جدید، شرکت‌های استارت‌آپ توانی برای عرض‌اندام نداشتند. حال چرا از قدمت شرکت‌ها سخن گفتیم؟

photo 2017 12 25 13 24 11

برای اینکه در این بررسی می‌خواهیم دوگوشی هوشمند مطرح از شرکت‌های سامسونگ و هواوی را بررسی کنیم. شرکت سامسونگ با پنج دهه سابقه و بازاریابی قدرتمند در سراسر جهان در مقابل برند هواوی با سه دهه قدمت اما با پشتوانه زیرساخت‌های عظیم مخابراتی قرارگرفته است. در این بررسی می‌خواهیم مدل هانر ۹ از برند هواوی باقیمتی کمتر از دو میلیون تومان و گلکسی اس ۸ سامسونگ باقیمتی کمی بیشتر از ۵/۲میلیون تومان را بررسی کنیم.

همان‌طور که می‌دانید بیشتر شرکت‌ها به صفحه‌نمایش‌های بزرگ علاقه‌مند شده‌اند، چراکه گلکسی اس ۸ و مدل پلاس آن نیز به ترتیب با نمایشگرهای ۵.۸ اینچی و ۶.۲ اینچی عرضه می‌شوند، اما به خاطر حاشیه ناچیز در طرفین، با موبایل‌های غول‌آسایی روبرو نیستیم. نمایشگر استفاده شده در این گوشی رزولوشن +QHD دارد که معادل ۱۴۴۰×۲۹۶۰ پیکسل است و بنابراین تراکم پیکسلی دو مدل را به ترتیب به ۵۷۰ و ۵۲۹ پیکسل در هر اینچ مربع می‌رساند. در مقابل سامسونگ، هواوی آنر ۹ قرار دارد.

photo 2017 12 25 13 26 40 1

این گوشی هوشمند دارای یک صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و تراکم ۴۲۸ پیکسلی است که از پنلی با تکنولوژی AMOLED بهره‌مند است؛ بنابراین نباید نگران کیفیت آن زیر نور مستقیم خورشید باشید، درحالی‌که به‌دلیل نوع تنظیمات و کیفیت ساختی که در صفحه‌نمایش اس ۸ شاهد آن هستیم، گاها در زیر نور مستقیم خواندن متن‌ها مثلا در وب‌گردی کمی مشکل می‌شود، اما زمانی که هانر۹ از هواوی را کنار آن بگذارید، تازه متوجه می‌شوید که همه‌چیز تراکم پیکسلی نیست.

photo 2017 12 25 13 24 10

در واقع نحوه مهندسی پیکسل‌ها نیز تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی صفحه‌نمایش دارد. همین مهندسی پیکسل‌ها که توسط هواوی برای گوشی هانر۹ بکار رفته، باعث شده تا خواندن ریزترین متون را هم بتوانید در هر شرایطی به‌راحتی انجام دهید، درحالی‌که در شرایط مشابه کاربران اس۸ تجربه چندان خوشایندی از متون ریز آن‌هم زیر نور خورشید نخواهند داشت. بد نیست بدانید روشنایی نمایشگر هانر۹، ۴۵۴ نیت است، این مقدار کاملاً برای استفاده‌های معمول کافی به‌نظر می‌رسد و در محیط بیرون صفحه‌ای خوانا را نمایش می‌دهد. وسعت رنگ در این نمایشگر به طرز قابل‌توجهی افزایش‌یافته است، اما رنگ‌ها همچنان به سردی متمایل هستند.(برای حل این مشکل می‌توانید از فیلتر نور استفاده کنید) ازاین‌رو می‌توان رنگ‌ها را در بخش تنظیمات نمایشگر تغییر داد و به آن گرمی بخشید.

تاکنون تبلیغاتی زیادی از دوربین اس ۸ سامسونگ دیده‌ایم، از اینکه یکی از بهترین سنسورهای عکاسی و فیلمبرداری در آن استفاده شده تا اینکه کیفیت لنز آن بی‌نظیر است و… اما تجربه ما به‌ویژه در نور کم و در فضاهای بسته چندان رضایت‌بخش نیست.

photo 2017 12 25 13 31 12

وقتی شما دو تا سه میلیون تومان برای اس ۸ پرداخت می‌کنید، انتظار عکاسی حرفه‌ای با آن دارید یا حداقل می‌خواهید مثل یک دوربین متوسط برای شما کار کند؛ البته به نظر ما اس ۸ نیازهای اولیه عکاسی و فیلم‌برداری را برطرف می‌کند، اما زمانی که حرف از تنظیمات پیشرفته و جزئیات عکاسی و فیلمبرداری می‌شود، هانر ۹ هواوی شما را شگفت‌زده می‌کند. این گوشی با وجود اینکه حداقل ۶۰۰هزار تومان از اس ۸ سامسونگ ارزان‌تر می‌باشد، اما به‌مراتب برای کسانی که می‌خواهند عکاسی حرفه‌ای کنند، خوشایند‌تر است. شاید بهتر باشد منظورمان را این‌طور بیان کنیم. زمانی که شما به مشخصات اس ۸ سامسونگ روی کاغذ نگاه می‌کنید، از مشخصات فوق‌العاده آن شگفت‌زده می‌شوید، اما متأسفانه زمانی که چند میلیون تومان برای آن می‌پردازید، ابدا آن انتظاری را که داشتید برآورده نمی‌کند؛ درحالی‌که در مقابل هواوی هانر ۹ باوجود آنکه قیمتی کمتر از دو میلیون تومان دارد و شاید چندان‌هم آن‌ را قدرتمند در حوزه فیلمبرداری و عکاسی ندانید، اما زمانی که به تصاویر آن نگاه کنید، تازه متوجه جزئیات فوق‌العاده تصاویر ثبت شده می‌شود. بد نیست بدانید در آنر ۹ شاهد استفاده از دوربین دوگانه با عملکرد مناسبی هستیم. این گوشی از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونورکرومیک(تک‌رنگ) به همراه یک سنسور ۱۲مگاپیکسلی رنگی استفاده ‌شده است. برای لنز استفاده ‌شده در هر دو دوربین نیز از گشودگی مشابه با f/2.2 استفاده ‌شده است. تصویر بدست آمده از دو دوربین در این گوشی به یک عکس تبدیل می‌شوند که در نهایت تصویری با جزئیات و عمق تصویر بیشتر دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. بروی این گوشی و در کنار دوربین‌های آن عبارت DUAL LENS hybrid zoom را مشاهده خواهید کرد.

photo 2017 12 25 13 28 57

این عبارت به معنی استفاده از سیستم زوم هیبریدی در این گوشی است که در نهایت زوم اپتیکال دو برابری را برای دوربین فراهم می‌کند. رابط کاربری استفاده‌ شده برای اپلیکیشن دوربین آنر ۹ نیز همانند گوشی P10 بسیار ساده است. با سوایپ کردن انگشت خود به سمت راست در این اپلیکیشن می‌توانید تنظیمات دوربین را مشاهده کنید و با سوایپ کردن به سمت چپ نیز می‌توانید فیلترهای مختلف موجود را برای عکس خود انتخاب کنید.

این روزها برای اغلب کاربران سخت‌افزار گوشی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دنبال رم بیشتر و دیگری به باتری قدرتمند اهمیت می‌دهد. ما هم در این مقایسه نگاهی به سخت‌افزار دوگوشی هانر ۹ و اس ۸ داشته‌ایم. پیش از هر چیز باید بگوییم هر دوگوشی انصافا سخت‌افزار خوبی دارند؛ اما زمانی‌که قرار است در تست‌های انجام شده به یکی از این دوگوشی امتیاز دهیم، قطعاً هواوی با مدل هانر ۹، سامسونگ را در یک ضرب، ضربه‌فنی می‌کند. همه این‌ها در شرایطی اتفاق‌ می‌افتد که قیمت هانر۹ هواوی به مراتب کمتر از اس ۸ سامسونگ است و همه انتظار دارند که کیفیت و امکانات آن کمتر باشد، اما ابدا این‌طور نیست.

photo 2017 12 25 13 24 14

قبل از آنکه جزئیات بیشتری برایتان بگوییم، بد نیست به یک امکان جالب در هانر ۹ اشاره کنیم. اگر صاحب یکی از گوشی‌های هانر ۹ باشید، خیلی راحت‌ می‌توانید با استفاده از نرم‌افزاری که از قبل توسط این شرکت نصب شده و از طریق پورت اینفرارد آن اقدام به تعویض کانال تلویزیون، روشن و خاموش کردن کولرگازی یا حتی به‌عنوان ریموت‌کنترل دستگاه پخش اتومبیلتان استفاده کنید. این قابلیت سال‌هاست به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها توسط سازنده گوشی‌های هوشمند حذف‌شده است، اما برند هواوی این امکان دوست‌داشتنی را بار دیگر برای کاربران در نظر گرفته است.

photo 2017 12 25 13 24 12

به‌غیراز این مورد در مورد باتری هم باید بگوییم که ظرفیت باتری این دستگاه نسبت به مدل‌های پیشین افزایش‌یافته و دارای ظرفیت ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی است. با این‌وجود، این میزان ظرفیت برای بسیاری از کاربران کافی است و با استفاده روزانه و مداوم، در پایان روز تنها ۲۰ درصد از باتری باقی خواهد ماند. برای رسیدن به شارژ کامل، این دستگاه به مدت یک ساعت و ۵۴ دقیقه به زمان نیاز دارد و این میزان برای رسیدن به حجم ۵۰ درصدی، حدود ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. به‌این‌ترتیب سرعت زمان شارژدهی در این دستگاه، نسبتاً سریع و خوب است. تنها ایرادی که می‌توان به باتری این دستگاه وارد نمود، نبود شارژ بی‌سیم است که سهولت شارژ در این دستگاه را ناممکن می‌سازد. همچنین چیپ‌ست هشت هسته‌ای Kirin 960 SoC و پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP8 در هواوی آنر ۹ به‌کار رفته است. این دستگاه با دو مدل رم چهار گیگ با حافظه داخلی ۶۴ و رم ۶ گیگ با حافظه ۱۲۸ گیگ عرضه می‌شود که از دو سیمکارت یا یک سیمکارت و یک کارت Micro SD پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه باوجود حجم مناسب ذخیره‌سازی، کاربران کمتری به سراغ کارت حافظه خارجی می‌روند. به‌طورکلی، عملکرد این دستگاه، در سطح بالایی است و پاسخ‌دهی حسگر اثرانگشت و سرعت آن، بسیار عالی است؛ اما باید اشاره کرد که این دستگاه جز عملکرد سنسور اثرانگشت، تغییر چندانی با نسخه آنر ۸ ندارد و کلیدهای خازنی در آن بسیار مشابه پی ۱۰ هستند. از ویژگی‌های خوب این دستگاه امکان پخش صدای سه‌بعدی است که با استفاده از هدفون می‌توان صدا را به‌طور سه‌بعدی تنظیم نمود. به کمک بلندگویی که در ناحیه پایینی دستگاه قرار دارد، صدا شفاف‌تر و بلندتر به گوش می‌رسد و همچنین از کیفیت مناسبی برخوردار است. در مقابل هانر۹، اس ۸ سامسونگ قرار دارد. گلکسی اس ۸ در دو نسخه، یکی با چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ ساخت کوالکام و دیگری با چیپست اگزینوس ۸۸۹۵ ساخت خود سامسونگ عرضه می‌شوند. در این دو دستگاه شاهد به‌کارگیری ۴ گیگابایت حافظه رَم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی براساس فناوری UFS 2.1 هستیم. یک بررسی کوتاه کافی است تا متوجه شوید کدام یک سخت‌افزار بهتری دارد. در اینجا هم بر روی کاغذ و هم در آزمون‌های مختلف، هانر۹ کاملاً سربلند است؛ البته این موضوع به معنای ضعف کامل اس ۸ نیست، چراکه این گوشی هم دارای سخت‌افزار قدرتمندی است، اما ازآنجایی‌که پول بیشتری برای آن پرداخت می‌کنید، انتظار دارید که اس ۸ مشخصات بهتری از هانر ۹ داشته باشد، که البته این‌طور نیست.

سلیقه‌ها متفاوت است و هرکسی می‌تواند چشم‌بسته به یک مدل و برند علاقه‌مند باشد، اما اگر نظر کارشناسی در مورد این دوگوشی را بخواهید، با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که هواوی هانر ۹ یک سر و گردن بالاتر از اس ۸ سامسونگ قرار می‌گیرد. این برتری هانر ۹ به چند دلیل است. اولین نکته اختلاف قیمتی این دوگوشی است. هانر با قیمت بسیار کمتر از اس۸ به‌فروش می‌رسد و می‌توان گفت که به لحاظ اقتصادی انتخاب معقول‌تری است.

photo 2017 12 25 13 24 26

مورد بعدی طراحی بسیار زیبای هانر۹ است. اگر این گوشی را در دست داشته باشید(بخصوص رنگ آبی آن) حتما بارها با این پرسش مواجه می‌شوید که مدل این گوشی چیست! درحالی‌که که یکی از نقاط ضعف اس ۸ طراحی تکراری و کسالت‌آور آن است.

photo 2017 12 25 13 24 17

وقتی به این گوشی نگاه می‌کنید، تغییر چندان زیادی با مدل‌های قبلی نخواهید دید. در بحث دوربین هم باید بگوییم که هانر ۹ هم از تنظیمات پیشرفته‌تری برخوردار است و هم کیفیت بهتری در عکاسی شب و نور کم دارد؛ درحالی‌که اس ۸ هم به لحاظ تنظیمات عکاسی و هم حساسیت به نور بعد از هانر ۹ قرار می‌گیرد.

photo 2017 12 25 13 24 08 2

رابط کاربری هواوی نیز مثل همیشه بسیار ساده و کاربردی طراحی‌شده است. به‌راحتی می‌توانید به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید، اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید و کارهای بسیار دیگری نیز انجام دهید. در موارد دیگر نیز چه سخت‌افزار و چه باتری و… هواوی با مدل هانر۹ کاملاً رضایت مصرف‌کننده را تأمین خواهد کرد.

 عکاس: محمد توکلی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا