جای‌گیری ارتباطی‌ها در رده بالاترین ارزش بازار

موبنا – این رتبه‌بندی با الهام از رسالت سازمان مدیریت صنعتی (توسعه ظرفیت مدیریت و تحول و بهسازی سازمان‌ها و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی) و با فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب‌و‌کار اقتصادی کشور ارایه می‌دهد و به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران و پژوهشگران، یاری می‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند.
رتبه‌بندی اخیر که براساس اطلاعات سال مالی گذشته و با احتساب میزان فروش شرکت‌ها صورت گرفته، نگاهی خاص به وضعیت ارتباطات کشور دارد و شرکت‌های مخابرات ایران و ارتباطات سیار ایران را در رتبه‌های ۱۴ و ۲۱ از منظر میزان فروش و درآمد سالانه قرار داده است. شرکت مخابرات ایران با رشد هفت درصدی درآمد در سال ۹۴ به نسبت ۹۳ توانست به فروش ۱۲۵ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال دست یابد.
شرکت ارتباطات سیار هم که دیگر کمپانی ارتباطی حاضر در لیست ۵۰ شرکت اول است، سال گذشته توانست به فروش ۹۰ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریالی دست پیدا کند. میزان فروش این شرکت به نسبت سال ۹۳ رشدی هشت درصدی را نشان می‌دهد. بعد از این دو شرکت، شرکت مخابراتی دیگری در لیست ۱۰۰ شرکت برتر ایران از نظر فروش و درآمد به چشم نمی‌خورد.

رده بندی سودآوری شرکت‌ها

رتبه‌های اول تا سوم صد شرکت برتر در اختیار بانک ملی ایران (۳۶۴,۶۵۷ میلیارد ریال)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۲۵۰,۵۷۶) و بانک ملت (۲۴۱,۹۹۵) است. نگاهی به شاخص بیشترین سودآوری در میان شرکت‌های ایرانی، پرده از نکته جالب و قابل توجهی برمی‌‌دارد. بیشترین سودآوری بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در اختیار شرکت ارتباطات سیار ایران است.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رتبه دوم را از منظر میزان فروش داشته و در شاخص سودآوری اول شده اما شرکت ارتباطات سیار ایران با رتبه ۲۱ فروش به جایگاه دومین شرکت سودآور ایران رسیده است. سودآوری همراه اول قبل از کسر مالیات ۹۴ رقم ۳۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال گزارش شده است. بعد از این دو برند تجاری، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با سودآوری ۳۱ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که شرکت مخابرات ایران توانسته پنجمین شرکت سودآور براساس ارزیابی‌های سازمان مدیریت صنعتی باشد.
میزان سودآوری مخابرات ایران در سال گذشته ۲۹ هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین ۴۰ درصد جدول پنج شرکت سودآور ایران را مخابراتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند که حاکی از سود بالای این صنعت به نسبت دیگر صنایع است. جایگاه این دو برند پرسود ارتباطی ایران در «بالاترین ارزش بازار» نیز حفظ و بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت ارتباطات سیار ایران دومین بازار باارزش ایران در میان سایر برندهای تجاری شده است.

پتروشیمی‌ها در صدر

ارزش بازار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۲۷۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و ارزش بازار همراه اول ۱۵۲ هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال گزارش شده است. شرکت پتروشیمی مارون نیز با ارزش ۱۳۸ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی در رتبه سوم قرار گرفته است. نگاهی به سایر حاضران در لیست نیز نشان می‌دهد که شرکت مخابرات ایران باز هم در این معیار حائز رتبه شده و در جایگاه چهارم با ارزش بازار ۱۳۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال قرار گرفته است.
برطبق این گزارش، مقایسه ارزیابی‌های صورت گرفته اخیر (سال ۹۴) سازمان مدیریت صنعتی با گزارش مربوط به سال ۹۳ نشان می‌دهد که مخابرات و همراه اول هر کدام به ترتیب یک پله رشد در جدول ۱۰۰ کمپانی اول کشور داشته‌اند در حالی‌که خبری از برندهای دیگر ارتباطی نیست.
شرکت مخابرات ایران در شاخص سودآوری مربوط به گزارش مالی سال گذشته پنج پله نسبت به سودآوری سال ۹۳ رشد داشته است. همراه اول به عنوان نماد ارتباطات سیار ایران توانسته رتبه خودش در بخش ارزش بازار را به نسبت سال ۹۳ حفظ کند اما شرکت مخابرات ایران یک رتبه افت کرده و به جایگاه چهارم در ارزیابی مربوط به سال ۹۴ رسیده است.
ارزیابی جامع صورت گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی به وضوح نشان می‌دهد که علی‌رغم تمامی طرح‌های کلان و تکلیفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظیر رومینگ ملی و ترابردپذیری شماره‌ها که بیشترین تاثیر منفی را روی اپراتورهای غالب و قدیمی می‌گذارد اما مستندات موجود وضعیت دیگری را ترسیم می‌کند. علائم تصمیمات کلان و طرح‌های تکلیفی دولت برای اپراتورها گویای این است که بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور برای حفظ جایگاه ممتاز خود، تلاش و رقابت را ارجح بر انزوا دانسته و همچنان توانسته رتبه خود را در بازار ارتباطی کشور حفظ کند.

 منبع: روزنامه ابتکار  | نویسنده: مجید هدایتی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا