موضع سازمان بورس نسبت به تقسیم سود 30 تومانی و پیش‌بینی سود مخابرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سومین مجمع سالانه شرکت مخابرات بعد از حضور در بورس در حالی 18 اردیبهشت ماه با تقسیم سود 30 تومانی به هر سهم این شرکت 4 هزار و 587 میلیارد تومانی و اعلام پیش بینی سود 302 ریالی به پایان رسید که بعد از گذشت 18 روز ،جزئیات پیش بینی این سود همراه با موضع سازمان بورس در مورد تقسیم سود 30 تومانی و پیش بینی سود سال مالی جاری اعلام شد.

*افزایش13 تومانی سود هر سهم مخابرات و دلایل آن

براساس این گزارش، در شرایطی 19 اسفند سال گذشته پیش‌بینی سود تلفیقی هر سهم شرکت مخابرات برای سال مالی 89 مخابرات172 ریال اعلام شده‌ بود که مسئولان بزرگترین شرکت بورسی روز شنبه دوم خردادماه پیش‌بینی سود هر سهم تلفیقی و شرکت اصلی برای سال مالی جاری را به ترتیب302 و 288 ریال به سازمان بورس واوراق بهادار اعلام کردند.
پیش‌بینی عملکرد تلفیقی سال مالی 89 در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل در شرایطی با افزایش14درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش 9 درصدی سود عملیاتی همراه بود که شرکت دلایل افزایش پیش بینی سود را ناشی از پیش‌بینی فروش بیش از یک میلیون و 800 هزار تلفن اعتباری خانواده (همراه) و فروش بیش از 3 میلیون شماره فیش تلفن همراه در سال گذشته و همچنین عقد تفاهم‌نامه فروش تلویزیون کابلی با صدا و سیما و جذب بیش از 600 هزار مشترک در این بخش اعلام کرده است.
این در حالی است که بیش از 276.5 میلیارد تومان از سود سال مالی قبل و 224.6 میلیارد تومان از پیش بینی سود سال جاری ناشی از سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت است.

*نظر سازمان بورس

براساس این گزارش، مسئولان شرکت مخابرات در شرایطی پیشنهاد تقسیم حداقل 70 درصد سود محقق شده را در مجمع داده اند که مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ، بندهای مندرج در گزارش حسابرس و بازرس قانونی مخابرات ( سازمان حسابرسی ) را مدنظر داده اند.
طبق بند 3 گزارش بازرس قانونی و حسابرس نسبت به صورت‌های مالی گذشته، بیش از 377.9 میلیارد تومان بابت تغییر در برآورد عمر مفید دارایی‌های ثابت، هزینه استهلاک کمتر در حساب‌ها منظور شده است. از سوی دیگر طبق بندهای 4 و 6 گزارش، حداقل 99میلیارد تومان کسری ذخیره مالیات و 422 میلیارد تومان بابت هزینه پروانه فعالیت کمتر در حساب‌ها منظور شده است.
از سوی دیگر در حالی 241 میلیارد تومان از هزینه‌های شرکت مخابرات به حساب طلب از دولت منظور شده که مطابق اظهارنظر بازرس قانونی شرکت تاییدیه مربوطه از دولت اخذ نشده است. اثر استهلاک در سال جاری نیز معادل با مبلغ سال گذشته اعلام شده است.

*مخالفت سازمان بورس با تقسیم سود30 تومانی مخابرات

به گزارش فارس، علاوه بر موضع گیری سازمان بورس در مورد پیش بینی سود سال جاری مخابرات ، تقسیم سود 30 تومانی هر سهم این شرکت در مجمع 18 اردیبهشت ماه نیز با مخالفت سازمان بورس مواجه شده است.
در این رابطه اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرده مطابق مفاد ماده 17 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران “ناشر مکلف است با توجه به وضعیت نقدینگی و توان پرداخت سود و با ارائه دلایل و توضیحات کافی، «حداکثر سود قابل تقسیم» را در یادداشت‌های همراهِ صورت‌های مالی حسابرسی شده سالیانه، افشا و حسابرس معتمد نیز موظف است درمورد آن اظهارنظر کند.
در شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، اعلام «حداکثر سود قابل‌تقسیم» و تصمیمات تقسیم‌ سود باید مبتنی‌بر صورت‌های‌مالی تلفیقی باشد. ناشر موظف است «حداکثر سود قابل‌تقسیم» را بر اساس «سود قابل‌تقسیم طبق صورت سودوزیان تلفیقی یا صورت سودوزیان شرکت اصلی، هر کدام که کمتر باشد» و با لحاظ نمودن توان پرداخت سود، محاسبه و افشا کند . “
همچنین مطابق مفاد ماده 18دستورالعمل یاد شده “در صورتی که بندهای گزارش حسابرس/ بازرس قانونی در مورد صورت‌های مالی، ناشی از عدم انجام تعدیلات بااهمیت در سود یا زیان و یا سودقابل‌‌تقسیم ناشر باشد، مجمع باید با لحاظ کردن پیشنهادات حسابرس/ بازرس قانونی و در نظرگرفتن الزامات ماده 240 قانون تجارت و ماده 17 این دستورالعمل، درخصوص تقسیم سود تصمیم‌گیری کند. “
طبق ماده 42 قانون بازار اوراق بهادار نیز “ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه کند. “
سازمان بورس تاکید کرده با توجه به مراتب فوق و باعنایت به بندهای گزارش بازرس قانونی و حسابرس شرکت، سود نقدی مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مخابرات بدون رعایت مقررات فوق صورت پذیرفته است. بنابراین موضوع عدم رعایت مقررات قانونی توسط شرکت مخابرات ، بر اساس ضوابط سازمان در دست پیگیری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا