رونق بازار تبلتهای جداشونده
به این ترتیب فصل چهارم سال 2015 برای بازار جهانی تبلت همچنان روزهای رکود بود. در نهایت بازار جهانی تبلت در فصل چهارم شاهد کاهش میزان صادراتش بوده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، میزان صادرات جهانی انواع تبلت در این فصل به 9/ 65 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با سال 2014 کاهش 7/ 13 درصدی داشته است. صادرات جهانی تبلت در کل سال 2015 برابر 8/ 206 میلیون دستگاه بوده که این میزان هم نسبت به صادرات 1/ 230 میلیون دستگاهی این بازار در سال 2014 تا 1/ 10 درصد کاهش یافته است.
صرفنظر از رشد منفی کل بازار، صادرات تبلتهای جداشونده یا هیبریدی به بیشترین میزان خود در سالهای گذشته و رقم 1/ 8میلیون دستگاه رسیده است. تغییر سلیقه به سمت تبلتهای جداشونده به سرعت در حال رشد است، درحالیکه بازار تبلتهای ساده شاهد کاهش سالانه میزان صادراتش تا 1/ 21 درصد بوده است. در مقابل اما صادرات جهانی تبلتهای هیبریدی از فصل چهارم سال 2014 تاکنون به بیش از دو برابر رسیده است.
«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد میگوید: «فصل چهارم 2015 از جهت اینکه مدلهای جدیدی از تبلتهای هیبریدی یا جداشونده از هر سه پلتفرم اصلی در آن به بازار عرضه شدند، منحصربهفرد است. صرفنظر از نتایج نهچندان جالب بررسیهای کارشناسانه آیپد پرو، اما این تبلت برنده بیچون و چرای فصل چهارم بوده است. این محصول با عبور از محصولات مایکروسافت و دیگر شرکتهای رقیب، پرفروشترین تبلت جداشونده بازار بوده است. تغییر سلیقه بازار به سمت تبلتهای جداشونده فرصتهای خوبی را برای هر دو شرکت اپل و مایکروسافت ایجاد خواهد کرد، اگرچه آخرین تلاش گوگل برای حضور در این بازار چندان چشمگیر نبوده و به نظر میرسد اندروید برای حضور بهتر و پررنگتر در این بازار نیاز به یک خانه تکانی جدی دارد.» شاید جالبترین روند در این بازار این باشد که قیمتهای انواع تبلت ساده هنوز کاهش چندانی نداشته است.
«جین فیلیپ» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد معتقد است: «یکی از بزرگترین دلایل اینکه تبلتهای جداشونده به سرعت در حال رشد هستند، آن است که کاربران نهایی به این محصولات بهعنوان جایگزینهایی برای کامپیوترهای شخصی خودشان نگاه میکنند. ما معتقدیم اپل تنها بیش از 2 میلیون دستگاه آیپد پرو فروخته است، درحالیکه مایکروسافت حدود 6/ 1 میلیون از دستگاههای سرفیس به فروش رسانده که بیشتر آنها سرفیس پرو بوده است و نه سرفیس 3. با این نتایج واضح است که نه تنها قیمت مهمترین عامل در هنگام خرید یک تبلت جداشونده یا هیبریدی نیست، بلکه قابلیت مهمتر است.»
111/