چرا آیفون اپل باید تغییرات اساسی بکند

با این حال بسیاری معتقدند که شاید لازم است اپل در سری بعدی گوشی‌هایش تغییرات اساسی ایجاد کند چرا که درخواست مشتریان در آینده تغییر می‌کند و به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده تا اپل هم روند طراح و تولید گوشی‌هایش را تغییر دهد.

در این گزارش به دلایلی می‌پردازیم که اپل را ملزم به تغییراتی در طراحی و ویژگی‌های گوشی آیفون 7 می‌کند.
فروش
فروش آیفون 6s اگرچه ناامیدکننده به نظر نمی‌رسید، اما خیلی دلگرم کننده هم نبود. اپل نتوانست آنطور که باید این گوشی را در برخی از بازارها از جمله غرب به فروش برساند. بنابراین این طور به نظر می‌رسید که اپل گوشی آیفون 6s را برای بازارهای نوظهور به‌ویژه شرق آسیا و به منظور افزایش میزان فروش و دست یافتن به یک ثبات کلی طراحی کرده است.
تابستان امسال قیمت سهام اپل با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد اما رفته‌ رفته قیمت سهام این شرکت روند نزولی به خود گرفت و کارشناسان این موضوع را عرضه آیفون 6s می‌دانند.
بنابراین به نظر می‌رسد اپل در شرایط سختی به سر می‌برد. اگرچه در طول چند سال گذشته این شرکت همواره رو به جلو حرکت کرده و موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و همواره رکوردهای زیادی در بازار کسب کرده و جزو اولین‌ها بوده، اما این شرکت آمریکایی باید هم اکنون با واقعیت روبه‌رو شود که نیاز به بازسازی تجارتش در سال‌های پیش رو دارد و درآمد جدیدی از خط تولید محصولات آینده‌اش کسب کند.
بنابراین لازم است آیفون 7 گوشی جدیدی باشد. اپل برای هر کدام از گوشی‌هایش پیشنهاد فروش بسیاری داشت، اما اگر اپل بخواهد همچنان فروشی مثل سال‌های گذشته داشته باشد لازم است تغییراتی در سیاست خود ایجاد کند.
بسیاری بر این باورند که اپل با آیفون 6s شکست خورده، حتی آگهی‌های تبلیغاتی اپل هم حاکی از نگرانی این غول آمریکایی درباره‌ نسل بعدی آیفون‌هایش بود.
مثلا همه آگهی‌های تلویزیونی آیفون 6s روی قضیه اختلاف بخش‌های مختلف آن با نسل قبلی حکایت داشت.بنابراین به نوعی می‌توان نگرانی اپل را از تکراری بودن محصولاتش درک کرد.
البته سری‌های S گوشی‌های آیفون معمولا با ارتقای نرم‌افزاری نسبت نسخه قبلی به بازار عرضه می‌شوند و تغییرات سخت افزاری مشهودی در آنها دیده نمی‌شود. اما ظاهرا این تغییرات نرم‌افزاری و آپدیت‌ها روی بازار غرب تاثیری نداشت و به نظر می‌رسد که این موضوع حاکی از عملکرد ضعیف اپل در بازارهای کلیدی حتی ایالت متحده امریکا است. اما ظاهرا در طول 12 ماه گذشته بیشترین میزان فروش اپل در بازار چین صورت گرفته که به نظر می‌رسد اپل این نوع بازارها را هدف قرار داده بود.
البته نمی‌توان نوآوری اپل در زمینه نمایشگر و ارایه نمایشگر فورس‌تاچ و تاثیری که روی بازار در سال 2015 داشت را نادیده گرفت.
در حال حاضر بازار‌های توسعه یافته دنیا اشباع شده‌اند و تقریبا اکثر تولیدکنندگان به بازارهای نوظهور و جهان سوم می‌اندیشند. بنابراین تغییر رویکرد اپل به بازارهای نوظهوری همچون چین خیلی عجیب نیست.
با این حال گوشی‌های اپل هم ارزان نیستند و برای بسیاری از کاربران در بازارهای نوظهور قابل دسترس و خریداری نیستند.
اما از سوی دیگر باید به این موضوع هم توجه داشت که شعار اپل انحصار طلبی است و به بازارهای توسعه یافته توجه می‌کند و هنگامی که درک عمومی در بازارهای غربی و آمریکا به این نقطه معطوف می‌شود که اپل بازارهای در حال توسعه را هدف قرار داده، آشکار است که مردم برای خرید آیفون همان شور و شوق گذشته را ندارند. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های برای آیفون 7 ارایه چیزی واقعا منحصر به فرد است تا شور و اشتیاق خرید را در کاربران زنده کند.
 رقابت با سامسونگ
تاکنون تولیدکنندگانی همچون سامسونگ گوشی‌هایشان را برای رقابت با اپل عرضه می‌کردند، اما در میزان فروش این دو شرکت با هم برابر نبودند. اپل همچنان با فاصله بسیار زیاد از سامسونگ در رده دوم قرار دارد. با این حال سود فروش اپل از گوشی‌هایش بسیار بالاتر از سامسونگ است.
سامسونگ در طول چند سال گذشته سعی کرده با عرضه گوشی‌هایش با ویژگی‌های بسیار پیشرفته که در گوشی‌های آیفون موجود است بازار را هدایت کند و در تعداد فروش توانسته تاکنون جایگاه بالاتری از اپل قرار گیرد.
بنابراین سال 2016 اپل باید گوشی هوشمندی راهی بازار کند که به درخواست کاربران پاسخ دهد و شامل ویژگی‌های متعدد و جدیدی باشد از جمله نمایشگر با وضوح تصویر بسیار پیشرفته که نسبت به سایر رقبا از جمله سامسونگ مزیت رقابتی محسوب شود.
مثلا از نمایشگر full HD یا حتی quad HD بهره ببرد. از سوی دیگر امکان شارژ بی‌سیم را برای آیفون 7 فراهم کند و فناوری‌ دوربینش را ارتقا دهد.
قابلیت ضد آب و گرد و غبار و انعطاف‌پذیری از دیگر ویژگی‌هایی است که اپل باید در آیفون 7 مد نظر قرار دهد و نیز نسخه کوچک‌تری از این آیفون را بسازد که مشتریان زیادی را جذب کند.
عرضه نسخه آیفون 7 چهار اینچی نقش بسیار مهمی در بازارهای شرق آسیا بازی خواهد کرد چرا که این مدل گوشی مشتریان زیادی در بازار غرب و آسیا نیز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا