چقدر ورزش کنیم تا آلزایمر نگیریم؟

خیلی از آنهایی که هم اکنون با آلزایمر زندگی می کنند، از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری بوده اند، اما یک سوم‍ مبتلایان ریسک فاکتورهای دیگری مانند دیابت، چاقی، سیگار و عدم تحرک بدنی را داشته اند. آخرین عامل، یعنی نداشتن فعالیت بدنی، شایع ترین دلیل این بیماری در ایالات متحده، بریتانیا و اروپا می باشد. چرا؟ فعالیت بدنی جریان خون را افزایش داده و مصرف اکسیژن را بالا می برد، هردود این ها به مغز شما کمک می کنند تا بهتر عمل کند. همچنین ورزش کردن باعث می شود کارآمدی عملکرد مغز بیشتر گردد، و در نتیجه ایمن و محفوظ بماند. و فایده دیگر ورزش هم کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی، و دیابت می باشد. هر کدام از این بیماری ها می توانند خودشان دلیلی برای ابتلا به آلزایمر باشند.
مطالعه ای جدید که نتایج آن در International Neuropsychological Society منتشر شده می گوید، ورزش می تواند بخشی در مغزتان ایجاد کند که بیماری آلزایمر را درجا میخکوب کند: محققان دانشگاه مریلند، افراد مسن را در یک برنامه ورزشی با شدت متعادل گذاشتند و دریافتند ضخامت لایه بیرونی مغز به نام کورتکس افزایش پیدا کرد و به طور بالقوه محافظی دربرابر زوال عقل ایجاد نمود.
بنابراین چقدر باید ورزش کنیم؟ در مطالعه ای که سال گذشته در نشریه آلزایمر منتشر شد، پژوهشگران دریافتند 150 دقیقه ورزش متعادل در هفته، می تواند عملکرد حافظه را به اندازه چشمگیری بعد از 12 هفته بهبود ببخشد.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا