معناي حضور انتخاباتی حسن آقاي خميني

عبدالرسول  وصال مدیر مسئول
هر حكومت‌ مردمی مي‌كوشد كه حضور مردم را در انتخابات تشويق كند، زيرا هرچه ميزان رأي‌دهندگان بيشتر باشد، اعتبار انتخاب‌شوندگان و سپس اقدامات نهاد برآمده از انتخابات بالاتر است. انتخابات اخير مصر از اين رو به مضحكه تبديل شد كه ميزان مشاركت مردمي از حدود معمول بسيار پايين‌تر بود. چه چيز تعيين‌كننده ميزان مشاركت مردم است؟ به‌جز سلامتي سازوكار انتخابات، کیفیت افرادي كه خود را نامزد مي‌كنند، در اعتباردهي به انتخابات و جلب مشاركت عمومي تاثير فراوان و تعيين‌كننده‌اي دارند. به همين دليل حكومت‌هاي طالب مشروعيت و مقبوليت مي‌كوشند كه افراد نخبه‌تر و بااعتبارتري را به نامزدي در انتخابات تشويق کنند، تا از اين طريق وزن نهاد برآمده از انتخابات سنگين‌تر شود.
مراجعه به قانون اساسي ما نشان مي‌دهد كه ركن رهبري نظام، مهم‌ترين ركن نظام سياسي است. اگرچه اين ركن در ذيل عنوان ولايت فقيه صورت‌بندي شده است، ولي ركني انتخابي است البته به واسطه مجلس خبرگان رهبري. بنابراين هرچه نهاد رهبري برجسته‌تر باشد، مستلزم آن است كه مجلس خبرگان از دو حيث قوي‌تر باشد، يكي از حيث نامزدهايي كه براي انتخاب شدن وارد ميدان مي‌شوند و ديگري از حيث ميزان و كيفيت مشاركت‌كنندگان در انتخابات و همان‌طور كه گفته شد اين دو حيث با يكديگر ربط دارند و هرچه نامزدهاي انتخاباتي برجسته‌تر باشند، رغبت مردم براي مشاركت نيز بيشتر مي‌شود و به‌طور طبيعي اين افراد برجسته با حضور خود در چنين مجلسي اعتبار آن و در نتيجه اعتبار تصميمات آن را بيشتر مي‌كنند و در نهايت و از آنجا كه رهبري بالاترين ركن در نظام ما است، به تقويت جايگاه آن منجر مي‌شود.
حضور حسن آقاي خميني، نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري ازجمله مواردي است كه مي‌تواند مصداق ادعاهاي فوق باشد. از همين منظر بود كه برخي از علاقه‌مندان مدت‌ها بود که می‌كوشيدند تا نظر مساعد ايشان را براي اين حضور انتخاباتي جلب کنند. شايد نيازي به اين كوشش‌ها هم نبود، زيرا ايشان كه درحال حاضر بزرگ اين خاندان است، بيش از هر كس ديگري آگاه است كه حمايت و تقويت مجلس خبرگان وظيفه هر كسي است كه شرايط و توانايي‌هاي حضور در اين عرصه را دارد و به همين دليل بايد زمان مناسب براي اين حضور فراهم مي‌شد تا آمادگی خود را رسما اعلام کنند که این کار هفته گذشته انجام شد. درخصوص اين حضور ذكر چند نكته خالي از لطف نيست.
١- اعلام رسمي حضور ايشان در انتخابات، واجد ارزش خبري و سياسي بود و به‌طور طبیعی انتظار مي‌رفت كه رسانه‌ها به آن بپردازند. اهميت آن نيز در اين است كه براي نخستین‌بار از خانواده حضرت امام(قدس السره الشریف) يك نفر نامزد حضور در اين مجلس مي‌شود و اگر به رابطه و جايگاه حضرت امام(قدس السره الشریف) با موضوع ولايت فقيه توجه كنيم، اهميت اين خبر بيش از پيش خواهد شد. بنابراين تاكيد بر مهم بودن اين خبر دور از انتظار نبود و نيست. ولي برخی از افراد افراطي و حاشيه‌ساز از دو سوي نيروهاي سیاسی كوشيدند تا با تفاسير مغرضانه خود اين حضور را رنگ و بوي ديگري دهند. حتي برخي در پي آن هستند كه اين حضور را ناشي از توصيه ديگران معرفي كنند، در حالي كه افراد آشنا با حسن آقاي خميني به خوبي مي‌دانند كه اگر قرار بود ايشان در بازي اين و آن وارد شود، بايد تاكنون چنين مي‌شد. ايشان خيلي خوب مي‌داند، كليددار ميراثي از پدربزرگ و پدر خويش است كه وظيفه حفظ و حراست از آن را بر هر چيز ديگري بايد مقدم بشمارد. اين ميراث همان نظام جمهوري اسلامي ايران و كليه نهادهاي برآمده از آن است و در طول اين سال‌ها نيز به خوبي نشان داده‌اند كه بيش از هر چيز ديگري بر حفظ درست اين ميراث تاكيد دارند. بنابراين جاي بحثي نمي‌ماند كه هدف نخست و اصلي ایشان، حضور در انتخابات به منظور تقويت مهم‌ترين ركن نظام جمهوري اسلامي ايران است.
٢- افراطيون بيرون نظام را فعلا جدا مي‌كنيم، ولي برخي از افراد داخلی که از این حضور خشنود نیستند، در پي شبيه‌سازي‌هاي داخلي ميان انتخابات خبرگان اسفندماه با برخي از انتخابات گذشته هستند و از دل اين شبيه‌سازي مي‌خواهند نتايج ناصواب خود را بگيرند. واقعيت اين است كه انتخابات خبرگان از حيث اينكه انتخابات است و مردم رأي مي‌دهند با ساير انتخابات فرقي نمي‌كند ولي از جهت سازوكار رقابتي ميان نامزدها و نيز قدرت و ماموريت برآمده از انتخابات به كلي با انتخابات مجلس و رياست جمهوري و شوراها تفاوت دارد. مفهوم رقابت‌هاي انتخاباتي در خبرگان بسيار رقيق و كم‌رنگ است. پس از انتخابات نيز كار چنداني جز در مواقع خاص ندارند و اين فرق مي‌كند با انتخابات رياست جمهوري و مجلس. بنابراين توصيه مي‌شود به جاي ایجاد مسأله و حاشيه‌سازي بكوشيم تا همه كساني را كه نزد مردم و جامعه اعتبار دارند، دعوت به حضور در انتخابات خبرگان رهبري كنيم و به حضور آنان خوشامد بگوییم و از اين طريق قوام و اعتبار جمهوري اسلامي و نهادهاي برآمده از آن را اعتبار و مقبوليت بيشتري بخشيم.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا