پایان ماموریت آژانس در مورد پی‌ام‌دی با تصویب قطعنامه

رضا نجفی با اعلام این مطلب به خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: 1+5 بر اساس بند 14 برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به هدف بستن موضوع پی ام دی ارائه کرده‌اند.
وی کلیدی‌ترین بندهای پیش‌نویس قطعنامه را بندهای 9 ، 11 و 13 اجرایی دانست و افزود: طبق بند 9 شورای حکام “به این امر توجه می‌کند که تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسایل باقی‌مانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (پی ام دی) بر اساس زمان‌بندی توافق شده اجرا شده‌اند و همین‌طور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا از موضوع (مسایل باقی‌مانده گذشته و حال) را خاتمه می‌دهد.”
نماینده دائم ایران در آژانس گفت: در تکمیل خاتمه دادن مسایل باقی‌مانده گذشته و حال یا همان پی ام دی، شورا طبق بند 11، از روز اجرای برجام، تمامی 12 قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه پی ام دی یعنی نوامبر 2011 و سپتامبر 2012 را منقضی (فسخ terminate) می‌کند. فسخ قطعنامه‌های پی ام دی شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد (بند 6 قطعنامه سپتامبر 2012) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه‌ای ندارد.
نجفی گفت: در بند 13 نیز شورای حکام موضوع “اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت” را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای برجام در پرتو قطعنامه 2231 را جایگزین می‌کند. از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود که این پیش‌نویس سه‌شنبه آینده 24 آذر بدون تغییر تصویب شود.
179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا