هیچ پیکارجوی میانه‌رویی در سوریه وجود ندارد

انتقاد بشار اسد از سیاست‌های دیوید کامرون درحالی صورت گرفت که بریتانیا نیز در روزهای گذشته به جمع کشور‌هایی که عملیات‌های هوایی را علیه داعش در سوریه انجام می‌دهند، پیوسته‌ است. رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگوی خود با نشریه ساندی تایمز از ناتوانی بریتانیا و فرانسه در شکست تروریسم سخن گفت و از افزایش موج ستیزه‌جویی افراطیون در نتیجه عملیات هوایی اخیر خبر داد.
نمایندگان پارلمان بریتانیا در هفته گذشته موافقت خود با بمباران مواضع داعش در سوریه را اعلام کردند تا ساعاتی پس از آن حمله نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا علیه مواضع داعش آغاز شود. جنگنده‌های بریتانیا در این حملات میدان‌های نفتی‌ را که به گفته دولت انگلستان بودجه حملات داعش در کشور‌های غربی را تأمین می‌کند، هدف قرار داد.
با این حال رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگویی با پرتیراژترین نشریه بریتانیا که پیش از رأ‌ی‌گیری پارلمان این کشور درخصوص حملات هوایی علیه داعش صورت گرفت، عنوان کرده ‌است که استراتژی دیوید کامرون در منطقه خاورمیانه تنها به وخامت شرایط منجر می‌شود.
بشار اسد در این گفت‌وگو درخصوص حملات هوایی بریتانیا و فرانسه علیه داعش عنوان کرد: «آنها نمی‌توانند داعش را با حملات هوایی مغلوب کنند، آنها یک‌بار دیگر شکست خواهند خورد». وی با انتقاد از استراتژی غرب درمقابله با داعش گفت: «شما نمی‌توانید بخشی از یک غده‌ سرطانی را بشکافید، بلکه باید آن را به‌طور کامل خارج کنید. چنین عملیاتی همانند شکافتن غده‌ای سرطانی است که منجر به گسترش سریع‌‌تر آن در بدن می‌شود».
رئیس‌ دولت دمشق در ادامه عنوان کرد: «ما از همان ابتدا می‌دانستیم که بریتانیا و فرانسه در نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه قرار دارند. آنها اراده این کار را ندارند و هیچ تصوری از چگونگی شکست داعش ندارند». دیوید کامرون در هفته گذشته از استراتژی آتی خود درخاورمیانه پرده ‌برداشت و عنوان کرد که حملات هوایی علیه داعش به تنهایی کافی نیست و بریتانیا به دنبال رویکردی چندوجهی برای سرکوب‌کردن داعش و راه‌حلی برای حل‌و‌فصل بحران سوریه است. تصمیم بریتانیا برای پیوستن به حملات هوایی ائتلاف مقابله با داعش به دنبال حملات تروریستی ماه گذشته داعش درپاریس که ١٣٠ کشته بر جای گذاشت، صورت گرفت.
بشار اسد در ادامه ادعای نخست‌وزیر بریتانیا را که عنوان کرده ‌بود: حدود ٧٠‌هزار شورشی مخالف تحت حمایت غرب در سوریه حضور دارند که می‌توانند راه را برای حل‌وفصل سیاسی بحران جنگ داخلی سوریه باز کنند و قلمرو افراطیونی را که به دنبال حملات هوایی ضعیف شده‌اند، بازپس گیرند، مضحک خواند. اسد دراین خصوص عنوان کرد: «این قسمت تازه‌ای از سریال طنز طول و دراز دیوید کامرون است… آنها کجا هستند؟ ٧٠‌هزار شبه‌نظامی میانه‌رویی که او از آن سخن می‌گوید، کجا هستند؟ آنها ٧٠‌هزار نیستند، حتی ٧‌هزار نفر هم نیستند». وی تأکید کرد: «روسیه از زمان آغاز عملیات خود در سوریه بارها این سوال را مطرح کرده که این میانه‌روها کجای سوریه هستند؟ اما هیچ‌کس به آنها پاسخ نداده است زیرا هیچ پیکارجوی میانه‌رویی در سوریه وجود ندارد. تمامی پیکارجویان حاضر در سوریه افراطی هستند». اسد با بیان این‌که ائتلاف تحت امر آمریکا ساختگی است، افزود: «این ائتلاف هیچ موفقیت ملموسی نداشته است، به همین علت سوریه وقت خود را با بحث درباره اقدامات آن اتلاف نمی‌کند و به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد».
رئیس‌جمهوری سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه ساندی تایمز درخصوص همکاری دولت سوریه با کشور‌های غربی گفت: «آنها برای قوانین بین‌المللی هیچ احترامی قایل نیستند و ما خواهان همکاری آنها نشدیم». بشار اسد در ادامه افزود: «ما مبارزه با تروریسم را بدون درنظرگرفتن قدرت‌های جهانی آغاز کردیم و اگر آنها آمادگی دارند، به ما بپیوندند به آنها خوش‌آمد می‌گوییم. این یک موضوع شخصی نیست».
بشار اسد ازسوی دیگر با حمایت از نقش حملات هوایی روسیه درکشورش گفت: حمایت مسکو «بسیار مهم است» و «نقش ویژه‌ای را درعرصه نظامی و سیاسی سوریه ایفا می‌کند». رئیس‌جمهوری سوریه در این‌خصوص عنوان کرد: «ولادیمیر پوتین زمانی که از عزم خود برای ایجاد ائتلاف خبر داد، گام‌ خود را برداشته ‌بود». وی در ادامه افزود: «من نامه‌ای رسمی به ولادیمیر پوتین ارسال کردم و در بیانیه‌ای رسمی از آنها دعوت کردیم که به تلاش‌های ما- در مبارزه با تروریسم- بپیوندند». روسیه حملات هوایی خود علیه داعش را در ماه گذشته و پس از آن‌که این گروه مسئولیت سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در آسمان مصر را برعهده گرفت، آغاز کرد.
رئیس‌جمهوری سوریه در این گفت‌وگو راه‌حل بحران سوریه را «مبارزه با تروریسم و توقف حمایت از تروریست‌ها توسط رژیم‌های غربی و منطقه‌ای» خواند. بشار اسد در ادامه تأکید کرد: «اگر حمایتی که این تروریست‌ها از کشورها مختلف منطقه و غرب دریافت می‌کنند، متوقف شود نابودی داعش بیش از چند ماه طول نخواهد کشید. ولی این گروه‌ها تحت حمایت نامحدود این کشورها هستند؛ مسأله‌ای که سبب خواهد شد این مشکل طولانی و پیچیده‌تر شود».

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا