دولت فعلی از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل است

سوالاتی درباره وضع اجرای برجام و نیز حرکات سیاسی لاریجانی در انتخابات پیش روی مجلس. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری بار دیگر خطاب به منتقدانش در قضیه برجام گفت: چگونه ممکن است رهبری که درباره یک مکالمه تلفنی به رئیس‌جمهوری تذکر می‌دهد، در صورت مخالفت با برجام سکوت کرده باشد؟ علی‌لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری درباره این‌که به‌رغم این‌که مجلس‌ سال ٨٨ قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات را تصویب کرد نمایندگان خواستار دسترسی به سفرهای خارجی نمایندگان شدند که هیأت‌رئیسه مخالفت کرده است چرا مجلس به قانون عمل نمی‌کند؟ گفت: به خاطر ندارم که در هیأت‌رئیسه دراین مورد بحث شده باشد و تعجب می‌کنم که گفته می‌شود، مخالفت شده است.  رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همه مذاکرات مجلس علنی است و مورد پنهانی ندارد و از طرفی ممکن است در برخی مواقع ماموریت‌هایی به کمیسیون‌ها داده شده باشد؛ ولی ما نیز با ماموریت نمایندگان مخالفیم.
ایجاد تشکل رهروان ولایت را تأیید می‌کنم
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد این‌که تشکل رهروان ولایت درحال شکل‌گیری و نیرو گرفتن است و آیا رایزنی‌هایی برای پیوستن بزرگان نظام به این تشکل انجام شده، گفت: این موضوع را که رهروان ولایت درحال مذاکره است تا تشکلی داشته باشد را تأیید می‌کنم؛ زیرا این موضوع ظرفیتی برای کارهای سیاسی خواهد شد.  وی افزود: اما این‌که ما چند نفر مذاکراتی داشته‌ایم، برای این‌که فکری را دنبال کنیم به این معنا نیست که این افراد عضو رهروان ولایت هستند. بلکه اینها می‌خواهند فکری را ارایه دهند و رهروان ولایت از این فکر استقبال می‌کند همچنان که هر تشکلی می‌تواند از این فکر استقبال کند.
رعایت قانون در دولت یازدهم بهتر است
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص ارزیابی تعامل مجلس نهم و دولت یازدهم با توجه به برعهده داشتن ریاست مجلس در دو دولت و بروز اتفاق‌ها و فراز و نشیب‌هایی، با توجه به تجربیات این سال‌ها گفت: تعامل ما با دولت‌ها مبنای روشنی دارد؛ یعنی ما ضمن این‌که رفتار برادرانه را با قوای دیگر همیشه توصیه می‌کنیم، اما وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود.  لاریجانی افزود: در مجلس و در کمیسیون‌های مختلف گاهی نسبت به برخی اقدام‌های دولت ایراداتی دارند و همین وجه مستقل بودن مجلس است؛ اما در مجموع روند کار در دولت فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل می‌بینیم.
اموال نیستیم که مصادره شویم؛ افراد با فکرشان معرفی می‌شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این‌که نظر شما درباره این‌که اصلاح‌طلبان شما و آقای ناطق نوری را به نفع خودشان مصادره می‌کنند، چیست؟ افزود: ما اموال نیستیم که مصادره شویم؛ باید توجه داشته باشیم که افراد با فکرشان معرفی می‌شوند.
لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر شما حادثه ٢٢ بهمن را همان زمان پیگیری می‌کردید و به مدعی‌العموم نمی‌سپردید و مسببان محاکمه شده بودند الان شاهد این‌گونه برخوردها با تجمعات قانونی و مجوزدار نبودیم، گفت: ما چه کار باید می‌کردیم. در مجلس این حادثه بررسی شد و گزارش آن هم خوانده شد. اما باید این حادثه را دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می‌کرد چرا که ما در مجلس دادگاه نداریم.
خبرنگار مجدداً پرسید یعنی شما شکایت کردید؟ که لاریجانی اظهار داشت: لزومی به شکایت ما ندارد. وقتی گزارشی در مجلس تهیه می‌شود و از آن استفاده می‌کنند آنها وظیفه دارند که رسیدگی کنند به هر صورت من شکایتی نکردم و بحث شخصی بود و نمی‌خواستم ورود کنم.  خبرنگار دوباره گفت که این مسأله باعث شده است که حمله خودسرها به نشست‌های مجوز‌دار ادامه داشته باشد که لاریجانی پاسخ داد: من فکر می‌کنم وزیر کشور درحال رسیدگی است.
خبرنگار در ادامه سوال کرد: نمی‌خواهید سوال از وزیر کشور کنید یا حداقل گزارشی در این مورد بدهند که چرا به نشست‌هایی که نمی‌توانند از آن صیانت کنند مجوز می‌دهند که لاریجانی پاسخ داد: بگذارید اول رسیدگی کنند و هنوز زمان زیادی نگذشته است و بتوانند مشکل را حل کنند.
برخی از جلسات برجام در خدمت رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شد
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی به خاطر تخریب شما و دولت این موضوع را در دستور کار قرار دادند که برجام به‌نوعی به رهبری تحمیل شده است و ایشان خیلی در بطن ماجرا نبودند، گفت: این حرف، حرف بسیار سبک و جسارت‌آمیزی است. لاریجانی اضافه کرد: منهای جایگاه رهبری که ایشان دارند واقعا چه در مسائل منطقه‌ای و چه مسائل بین‌المللی نگاهی نافذ، دقیق و بلندمدتی دیدم و در همه مسائل هسته‌ای و جلسات مختلف این موضوعات بحث شد و گاهی این جلسات در خدمت خود ایشان تشکیل می‌شد و این حرف که کسانی تحمیل بکنند یک حرف سبکی است و نباید در کشور این حرف زده شود.
رئیس مجلس نهم تأکید کرد: ایشان از یک شجاعتی برخوردارند که وقتی رئیس‌جمهوری تلفنی (با اوباما) صحبت می‌کنند، ایراد داشتند و آن ایراد را گفتند. بنابراین در موضوع برجام به این مهمی نظرشان را نمی‌گویند و یا تحمیلی صورت می‌گیرد؟
لاریجانی ادامه داد: این حرف نه در مورد شخصیت امام(ره) که آن زمان یادم هست عده‌ای این حرف‌ها را می‌زدند، درست بود و نه در مورد رهبری ما و باید افتخار کنیم که از یک رهبری برجسته و فرزانه‌ای برخورداریم که در مسائل استراتژیک هدایت خوبی دارند چه مسأله هسته‌ای و چه مسأله منطقه‌ای که بحث جدایی است.
براساس گزارشات اخیر دیوان محاسبات تخلفات مهمی در دولت قبل رخ داده است
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده مجلس هشتم و نهم از ابزارهای نظارتی بر دولت نهم و دهم تصریح کرد: مجلس هشتم از رئیس‌جمهوری وقت سوال کرد، چندین وزیر هم استیضاح و تعداد زیادی تحقیق و تفحص انجام و نتیجه آن به قوه قضائیه ارجاع شد.  لاریجانی افزود: بنابراین از ابزارهای مجلس استفاده شد و ما در طول تاریخ جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار سوال از رئیس‌جمهوری داشتیم.  وی در پاسخ به این سوال که پس چرا اثری نداشت؟ اظهار داشت: خوب این موضوعی متفاوت است. مجلس کار خود را انجام داده است اما این‌که بعضی کارهای غیرقانونی انجام می‌شد، تا آن‌جایی که متوجه می‌شدیم جلوی آن را می‌گرفتیم، ولی مشکل این بود که در بسیاری از مواقع اصلا اطلاع پیدا نمی‌کردیم.  رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: حال که دیوان محاسبات گزارش می‌دهد تازه متوجه می‌شویم که چه تعداد کارهای خلاف قانون رخ داده که برخی از آنها نیز بسیار مهم است و پیگری هم می‌کنیم. لاریجانی همچنین گفت: اگر  ابزار دیگری داشتیم که استفاده نکردیم بگویید. ما که در مجلس نیروی نظامی و اطلاعاتی نداریم که بتوانیم با آن عمل کنیم، کار ما تقنین و نظارت است.
با ناطق‌ نوری جلسات مشورتی داریم
خبرنگاری در این نشست پرسید: برخی چهره‌های برجسته و شاخص اصولگرا ازجمله ناطق ‌نوری توسط برخی تندروهای این جریان تخریب می‌شوند اما توسط بدنه جریان اصولگرا کمتر واکنشی را شاهدیم؟ علت آن را چه می‌دانید و این بی‌تفاوتی چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ رئیس مجلس نیز گفت: البته بی‌تفاوت که نیستیم، ما با آقای ناطق ‌نوری جلساتي داریم، رفیق هستیم و برای کارهای آینده در مسائل سیاسی با هم مشورت می‌کنیم؛ بنابراین ایشان مورد حمایت است. این‌که در کشور این مسائل رخ می‌دهد، مقداری به خاطر اختلاف نظر طبیعی است، اما مقداری غیرطبیعی است که گاهی تهمت و بداخلاقی می‌شود؛ اما اگر بنده، آقای ناطق یا هر فرد دیگری را نقد کنند، اشکال ندارد، اشکال آن به برخی بداخلاقی برمی‌گردد، آقای ناطق فرد محترم و مورد توجه هست و ما حتما حمایت می‌کنیم.
ایران آماده است میان ترکیه و سوریه میانجیگری کند
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مناقشات منطقه‌ای ترکیه و روسیه و اتهام‌زنی دو کشور در زمینه خرید نفت از داعش گفت: این‌که ترکیه و روسیه همدیگر را متهم به خرید نفت از داعش می‌کنند نشنیده‌ام؛ روس‌ها ترکیه را گفته‌اند اما عکس این را نشنیده‌ام، عملی هم نیست، روس‌ها چگونه می‌توانند نفت را از داعش بخرند و کجا می‌خواهند آن را حمل کنند؟  لاریجانی اضافه کرد: این حرف غیرطبیعی است و امکان‌پذیر نیست؛ دو کشور با هم درحال درگیری هستند، فکر می‌کنم اینها حرف‌هایی است که جنبه‌های واقعی ندارد، اما آنچه که در مسأله منطقه رخ داده این است که جریان وسیع تروریستی در سوریه وجود دارد، متکثر هم هستند. وی با بیان این‌که امکان خرید نفت داعش برای روس‌ها وجود ندارد با تبسمی افزود: چیز عجیبی است. لاریجانی درخصوص این سوال که آیا ایران نقشی در میانجیگری در میان ترکیه و سوریه بازی خواهد کرد یا نه؟ اظهار کرد: تلاش ما این است که این مسأله فیصله پیدا کند و اگر از ایران بخواهند میانجیگری کند، آمادگی داریم.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا