خوشامدگویی بازگشت ایران به بازار جهانی

عادلی دوباره به دبیر کلی اپک گازی انتخاب شد
این جماعت کارت به دست و با ضبط صوت‌هایشان منتظرند تا یکی از مهم‌ترین رخدادهای حوزه انرژی ایران در یک‌دهه گذشته را روایت کنند. اینجا محل برگزاری اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز است. در لابی هتل، علاوه برخبرنگاران هیات‌های خارجی کم‌وبیش روی صندلی‌هایشان جاخوش کرده‌اند و منتظرند تا این نشست پیش از اجلاس روز دوشنبه آغاز شود. نشستی که با حضور وزرای کشورهای مهم درحوزه انرژی و خاصه گاز دنیا قرار است در تهران برگزار شود. روز دوشنبه اما سران ١٠ کشور در تهران با حسن روحانی دیدار خواهند کرد. برخی از نمایندگان و وزرای ١٣ کشور حاضر در این نشست نیز، با صدایی آرام مشغول صحبت هستند. اغلب آنها، با دیده‌ای جست‌وجوگر وقایع را نظاره می‌کنند و در انتظار بازشدن درهای سالن اجلاس هستند. پس از حدود دوساعت، اجلاس حدود ساعت ١٠ آغاز می‌شود. وزرا یک به یک وارد سالن می‌شوند، اما حضور الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه تمام توجهات را به خود معطوف می‌کند. درکنار او نیز وزیر انرژی قطر، وزیر انرژی الجزیره، ونزوئلا، نیجریه و… حضور داشتند و همین هم توجه عمومی به این افراد را بیشتر کرده بود. رفته‌رفته نشست آغاز می‌شود و بیژن نامدار زنگنه، وزیرنفت ایران بیانیه آغاز نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز را قرائت می‌کند. او در این بیانیه به تعداد قابل توجه وزرا و مقام‌های دولتی حاضر در اجلاس اشاره کرد و آن را ویژگی اصلی سومین اجلاس سران GECF خواند. او موضوع اصلی نشست فوق‌العاده وزیران را، تأیید پیش‌نویس بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان در گروه‌های بلندپایه آن را نهایی کرده‌اند.  وزیر نفت ایران، برگزاری اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز را به معنای ارتقای جایگاه ایران در سطح کشورهای عضو این اجلاس و در بازارهای جهانی گاز عنوان كرد و افزود: این اجلاس به نوعی، خوشامدگویی به بازگشت ایران به بازار جهانی است؛ این درحالی است که دنیا به ایران به‌عنوان بازیگری مهم درعرصه گاز نگاه می‌کند و استقبال سران کشورها از اجلاس جی‌یی‌سی‌اف، این موضوع را تأیید می‌کند. زنگنه با مطرح‌کردن ٦ فرمان به بازارهای جهانی خواستار همکاری بیشتر این ١٣ کشور با ایران شد.
٦ فرمان زنگنه برای بازار
این ٦ فرمان به روایت وزیر نفت ایران به این شرح بود:
١- تقویت هماهنگی در سیاست‌ها از جهت تولید و مسائل بازار گاز، به‌ویژه از جهت چارچوب‌های قراردادی.
٢- ایجاد بستر همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و نهادهای تجاری انرژی و نهادهای مالی.
٣- برقراری گفت‌وگوی بین‌المللی با دیگر بازیگران صحنه بین‌المللی انرژی، همچون اوپک، ‌ای‌یی‌اف، و‌ای‌یی‌ای، و همچنین دیگر تولیدکنندگان گاز غیرعضو جی‌یی‌سی‌اف و مصرف‌کنندگان عمده.
٤- تبادل تجربه و دانش فنی از روش‌ها و ابزارهای گوناگون همچون برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مشترک.
٥- تقویت دبیرخانه و توانبخشی به آن برای پیشبرد اهداف مجمع.
٦- توسعه بیشتر فعالیت‌های دبیرخانه در زمینه انجام مطالعات بلندمدت و کوتاه‌مدت درباره بازار گاز.
قیمت پایین گاز عامل کاهش سرمایه‌گذاری
زنگنه درخصوص نگرانی‌های موجود درباره قیمت پایین گاز گفت: این امر موجب اختلال درعرضه گاز می‌شود زیرا سرمایه‌گذاری را در این حوزه می‌کاهد. به گفته او، در نشست فوق‌العاده نیز به مشکلات ناشی از پایین‌بودن قیمت گاز اشاره شده است. او با بیان این‌که این نگرانی‌ها هم‌اکنون در بازار نفت نیز وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است اراده‌های سیاسی پشت کاهش قیمت نفت باشد. همچنین زنگنه با اشاره به مشکلات حوزه نفت و گاز ایران ناشی از تحریم‌ها گفت: یکی از مباحثی که بیانیه پایانی اجلاس سران به آن اشاره خواهد شد، محکوم‌کردن تحریم‌هاست.
سیاست مانع صادرات گاز
وزیر نفت ایران در ادامه یادآور شد که بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد و این روند سبب می‌شود سیاست به مانعی سرراه صادرات گاز باشد. همچنین او میزان تأثیرگذاری GECF در بازار جهانی را وابسته به ساختار بازار گاز دانست. به گفته وزیر نفت هرقدر بازار از قراردادهای بلندمدت به سمت قراردادهای تک‌محموله‌ای حرکت کند و وزن معاملات تک‌محموله‌ای افزایش یابد، فضا برای دخالت در قیمت‌ها از طریق مدیریت عرضه بیشتر فراهم می‌شود.
آذربایجان عضو جدید GECF
زنگنه در ادامه، روسیه را شریک راهبری و همکاری مهم در بخش نفت و گاز معرفی و تأکید کرد: موضوع همکاری کشورهای غیراوپک بحثی نیست که از طریق مذاکره دنبال شود. بلکه از موضوعاتی است که بازار آن را به همه بازیگران عرصه دیکته می‌کند. همچنین همکاری‌های دو و چند‌جانبه با کشورهای دیگر ضروری است.  او با اشاره به دو قرارداد برای صادرات گاز به عراق و همچنین قرارداد صادرات گاز به پاکستان، اولویت صادرات گاز ایران را در دوران پساتحریم، صادرات گاز از طریق خط لوله به همسایگان معرفی کرد. در پایا ن این اجلاس نیز آذربایجان به عنوان عضو جدید  GECF انتخاب شد.
نفوذ در بازار اروپا به وسیله LNG
یکی از موضوعاتی که وزیر نفت در این نشست خبری به آن اشاره کرد، برنامه انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه بود. به گفته او، اگر نرخ‌های ترانزیت بالا باشد که تابه‌حال این‌طور بوده، در بازار اروپا از طریق LNG فعال خواهیم شد. زنگنه درخصوص سواپ به مذاکرات ایران با روسیه و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: چند شرکت تولیدکننده گاز در ترکمنستان برای سواپ گاز این کشور ابراز تمایل کرده‌اند که تاکنون نهایی نشده است و نتیجه کار پس از نهایی‌شدن اعلام می‌شود. البته سواپ اقدام خوبی است، اما فکر نمی‌کنم ترانزیت از شمال ایران به کشورهای جنوب خلیج‌فارس اقتصادی باشد. زنگنه از برنامه وزارت نفت برای راه‌اندازی واحد اف‌ال‌ان‌جی با استفاده از گازهای همراه نفت میدان فروزان به‌عنوان دیگر برنامه ایران درحوزه گاز نام برد و گفت: باید ارزیابی‌های بیشتری از بازار گاز به عمل‌ آید و ادامه این روند به سرمایه‌گذاری‌های مشترک آتی در زمینه گاز بستگی دارد.
انتخاب دوباره عادلی به دبیرکلی GECF
مهدی عسلی رئیس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در حاشیه این نشست به موضوع تمدید دبیرکلی دکتر عادلی پرداخت. او دراین‌باره گفت: اکثریت اعضا از عملکرد دکتر عادلی راضی بوده‌اند، چراکه وی به‌ويژه بخش‌های کارشناسی دبیرخانه را تقویت کرده است و قبلا کمیته فنی اقتصادی وجود نداشت و دکتر عادلی آن را ایجاد کرد.گفتنی است در غروب روز گذشته عادلی یکبار دیگر به عنوان دبیر کل انتخاب شد.

وزرای انرژی روسیه و عراق در حاشیه نشست:  اتحاد اوپک برای مدیریت بازار باید حفظ شود معاملات نفت در برابر کالا با ایران پابرجاست

شهروند| پس از اجلاس، انبوه خبرنگاران همراه وزرا از این سو به آن سو می‌رفتند. درحاشیه این نشست الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران، روابط کشورهای عضو را مبتنی بر اعتماد و درک متقابل خواند. او درباره معاملات نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه که در آغاز‌ سال ‌جاری میلادی درخبرها مطرح شد، گفت: در‌ سال ٢٠١٤ میلادی سند تفاهمی میان تهران و مسکو برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری امضا شد و همچنان معتبر است و شرکت‌های تجاری همچنان به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند. همچنین عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق نیز اجرای راهکارهایی برای بهبود قیمت نفت را ضروری دانست و دراین راستا گفت. اتحاد اعضای اوپک برای مدیریت بازار باید حفظ شود. المهدی افزود: امیدوارم که قیمت نفت در اوایل ‌سال ٢٠١٦ میلادی با بهبود همراه شود و باید تا آن زمان منتظر ماند و دید که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست چهارم دسامبر (١٣ آذرماه) در وین اتریش چه تصمیمی می‌گیرند.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا