تسهیلات خرید خودرو در مقابل یارانه نقدی ماهانه قابل اعتنا نیست

دکتر مهران نظری عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این مطلب افزود:تسهیلات 2750 میلیارد تومانی بانک مرکزی برای خرید 110 هزار خودرو در مقابل حجم عظیم نقدینگی (بیش از 870 هزار میلیارد تومانی کشور در پایان شهریور 94) و یا حتی یارانه نقدی ماهانه دولت به مردم نیز قابل اعتنا نیست چه برسد به اینکه بتواند اقتصاد را از رکود خارج کند.

وی ادامه داد :کمبود تقاضای داخلی ناشی از اشباع نیاز خانوارها و صنایع داخلی نیست بلکه کاهش معنادار قدرت خرید خانوارها طی سال های اخیر آنان را اجباراً از بازار تقاضای واقعی خارج نموده وگرنه همین فروش 5 روزه 110 هزار خودرو نشان داد که تقاضای بالقوه (میل و نیاز واقعی به خرید) در اقتصاد بسیار است، اما نقدینگی کافی در دسترس متقاضیان نیست.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت :با توجه به انباشت نیازهای واقعی جامعه از جمله نیاز میلیون ها جوان در سن ازدواج به مسکن، کالاهای بادوام و خودرو، تحریک تقاضا در صورتی که ایجاد شغل و افزایش قدرت خرید همراه آن نباشد حاصلی جز بدهکار شدن بیکاران قبلی و افزودن مشکلی بر مشکلات خانوارها نخواهد داشت.

نظری گفت : یکی از اصلی ترین و شاید مهمترین مشکل اقتصاد کشور که البته مشکل امروز و دیروز کشور نیز نیست، پایین بودن نرخ بهره وری تولید ملی است. پایین بودن نرخ بهره وری نیروی کار (ناشی از نیروهای مازاد و بکارگیری نیروهای ناکارآمد) و پایین بودن نرخ بهره وری سرمایه (ناشی از به روز نبودن ماشین آلات صنعتی که بخشی از آن به دلیل تحریم های بین المللی بوده است) در مجموع نرخ بهره وری تولید کشور را در مقایسه با کشورهای صنعتی کاهش داده که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده و کیفیت پایین تولیدات داخلی بوده است.

وی افزود: در همه کشورها بین کاهش نرخ بهره وری و افزایش رانت خواری و مفاسد اقتصادی رابطه تنگاتنگی وجود دارد. هر دو از یکدیگر تغذیه و به رشد دیگری کمک می‌نمایند.

130/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا