نوسانات دلار و تحریم ها موانع اصلی رشد بورس

 

شکور محمدی افزود :در این صورت این اتفاق منجر به رشد حجم و ارزش معاملات می شود اما برخی ریسک های داخلی و خارجی باعث شده سهامداران با احتیاط بیشتری عمل کرده و دست به عصا حرکت کنند.

وی با اشاره به 4 متغیر مهم و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس که روزانه توسط سهامداران رصد می شود، گفت: اولین عامل به موضوع توافق هسته ای و انتظار برای انجام اقدامات عملی واجرایی در این باره بر می گردد.

محمدی با بیان اینکه با وجود گذشت چند ماه از توافق «برجام» اما هنوز اقدام جدی به این منظور صورت نگرفته است، گفت: همچنان اغلب سهامداران منتظر رفع تحریم ها و اجرای عملی توافقات هسته ای هستند. این در حالی است که هر چه این مراحل دیرتر انجام گیرد، زمان بندی سهامداران برای تصمیم گیری جهت ورود به بورس و انتظار بهبود وضعیت معاملات به تعویق می افتد.

محرک های منفی خارجی

این کارشناس بازار سرمایه دومین متغیر تاثیرگذار بر روند بورس را تغییرات قیمتی نفت و سایر کالاهای اساسی و کامودیتی ها عنوان کرد و گفت: این کالاها طی چند ماه اخیر یک روند نزولی پرشتابی را به خود دیدند که یک بخشی ازآن به واسطه تقویت قیمت دلار در بازارهای جهانی نسبت به سایر ارزها بوده و بخش دیگر به چشم انداز کاهش رشد اقتصادی در چین بر می گردد.

وی ادامه داد: شرکت های وابسته به قیمت های جهانی در بورس کشور که وزن زیادی را نیز شامل می شوند کاملا متاثر از این نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی هستند. این درحالی است که در بعد کلان تر نیز دولت در شرایط فعلی به لحاظ منابع درآمدی در مضیقه است و روند کاهشی قیمت نفت مشکلات دولت را افزایش می دهد.

سیاست بانک مرکزی درباره دلار

محمدی تثبیت قیمت دلار را سومین عامل مهم در شرایط فعلی بورس تهران قلمداد کرد و گفت: با توجه به کاهش درآمدهای ارزی و کسری بودجه دولت انتظار برای کاهش قیمت ارز وجود نخواهد داشت. از همین رو به نظر می رسد سیاست بانک مرکزی در این ارتباط متعادل کردن قیمت دلار با شیب صعودی است تا به این طریق شوکی به بازار ارز وارد نشود.

این کارشناس بازار سرمایه به چهارمین عامل اثرگذار که منجر به افزایش ریسک سیستماتیک بورس شده اشاره کرد و گفت: مسایل امنیتی و منطقه ای نگرانی سهامداران را در پی داشته است.

چشم انداز بورس تا پایان سال

وی در پاسخ به این سوال که چشم انداز بورس را تا پایان سال چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: امید است با حل مسائل منطقه ای، اجرای «برجام» و تثبیت قیمت های جهانی نفت و سایر کالاهای اساسی در اواسط دی ماه سال جاری جریان ورود نقدینگی به صورت ملموسی افزایش پیدا کند و تا آخر فروردین ماه سال 95 وضعیت مناسبی به خود ببیند.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات در هفته پیش رو را متعادل ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی می شود به دلیل نبود محرک خاصی برای بهبود وضعیت بورس در کوتاه مدت ریسک پذیری خاصی را شاهد نباشیم و وضعیت معاملات در هفته پیش رو نیز همانند هفته جاری خواهد بود.

محمدی با تاکید بر اینکه تا زمانی که ریسک گریزی در بورس وجود دارد نمی توان شاهد نوسانات مثبت و قابل توجه در معاملات بود، گفت: ممکن است در مواقعی ورود نقدینگی به سمت صنایع کوچک بورس رخ دهد اما بدون شک این نقدینگی پایدار نخواهد بود.

130/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا