دولت متولی شاخص بورس نیست

غلامحسین دوانی اظهار در میزگرد بازار و سرمایه اظهار داشت :متأسفانه در برخی مقاطع این طور شده است، حتی مدیران بورس به جای اینکه بیایند عملکرد خود را توضییح بدهند شاخص را ملاک قرار دادند؛ در حالیکه خود ، این بازار را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار داشت :اگر بورس یعنی بازار آزاد، این بدان معنا است که در بازار آزاد دولت هیچ نقشی ندارد. در حالیکه دولت در کنار منابع مالی که ارائه می دهد مسلم است که در تصمیم گیری ها وارد می شود و هیئت مدیره بورس را تعیین می کند و اساساً به بازیگران بورس هم توجهی نمی کند، زیرا آن هم به دنبال منافع و سود آوری خود است.

دوانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما یک اشتباه تاریخی را درباره بازار سرمایه مرتکب شدیم به عبارتی آمدیم بازار بورس را به افراد، کوتاه مدت تعریف کردیم. مثلاً اگر در دوره ای شخص پیکان سوار، بنز سوار شد همه تصورشان بر این شد که در کوتاه مدت هم می شود از طریق بورس به سود رسید، درحالیکه بازار بورس یک بازار بلند مدت است و این فرمول در تمام دنیا یکسان است؛ ولی در ایران اساسا کوتاه مدت تلقی می شود.

عضو شورای راهبردی مؤسسه حسابرسی با ذکر این نکته که مشارکت مردم در بازار سهام یعنی اینکه بنده با این سرمایه گذاری امروز بتوانم نسل بعد از خودم را به سودآوری برسانم اظهار داشت: صندوق های سرمایه گذاری که در کانادا وجود دارد و بنده از نزدیک در جریان فعالیت آنها قرار دارم، مشارکت کنندگان آن اصلاً نگران افت شاخص بورس نیستند چون وقتی منحنی بورس را از 10 سال گذشته تاکنون ترسیم می کنند می بینند که کاملا شاخص رو به جلو حرکت کرده است و این روند در کشور ما هم مصداق دارد.

وی افزود: اگر شاخص بورس را از سال 1369 تا الان در نظر بگیریم در مجموع شاخص پایینی نداشتیم. بنابراین نباید معیار ها را بر اساس شاخص لحظه ای در نظر بگیریم بلکه باید یک روندی را در بلند مدت محاسبه کنیم.

130/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا