اگر نمی توانید مشکلات اقتصادی را حل کنید کنار بکشید

محمد رضا پاینده فر افزود : واقعیت این است که دولت و مشاور محترم اقتصادی رئیس‌جمهور اعتقادی به عرضه و تولید ندارند و معتقدند که درباره عرضه نمی‌توان کاری کردو عرضه خارج از سیاست‌گذاری اقتصادی قرار می‌گیرد و فقط می‌توان روی تقاضا کار کرد که البته باید گفت این باور غلط است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد توجیهات چند روز پیش مشاور محترم اقتصادی رئیس‌جمهور از روی ناچاری و استیصال کامل است و این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود به هیچ‌وجه برای مشکلات رکود تورمی چاره اندیشی نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت به جای آنکه جهت رفع مشکلات واقعی کشور برنامه‌ریزی کند تا بنگاههای اقتصادی بتوانند آزادانه فعالیت کنند و متناسب با شرایط مختلف تصمیم لازم را بگیرند، آنها را در تنگناهای مختلف قرار داده است.

پاینده فر ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی شروع به فروش اوراق مشارکت کرد و از یک طرف بازار سرمایه را در تنگنا قرار داد و از سوی دیگر نرخ سود بانکی را افزایش داد و بیش از 45 درصد منابع کشور را به مسکن، ساختمان‌های لوکس و برج‌سازی و همچنین مشتریان ویژه و دولت اختصاص داد، به عبارتی اکنون بیش از 45 درصد منابع از سیستم بانکی خارج است و سیستم بانکی عملا هیچ کنترلی بر روی آن ندارد.

وی گفت: اینکه از یکسو نقدینگی افزایش یافته و از سوی دیگر این نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی نرفته است، خود گویای آن است که این منابع در جایی متمرکز شده است و اگر این منابع در خدمت بخش‌های تولیدی قرار نگیرند، هم تورم افزایش خواهد یافت و هم به دلیل کمبود عرضه با رکود مواجه خواهیم شد و لذا با کاهش تولید، نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت که این موضوع به خصوص در بخش صنعت بسیار حاد خواهد بود.

130/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا