کلاهبرداری برای تامین هزینه زندگی در خارج

زنی روز پنجمِ ماه جاری با مراجعه به کلانتری نصر به مأموران اعلام کرد فرد یا افرادی بدون اطلاع وی، با استفاده از سند مالکیت خانه‌اش در منطقه سعادت‌آباد، وام ٤٠٠‌ میلیون تومانی گرفته‌اند.

شاکی در اظهارات اولیه‌اش به مأموران گفت: «برای دریافت وام به بانک رفته بودم که به من اعلام شد سند خانه‌ام در رهن بانک… شعبه سعادت‌آباد است. بلافاصله به آن شعبه رفتم و در بررسی مدارک ارائه‌شده به بانک، متوجه شدم سند خانه‌ام بدون اطلاع من به شخص دیگری منتقل شده است».

مأموران با توجه به اظهارات شاکی، به بانک و اداره ثبت رفتند و مطلع شدند سند مالکیت متعلق به منزل شاکی با وکالت‌نامه محضری دارای اصالت قانونی به شخصی به نام مهدی منتقل شده؛ اما شاکی عنوان کرد به‌هیچ‌عنوان این وکالت‌نامه از سوی وی صادر نشده است. به‌همین‌دلیل مهدی در محدوده سعادت‌آباد شناسایی و دستگیر شد و در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی قرار گرفت.

مهدی به کارآگاهان گفت: «پدرم نزد شخصی به نام حمیدرضا کاکاوند، به‌عنوان راننده مشغول‌به‌کار است و به‌این‌طریق با این شخص آشنا شدم. مدتی پیش حمیدرضا کاکاوند به بهانه پرداخت کارمزد بالا برای انجام عملیات بانکی، با وکالت‌نامه‌ای که از مالک خانه شاکی در اختیار داشت و مدعی بود آن را برای انجام تمامی امور مالی و اداری دریافت کرده، پیشنهاد داد سند خانه را به نام من منتقل کند تا او بتواند در ازای رهن سند، پول موردنیاز شاکی را در قالب وام بانکی تهیه و برایش ارسال کند. من نیز در ازای گرفتن کارمزد، قبول کردم این کار را انجام دهم و با مراجعه به بانک و رهن‌گذاشتن سند ملک، مبلغ ٤٠٠ ‌میلیون تومان وام گرفتم و به حمیدرضا کاکاوند دادم. در این مدت، کاکاوند همیشه عنوان می‌کرد صاحبخانه در خارج از کشور زندگی می‌کند و به دلایل مختلفی قادر به مسافرت به ایران نیست».

کارآگاهان در تحقیقات خود مطلع شدند شاکی خانه‌اش را حدود سه ماه پیش به صورت مبله و در ازای دریافت ماهانه ٢٥‌ میلیون تومان، به حمیدرضا کاکاوند اجاره داده است؛ درحالی‌که بنا به اظهارات مهدی و پدرش، حمیدرضا تا چندی پيش در منطقه قلهک سکونت داشت. پلیس در ادامه با مراجعه به دفترخانه رسمی محل صدور وکالت‌نامه ملک پنج‌‌میلیارد تومانی، پی برد حمیدرضا کاکاوند با جعل نامه منتسب به یکی از سفارتخانه‌های کشورهای همسایه مدعی شده است از سوی شاکی وکالت تام‌الاختیار برای انجام امور مالی و اداری دارد و دفترخانه نیز با استناد به این نامه، به صدور وکالت‌نامه به‌نام او اقدام کرده است.

کارآگاهان با بررسی پرونده‌های مشابه اطلاع پیدا کردند کلاهبرداری‌های دیگری در سطح شهر تهران انجام که طی آنها، در مجموع بیش از چهار ‌میلیارد تومان پول در قالب وام‌های بانکی دریافت شده و در تمامی آنها شکات هیچ‌گونه اطلاعی از رهن املاک خود نزد بانک نداشتند. در بررسی‌های به‌عمل آمده از شکات اخیر مشخص شد شخصی با هویت‌های مختلف حمیدرضا کاکاوند، پرویز جداری عباسی و مرتضی ستاری‌فر، ابتدا اقدام به اجاره خانه از آنها کرده و در ادامه به شیوه‌ای مشابه و با ارائه نامه مجعول منتسب به یکی از کشورهای همسایه اقدام به دریافت وکالت محضری و نهایتا اخذ وام از شعب بانکی کرده است.

کارآگاهان در شرایطی که کمترین اطلاعات درباره هویت واقعی متهم پرونده در اختیار پلیس قرار داشت با انجام تحقیقات و اقدامات پلیسی، موفق به شناسایی محل تردد متهم در منطقه قیطریه شده و با بهره‌گیری از تصاویر این فرد او را دستگیر کردند.  سپس از مخفیگاه متهم با نام واقعی «پیمان. ک» (٤٤ساله) انواع مدارک شناسایی مجعول (گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه) با هویت‌های مختلف و همچنین امهار قلابی متعلق به تعدادی از دفترخانه‌های رسمی و همچنین سفارتخانه یکی از کشورهای همسایه کشف شد.

متهم در بازجویی‌ها به کلاهبرداری از شکات پرونده و دریافت وام‌های چند صد‌میلیون تومانی با استفاده از اسناد و مدارک مالکیت متعلق به آنها اعتراف و عنوان کرد: «اولین بار در حدود سه سال پیش بود که به این شیوه اقدام به کلاهبرداری ١,٥‌ میلیارد تومانی کردم. پس از آن به مدت دو سال در کشور یونان زندگی می‌کردم تا اینکه پول‌هایم تمام شد. تصمیم گرفتم بار دیگر به ایران بیایم و مجددا به همین شیوه کلاهبرداری کنم. حتی در چند مورد نیز موفق به گرفتن وام‌های چندصد‌میلیون تومانی شدم. قصد داشتم این بار نیز به همان شیوه گذشته پول مورد نیاز برای زندگی در خارج از کشور را تهیه کنم و این بار برای همیشه از کشور بروم که دستگیر شدم».

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم به کلاهبرداری‌های مشابه، قرار قانونی توسط مقام قضایی صادر شد و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. به همین دلیل از مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه واقع در جنت آباد شمالی – نرسیده به اتوبان آبشناسان مراجعه کنند».

176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا