رئیس فاسد عذرخواهی کرد و رفت

ولفگانگ نیرش‌باخ، رئیس تا پیش از این کم‌حرف و حدیث فدراسیون آلمان، چندی قبل به خاطر وجود شائبه‌هایی مبنی بر دخالت درتبانی صورت گرفته، در میزبان‌شدن کشورش در جام‌جهانی ٢٠٠٦ با تفتیش خانه ازسوی مقامات امنیتی ژرمن‌ها روبه‌رو شد و درنهایت پس از این‌که به قول معروف، هوا را پس دید، طی تصمیمی عجیب و سوال‌برانگیز از سمتش استعفا کرد.
سکوت چندین ساله
نیرش‌باخ در روز رأی‌گیری برای انتخاب میزبان جام‌جهانی ٢٠٠٦ از ماجرای بزرگ اطلاع داشت؛ داستان تطمیع‌شدن رئیس حوزه کونکاکاف برای رأی دادن به آلمان. یک رأی درنهایت برتری ١١ بر ١٠ کشور اروپایی در رقابت میزبانی با آفریقای‌جنوبی را رقم زد. همان زمان جاروجنجال‌هایی به وجود آمد اما تنها در یک‌سال اخیر و پس از شروع موج اتهام علیه سازمان تحت ریاست بلاتر، ماجرا به شکل جدی پیگیری شد. تحقیقات ثابت کرد نیرش‌باخ درجریان این معامله کثیف قرار داشت اما سکوت کرد. چنین اقدامی، همراهی با رشوه‌خواران و رشوه‌دهنده‌ها تلقی شد. نیرش‌باخ باهوش وقتی دید درحال از دست دادن پستش پس از به اثبات‌رسیدن تبانی‌هاست، ترجیح داد خودش برود تا از صندلی به بیرون پرتاب نشود. او فرار رو به جلوی بزرگی را رقم زد. حالا دادگاه به‌زودی درباره این فعال عرصه رشوه تصمیمی مهم خواهد گرفت.
پذیرش مسئولیت تبانی
نیرش‌باخ درجلسه‌ای که با اعضای فدراسیون فوتبال آلمان داشت، ضمن اعتراف به مطلع‌بودن از ماجرا، ادعا کرد درجریان رشوه‌دادن فوتبال آلمان به فیفا، مقصر بوده است. گویا او بسته ٦,٧‌میلیون یورویی پول برای خرید رأی ٤ عضو آسیایی را دراختیار داشته؛ رشوه‌ای که توسط شخصی به نام دریفوس، یکی از مالکان آدیداس به فیفا پرداخت شد. نیرش‌باخ و بکن‎‌باوئر یک‌سال قبل از شروع رأی‌گیری از نیت رشوه‌‌دادن خبردار بودند اما سکوت کردند.
آینده فوتبال آلمان
در این بین آینده بالاترین هرم اجرایی فوتبال آلمان کاملا در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هنوز نفر جایگزین معرفی نشده است. پس از اگیدوس براون، گرهارد مایرفورفلدرو تئو زوانزیگر به نظر می‌رسید یک خوشنام دیگر به این مقام تکیه بزند اما پس از چند سال، مشخص شد تبانی آقای رئیس تا چند اندازه گسترده بوده است. گفته می‌شود شاید زوانزیگر به پست قبلی برگردد چون در زمان او، فدراسیون فوتبال آلمان واقعا منظم و کم‌خطا پیش می‌رفت.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا