اولین ضرب شستِ سپاه به داعش در سوریه!

پایگاه خبری انصارحزب‌الله: در حالی از روز سوم مهر ماه سال جاری ، داعش نیروهای خود را به سمت حومه شمالی حلب در شهرک فافين ، روستاهای تل قراح ، تل سوسين ، معراته، كفر قارص و منطقة حرة حرکت داد که نیروهای مقاومت از روز چهارشنبه ۱۵ مهر ، عملیات زمینی در بخش هایی از استان های حماه و ادلب آغاز کردند که جبهه مقابل آن جیش الفتح ، ترکیبی از نیروهای ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره بود. همچنین از روز ۲۳ مهر ، عملیات پیچیده و چند جانبه ای در شمال استان حلب از سوی نیروهای مقاومت آغاز شد که این بار جبهه مقابل آن نیروهای داعش بودند.

در حالی نیروهای مقاومت برای اولین بار با داعش در حلب رو در رو وارد نبرد شدند که گروه کوچکی از نیروهای داعش سحرگاه روز ۲۰ مهر ، با یک پاتک به روستای صبوره واقع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر سلمیه ، واقع در حومه حماه سعی کرده بود راه ارتباطی و لجستیک نیروهای مقاومت درحلب را قطع کند.

آماده هجوم به سفیره

ضمن آنکه از روز ۲۲ مهر ، داعش علاوه بر نیروهای مقاومت ، با معارضه عرب سوری نیز در حومه شمالی حلب درگیر شده بود که تمرکز آن بر روستای احرص در جنوب شرقي شهرِ تل رفعت و پس از آن روستای تل جبين بود. با این وصف نیروهای مقاومت از روز ۲۷ مهر با هجوم به روستای تل سبعين در حومه شرقی حلب عملیات خود برای ورود به منطقه سفیره با هدف شکستن محاصره فرودگاه کویرس را آغاز کردند.

همچنین در یک عملیات هم زمان ، درگیری با نیروهای معارضه عرب سوری که درحومه جنوبی حلب مستقر بودند آغاز شد. سرانجام تا روز۳۰ مهر ، شهرک های ايوبيه ، مفلسه ، بلاس ، كفرعبيد و جوره در حومه جنوبی از دست نیروهای معارضه خارج شد که به دنبال درگیری های شدید دو شهرک ايوبيه و مفلسه ، تا پایان روز مجددا دست به دست شدند که در مجموع۸۰ کیلومتر مربع از اراضی منطقه آزاد شد.

عقب‌نشینی داعش بعد از نبردی سخت

اما با پیش روی نیروهای مقاومت در حومه شمالی ، درگیری با داعش شدت مضاعفی به خود گرفت. بر این اساس داعش از سحرگاه روز جمعه اول آبان (روز تاسوعای حسینی) بواسطه انجام دو عملیات انتحاری در مناطق أثريا و خناصر و حمله به ۸ نقطه ایست و بازرسی ، تلاش خود برای قطع ارتباط لجستیک نیروهای مقاومت در حلب را آغاز کرد.

بنابراین درگیری شدید و مستمر در این دو منطقه راهبردی ، بین نیروهای مقاومت و داعش طی روزهای دوم ، سوم و چهارم آبان ، ادامه یافت و در نهایت در روز ششم آبان ماه ،‌ پس از ۲۴ ساعت نبرد مستمر ، داعش به روستای صبیحه عقب نشینی کرد و نیروهای مقاومت کنترل کامل شهر سفیره را به دست گرفتند.

۶ تیپ نخبه سپاه پاسداران در نبرد حلب

سفیره در حالی بعد از یک نبرد سخت زمینی آزاد شد که برخی منابع از مشارکت۲۰۰۰ نیروی نخبه از ۶ تیپ نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تیپ فاطمیون افغان در عملیات آزادی این شهرخبر داده اند. بر اساس اطلاعات موجود ، تیپ های صابرین ، امام حسن مجتبی (تیپ ۱۵) ، المهدی (تیپ۳۳) ، امام صادق (ع) ( تیپ۸۳) و زرهی حضرت حجت(ع) از اهواز در این عملیات مشارکت داشته اند. البته جنبشِ حزب اللهِ نجباء و گردان های حزب الله عراق نیز اعلام کرده اند که در نبردهای جبهه جنوبی حلب در کنار نیروهای مقاومت مشارکت داشته‌اند. ابو وارث موسوي سخنگوی جنبش نجباء ، روز اول آبان ، در این رابطه گفته بود که تیپ عمار یاسر به عنوان شاخه نظامی این گروه در حلب ۲۴ روستا را آزاد کرده است.

افزایش۶۸۰ درصدی کاربرد سلاح ضد تانک

در حالی درگیری بین نیروهای مقاومت در استان حلب در ۳ جبهه شمالی، شرقی و جنوبی جریان دارد که به غیر از جبهه شرقی و جنوبی که درگیری به طور انحصاری با داعش و نیروهای معارضه جریان دارد ، نیروهای مقاومت در جبهه شمالی در دو خط با نیروهای داعش و معارضه سوری درگیر هستند.

از دیگر سو طبق اعلام معارضه عرب سوری در ماههای مهر و آبان ۹۴ ، ۱۴۰ موشک ضد تانک در جبهه های مختلف بر ضد نیروهای مقاومت استفاده شده است. این در حالی است که آمار بکارگیری موشک های ضد تانک در ماه شهریور ، تنها ۲۲ فروند در کل جبهه های شمال و جنوب بوده است. بنابراین تسلیحات ضدّ تانک به کار گرفته شده توسط معارضه عرب در مقابل مقاومت طی یک ماه، حدود۶۸۰درصد افزایش یافته است.

ماجرای ۵۰ تن سلاح

افزایش چشم گیر در استفاده از موشک های ضد تانک تاو توسط معارضه عرب، حکایت از تسلیحِ معارضه عرب توسط حامیان آنها دارد. این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا روز ۱۷ مهر ماه سال جاری و به دنبال تحویل ۶ کامیون از تجهیزات اعطایی «سی.آی.ای» از سوی معارضه معتدل به رابط جبهه النصره ، خبر از مکثِ عملیاتی در سوریه و تغییر تمرکز به سمت نیروهای کُرد داده بود اما روز ۲۰ مهر ، ۱۲ پالت حاوی۵۰ تُن سلاح ،‌ توسط ۴ فروند هواپیمای سی -۱۷ ، که اعلام شد به نیروهای دفاع خلق ، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان تحویل داده شده است ، با چتر بر فراز استان حسکه رها شد ، اما در منطقه ای فرود آمد که محدوده تحت کنترل آسوریان و اعراب بود.

در واقع این آمار تنها مربوط به تسلیح معارضه عرب سوری است نه داعش و جبهه النصره که بر اساس آن باید گفت نیروهای مقاومت ، در جبهه ای دشوار در حال نبرد تمام عیار با دشمنی هستند که حداقل بخشی از آن به طور کامل از سوی ایالات متحده، تسلیح و پشتیبانی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا