لزوم مدیریت پرداخت خرد الکترونیکی توسط بانک ها

محمد جلالیان قائم‌مقام شرکت اتیک در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین پرداخت خرد الکترونیکی از طریق کارت‌های شهرداری انجام می‌شود که عمدتاً مربوط به حوزه حمل‏ ونقل عمومی هستند.
وی با بیان اینکه پرداخت خرد الکترونیکی هم مانند سایر مدل‏ های پرداخت نیاز به مدیریت دارد، ادامه می‌دهد‌: در مواجهه با مسأله پرداخت الکترونیکی باید کسی که به موضوع احاطه دارد متولی باشد. در کشور ما نیز این بانک‌ها هستند که متولی پرداخت الکترونیکی بوده‏اند و به ادبیات این حوزه اشراف دارند.
وی با اشاره به اینکه پایه خوبی برای توسعه پرداخت الکترونیکی در کشور به حساب می‌آید، افزود: یکی از ایرادهای مهم آن این است که شهرداری‌ها به عنوان متولی این سیستم‏ها، اساسا به سبب رسالت و ماموریتی که برای آنها تعریف شده، به اندازه نظام بانکی کشور از دانش فنی و عملیاتی و در نتیجه صلاحیت لازم برای مدیریت کلان چرخه پرداخت الکترونیکی برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، هنگ‏کنگ، هلند و غیره نیز پرداخت خرد الکترونیکی از حوزه حمل و نقل شروع شد، اظهار داشت: در واقع پرداخت الکترونیکی در این کشورها از همان ابتدا خاستگاه صحیح خود را داشته‌اند؛ به این صورت که شرکت‌های مستقل از بانک‌ها و با پشتیبانی آنها وارد این عرصه شدند و تمام ابعاد فنی، عملیاتی و توسعه‏ای آن را در مسیر درست خود پیش بردند.
وی با بیان اینکه پرداخت خرد الکترونیکی هم مانند سایر مدل‏های پرداخت نیاز به مدیریت دارد، ادامه می‌دهد‌: در مواجهه با مسأله پرداخت الکترونیکی باید کسی که به موضوع احاطه دارد متولی باشد. در کشور ما نیز این بانک‌ها هستند که متولی پرداخت الکترونیکی بوده‏اند و به ادبیات این حوزه اشراف دارند.
جلالیان افزود: از همان ابتدا بعضی از بانک‌ها خود را به عنوان بازیگران کیف پول الکترونیکی معرفی کردند و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند که عمدتاً با موفقیت مورد انتظار همراه نبود.‌ یکی از دلایل این عدم موفقیت آن است که زیرساخت‏های لازم توسط بانک‏ها فراهم نشده و موضوع مهم توسعة پذیرندگی کیف پول الکترونیکی به اندازة صدور کارت مورد توجه قرار نگرفته است.
وی گفت: علاوه بر این، زیرساخت‏های شکل گرفته در حوزه پرداخت الکترونیکی متعلق به پرداخت‌های آنلاین مبتنی بر سامانه‏های شتاب و شاپرک است که علاوه بر نقش مهم‌شان در مدیریت پرداخت‏ها، هزینة مدیریت آنها بسیار بالاست، به‏گونه‏ای که استفاده از آنها در مبالغ خرد برای کشور مقرون به‏صرفه نیست و موجب تحمیل هزینة اضافی به نظام بانکی می‌شود.
129/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا