ایرانیها در اینترنت به دنبال چه میگردند؟
به گزارش موبنا از مهر، علیرضا یاری در مراسم رونمایی از موتور جستجوی پارسیجو با بیان اینکه بر اساس آمار سایت الکسا، ایران مرکز اصلی میزبانی سایتهای داخلی کشور است و ۶۰ درصد محتوای فضای مجازی در داخل کشور میزبانی میشود، گفت: بعد از ایران، آمریکا با حدود ۳۰ درصد، آلمان نزدیک به ۱۰ درصد سهم بعدی در رتبهبندی ترافیک اینترنت ایران را دارند.
یاری افزود: بعد از این کشورها، هلند، کانادا، چین و ترکیه رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادهاند.
وی در مورد تحلیل محتوایی خدمات دادهای پرمخاطب در ایران که از طریق جستجو در موتور جستجوی اینترنتی انجام شده است، گفت: ایرانیها در اینترنت بدنبال خبر، شبکه توزیع تبلیغات، بازی و شبکه اجتماعی هستند.
دبیر شورای راهبری جویشگر بومی گفت: بررسی محتواهای بومی نیز در شبکه اینترنت نشان میدهد که کاربران اینترنت ایرانی در زمینه اطلاعات خارجی بیشتر بدنبال وی کی، نقشه، بازی، مخزن کتاب و فیلم و شبکه اجتماعی متخصصان هستند و کاربرد محتواهای داخلی متفاوت از این موضوع است.
وی با اشاره به مدل مفهومی ترسیم شده برای موتور جستجوی بومی افزود: در فراخوان اولیه این طرح ۱۰۷ پیشنهاد دریافت کردیم که حدود ۴۸ دانشگاه و شرکت محصول آماده در این زمینه ارائه دادند.
یاری با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح موتور جستجوی بومی ظرف ۵ سال هزینه خواهد شد گفت: تاکنون ۱۰ درصد این اعتبار اختصاص داده شده است.
در این مراسم نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات نیز گفت: تا دو سال پیش نسبت میزبانی پایگاههای داده در ایران نسبت به خارج حدود ۱۰ درصد بود اما آخرین آمار سازمان آیکان نشان میدهد ۶۴ درصد آدرسهای کاربران ایرانی در اینترنت محلی شده و ما از این حیث در منطقه رتبه اول و قبل از ترکیه و مصر قرار دارد.
وی گفت: طراحی و پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات با ۴ ابزار مرورگر، مرور جستجو، سرویس ایمیل و شبکههای اجتماعی در دستور کار است که بتواند شرایطی را فراهم کند که در صورت نیاز مستقل از شبکههای خارجی در شرایط مختلف به کاربران سرویس دهد.