فساد در بانکها به یک عادت تبدیل شده است

ابراهیم جمیلی در گفتگو با موبنا افزود: زمانی که بی اخلاقی ها و فساد در جامعه تبدیل به یک فرهنگ شود نباید گفت یک نفر یا سیستم مشکل دارد بلکه مقصر افرادی هستند که در این سیستم دیگران را مورد سواستفاده قرار میدهند و باعث این فسادها می شوند.

وی اظهار داشت : ما تا به امروز بارها شاهد بودیم که فسادهای بسیار زیادی کشف شده اما با هیچ کدام برخورد قانونی صورت نگرفته یا اگر هم صورت گرفته بسیار دیرتراز موعد بوده که دیگر اثری را که باید ، نداشت.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و کسی هم نیست که برای کم کردن آن کوشش کند و هرروز هم بر این مبلغ افزوده می شود، یا وامهایی که داده شده تا به امروز کدام نهاد بر آن نظارت داشته و رسیدگی کرده که از افرادی که از این تسهیلات استفاده کرده اند چه تضمینهایی دریافت شده و افراد متخلف به راحتی در جامعه آزادانه می گردند وقتی این اتفاقات رخ می دهد باید منتظر تخلفات عظیم هم بود.

رئیس خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: سیستم کنترل در بانکها باید قوی باشد و بانک مرکزی هم باید وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهد چون کنترل کردن بانکها بسیار راحت است به شرط اینکه هر نهادی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی فشار بر بدهکاران خرد ازسوی بانک مرکزی راکاری نادرست دانست و افزود: چطور بانک مرکزی میتواند هر روز برای بدهکاران خرد بانکی ابلاغیه و مصوبه بدهد اما چرا در مقابل بدهکاران بزرک بانکی نمی ایستد واز این دست مصوبات برای این افراد صادر نمیکند؟تمام این مسایل نشان از ضعف این سیستم دارد. در نتیجه تا زمانیکه قاطعیت صورت نگیرد و شهامت دفاع و حمایت از افراد درست کار را نداشته باشیم هرروز شاهد اتفاقات و فساد در جامعه هستیم .

وی در پایاین خاطر نشان کرد: مدیران و مسولان ما باید واقعیت را به مردم بگویند و هراسی از این اتفاق نداشته باشند به دلیل اینکه این در جریان گذاشتن باعث میشود مردم هم برای کمک و مبارزه وارد گود شوند . هنوز رفتار مردم ما یک رفتاری است که میتوان روی آن حساب باز کرد .

131

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا