لزوم جمع آوری آشغال های گران قیمت

رئیس اتحادیه فناروان رایانه تهران در گفت و گو با خبرنگار موبنا با اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر محصولات الکترونیکی به صورت سنتی دفن می شوند، افزود:بیشتر قطعاتی که شامل زباله های الکترونیکی هستند غیرقابل استفاده و بازیافت بوده و به همین دلیل نیز به روش های قدیمی و سنتی دفن می شوند که این موضوع به محیط زیست آسیب های فراوانی می رساند.
میرمهدی با اشاره به جدی گرفتن روش های دفن زباله های الکترونیکی، گفت: طریقه دفن و منهدم کردن این زباله های بسیار مهم است چرا که حتی در برخی موارد به آلوده کردن آب های زیرزمینی منجر می شود که این موضوع به آلودگی محیط زیست منجر می شود.
رئیس اتحادیه فناروان رایانه تهران با اشاره به شغل های کاذب ایجاد شده در خصوص زباله های الکترونیکی، گفت: طی سالیان گذشته بعضی از افراد به خرید و فروش قطعات قدیمی و رایانه های مستهلک روی آورده اند که از طریق بازیافت قطعاتو تفکیک سازی مس و طلای آن درآمدهای بسیاری به دست آورده اند.
در همین حال یکی از کارشناسان حوزه بازار آی تی تهران معتقد است که با واردات جدید و گسترده انواع کالاهای دیجیتالی به خصوص انواع رایانه ها، قطعات قدیمی از دور خارج شده نیز افزایش یافته است.
سینا تقی زاده با توجه به بی کیفیت بودن قطعات قدیمی ، می گوید: همزمان با پیشرفت تکنولوژی و فناوری شاهد افزایش تولید قطعات با کیفیت بالا و امکانات جدید و به روز هستیم و همین امر نیز منجر به جمع شدن زباله های الکترونیکی فراوانی شده است.
وی با اشاره به اینکه بازار خرید قطعات از دور خارج شده در دست چندین نفراست، افزود: این افراد رایانه و کامیپوترهای قدیمی را با قیمت های نازل خریداری و بعد از تفکیک سازی قطعات مهم همچون طلای و مس آنها را در خاک ها و یا بیان های رها و در بیشتر مواقع دفن می کنند.
این کارشناس حوزه آی تی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع نهادهای مسوول به منظور جلوگیری از آسیب رسانی این افراد به محیط زیست، هرچه سریعتر باید تصمیمات درستی در خصوص جمع آوری زباله های الکترونیکی، اتخاذ کند.
به گزارش موبنا، در جهان بیش از ۴۱ میلیون تن زباله الکترونیکی وجود دارد و در این میان سهم هر ایرانی در تولید این زباله‌ها حدود ۷ کیلوگرم است.
توسعه تولید محصولات الکترونیکی در جهان چالش پسماندهای الکترونیکی و دورریزی آنها را به دنبال دارد و این زباله‌های الکترونیکی به دلیل ترکیبات خطرناک، آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری را تولید می‌کنند.
حجم زباله‌های الکترونیکی اضافی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام شده که ۷.۴۰ کیلوگرم زباله الکترونیکی در کشور به ازای هر ایرانی تولید می شود و این به این معنی است که سهم ایران در تولید پسماندهای الکترونیکی از متوسط آسیا بالاتر و تقریبا دو برابر آن است.
پسماند الکترونیکی شامل لامپ، قطعات کوچک فناوری اطلاعات، صفحه تصویر، تجهیزات تبادل حرارتی و تجهیزات کوچک و بزرگ الکترونیکی می‌شود که در این میان تجهیزات حرارتی و الکترونیکی بیشترین سهم را درتولید و دورریز پسماندهای الکترونیکی جهان به خود اختصاص داده‌اند.
129/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا