بورس ایران قابلیت جمع آوری سرمایه های خرد را ندارد

موبنا- سمیه داوری :یک کارشناس اقتصادی گفت : با اتفاقات اخیر که در بازار سرمایه افتاده دیگر سهامداران و حقوقی ها اعتماد خودر را به بازار از دست داده اند و بورس ایران دیگر قابلیت اصلی خود یعنی جمع آوری سرمایه های خرد را ندارد .

دکتر ابراهیم رزاقی افزود: در تمام کشورها بورس راهی برای توسعه است .یعنی همه به جای سپرده گذاری در بانک ها تلاش می کنند که وارد بازار سهام شوند و سهام موسسات صنعتی را خریداری کنند و با جمع آوری ارقام کوچک اتفاقات بسیار بزرگی را رقم خواهند بزنند اما متاسفانه بورس ایران در این چند ساله این قابلیت خود را از دست داده است.

رزاقی تصریح کرد: در آمریکا به بورس و ورود در آن یک قمار و بازی بزرگان میگویند که البته اصلا هم بی ربط نیست به دلیل اینکه در این بازی همیشه یک دسته از افراد پایین دست و سهامدارن خرد ضرر میکنند و همیشه برنده این بازی بزرگان بودند .

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در بسیاری از مواقع دیده می شود که یک شرکت کوچک توسط عده ای یا حتی یک نفر تاسیس میشود و این افراد یا فرد اقدام به ارایه سهام در بازار می کند و بزرگانی که بالا نشسته اند اقدام به خرید بسیار زیاد از همین سهامی که خود ارایه می دهند می کنند و قیمت بسیار خوبی هم در بازار خواهد داشت از همین رو بسیاری از سهامداران خرد اقدام به خرید میکنند غافل از آنکه عمق ماجرا چیز دیگری است و نمی دانند در بطن این ماجرا چی چیزهایی نهفته هست. در نتیجه با زیاد شدن تقاضا برای این سهام در بازار و کشف قیمت مناسب، بزرگان این بازی که بازیگران اصلی بودند اقدام به فروش سهام خود در بازار می کنند و در این حالت سهام رو به افول میگذارد و تا سهامدارن خرد بیایند از ماجرا خبردار شوند زمان بسیار زیادی میبرد و بزرگان سود خود را د راین ماجرا برده اند.

این استاد دانشگاه افزود: طمع و فراموشی هم که جزو خصایص انسانی است به سرعت این شکستها را از ذهن پاک کرده و اگر باز هم از این دست اتفاقات در بازار رخ دهد بازهم این سهامداران خرد وارد بازار شده و اقدام به خرید می کنند و حباب موجود دربازار را به باد فراموشی می سپارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا