رشد درآمد های مالیاتی ادامه دار نیست

مهران نظری در گفتگو با موبنا با ذکر این نکته که دلیل اصلی این موضوع تنها افزایش درآمد های مالیاتی نیست اظهار داشت : کاهش درآمد نفتی کشور به دلیل تحریم ها و نیز کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دو عامل افت قابل ملاحظه درآمد های نفتی کشور در سالهای اخیر هستند که باعث شده اند افزایش درآمد های مالیاتی در این میان خودنمایی کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته در سالهای اخیر درآمد های مالیاتی به دلیل اجرای سیاستهای سخت گیرانه و وصول برخی معوقات مالیاتی و نیز افزایش شمول مالیات بر ارزش افزوده به واحدهای اقتصادی دیگر افزایش زیادی داشته است که شاید یکی از دلایل پیشی گرفتن درآمد های مالیاتی از درآمد های نفتی باشد .

نظری با ذکر این نکته که درگذشته به هیچ وجه سیاست های دریافت مالیات به مانند سالهای اخیر به این میزان سخت گیرانه نبوده اظهار داشت : افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و سخت گیری های بی مورد و بی حساب و کتاب به واحد های اقتصادی در شرایط رکود اقتصادی به هیچ وجه مناسب نیست و باعث رواج اقتصاد زیر زمینی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: این اتفاق قابل دوام نخواهد بود به دلیل اینکه بیشتر این درآمدها از معوقات مالیاتی حاصل شده و بلاخره یک جایی این معوقات به اتمام خواهد رسید .همچنین با پایان یافتن شرایط تحریمی و افزایش فروش نفت نمیتوان انتظار ادامه دار بودن این موضوع را داشت.

لازم به ذکر است چندی پیش معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران گفت: برای نخستین بار در 50 سال اخیر، با لحاظ کردن مالیات بر ارزش افزوده درآمد دولت ایران از محل مالیات بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت خام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا