انواع ازدواج
ازدواج دائم
به واسطه عقد ازدواج، زن و مرد به یکدیگر حلال مىشوند،عقد دائم آن است که مدّت زناشوئى در آن به هیچ وجه محدود نباشد و زنى را که به این قِسم عقد مى کنند «دائمه» مى گویند.
ازدواج موقت
در این نوع نكاح مرد وزن مطابق با قانون نكاح ، در حضور دو گواه با لفظ نكاح، ایجاب وقبول می كنند لیكن صراحتا ابراز می كنند كه این عقد تا مدتی مشخص است وبعد از گذشت مدت، عقد خود به خود (بدون طلاق ، خلع وغیره ) به پایان می رسد این صورت نیز از دیدگاه اهل سنت شرعا حرام است ونكاح منعقد نمی شود.
ازدواج مسيار
ازدواج مسیار نوعی ازدواج در فقه اسلامی است که در آن زن و شوهر با قراردادن شروطی در عقد نکاح از برخی حقوق و تکالیف خود مانند نفقه، زندگی مشترک، تعیین مسکن توسط شوهر و حق قسم (حق مساوی در همبستری در هنگام چندزنی) صرفِنظر میکنند. در نکاح مسیار معمولاً زن و شوهر جدا از یکدیگر زندگی میکنند. این نوع از ازدواج بیشتر در میان اعراب سنیمذهب ساکن عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در بین جوانانی که امکان آغاز زندگی مستقل ندارند، مردانی که بدون همسر خود به مسافرت رفتهاند، زنان مطلقه یا بیوهای که تمایل به زندگی مشترک ندارند و زنان مسنی که هنوز ازدواج نکردهاند، شایع است. نکاح مسیار با انتقاداتی نیز روبهرواست. قابل ذكر است گر چه نكاح مسیار با رعایت شرايط نكاح شرعی و دائمی جائز است لیكن پیشنهاد به این ازدواج داده نمیشود زیرا عرفا این گونه ازداوجها ناپسند است.
ازدواج باطل
ازدواج بین دو همجنس: مزدوجین باید یکی مرد و یکی زن باشند. ازدواج همجنسگرایانه در اسلام پذیرفته نیست.
ازدواج بدون اراده: ازدواج شخصی که اراده ازدواج نداشته مثل شخصی که مجبور به آن شده، یا ازدواج در حالت مستی، یا شوخی یا ازدواج شخص دیوانه باطل است.
اشتباه در هویت جسمی: اگر شخصی در هویت جسمی شخصی که با او ازدواج کرده اشتباه کند مثلاً دختری را خواستگاری کند ولی پدر دختر، دختر دیگرش را هنگام عقد به او بیندازد و او بدون اینکه متوجه این فریب شود سند ازدواج را امضا کند، این ازدواج باطل است اما اگر اشتباه در اوصاف طرف مقابل باشد، ازدواج باطل نمیشود ولی در بعضی شرایط حق فسخ ازدواج را به اشتباهکننده میدهد. مثلاً مردی خود را صاحب شغل مهم و ثروت کلانی معرفی کرده و زن فقط به دلیل مال و مقام با او ازدواج کرده. در این شرایط ازدواج باطل نیست ولی برای زن حق فسخ وجود دارد. اینگونه اشتباهات زمانی حق فسخ ایجاد میکنند که در هنگام عقد، به طور صریح یا به طور ضمنی، شرط شده و مورد توافق قرار گرفته باشند.
اکراه: اگر یکی از دو طرف عقد به ازدواج اکراه شود. مثلاً برای وادار کردن شخصی به ازدواج او را تهدید به اخراج از خانه یا شغل خود کنند، این ازدواج غیرنافذ است و پس از رفع اکراه شخص میتواند آن را تأیید یا رد کند. اگر تأیید کرد از روز اول ازدواج صحیح میشود و اگر رد کرد ازدواج از ابتدا باطل میشود. اما اگر اکراه به قدری شدید باشد که شخص اراده خود را از دست بدهد مثلاً زیر شکنجه شدید به ازدواج رضایت دهد، ازدواج باطل است و بعداً قابل تأیید نیست.
ازدواج معلق: ازدواجی که به وقوع امر دیگری معلق شده باشد، باطل است. مثلاً زنی با مردی ازدواج کند به شرط اینکه او رئیسجمهور شود یا خانه بخرد.
نکاح معاطاتی: به نظر اکثر قریب به اتفاق فقها عقد نکاح بدون بیان صیغه ایجاب و قبول باطل است.
نکاح معاطاتی ازدواجی است که به منظور تشکیل خانواده و حق تمتع و رابطه جنسی بین زن و مرد برقرار میشود اما فاقد ایجاب و قبول لفظی است و ممکن است طرفین بر مهریه، نفقه و سایر حقوق بین زوجین توافق کنند.بعضی افراد ازدواج سفید را نوعی نکاح معاطاتی میدانند، هرچند ازدواج معاطات از نظر بسياري از فقها رد شده است.مطابق ماده ۱۹۳ قانون مدنی «در مواردی که قانون استثنا کرده باشد» معاطات صحیح است. از جمله موارد استثنا شده عقد نکاح است. در ماده ۱۰۶۲ این قانون آمده است: «نکاح واقع میشود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید». یعنی حتما به لحاظ حقوقی باید صیغه عقد ازدواج بیان شود و ایجاب و قبول باید لفظی باشدمگر در حالت عجز از تلفظ. محقق داماد میگوید قانون مدنی برای ایجاب و قبول صیغهای خاص یا زبان و لفظ ویژهای را ملحوظ نداشته است بلکه هر زبان یا هر نوع صیغهای که دلالت صریح بر قصد ازدواج داشته باشد را کافی دانسته است.عدم جواز نکاج معاطاتی به نظر اکثر فقهای شیعه نظیر شیخ مرتضی انصاری، روحا… خمینی(س)، محقق بحرانی و مکارم شیرازی مورد اجماع علمای شیعه و اهل سنت است. مذاهب شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی همگی صیغه ایجاب و قبول را از شرایط عقد نکاح میدانند.