هرطرحی برای حل بحران سوریه باید نقش ملت این کشور را به رسمیت بشناسد

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) حسین امیرعبداللهیان روزپنجشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه در دمشق افزود: نقش بشار اسد نیز درهرگونه راه حل سیاسی برای بحران سوریه محوری وتعیین کننده است.
وی اضافه کرد : ایران نقش محوری وممتاز بشار اسد را درحفظ وحدت ملی سوریه ومبارزه با تروریسم ومدیریت حکیمانه وی برای برون رفت از بحران های چند سال اخیر را ارج می نهد.
امیرعبداللهیان با تاکید برادامه حمایت ها وپشتیبانی ازسوریه گفت : جمهوری اسلامی ایران وروسیه مواضع ثابت وتغییر ناپذیری درحمایت ازسوریه دارند و بدون شک هرطرح سیاسی ازسوی ما برای حل وفصل بحران این کشور ارایه شود از حمایت روسیه برخوردار خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگارسانا درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه افزود : دردیدار اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بشاراسد در دمشق، طرح وپیشنهاد ایران برای حل و فصل بحران این کشور ارایه شد و دو طرف بر پیگیری این پیشنهادها به صورت سازنده وجدی توسط وزیران خارجه دو کشور تاکید کردند.
معاون عربی وآفریقای وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: رییس جمهوری وهمه مسوولان سوریه رغبت خود را نسبت به بررسی پیشنهادهای ایران تا رسیدن به نتایج مورد نظر اعلام کردند.
امیرعبداللهیان ازکشورهای ذیربط وسازمان ملل خواست همه این تلاش ها را مورد توجه قرار دهند و راه حل مناسبی را برای بحران سوریه بیابند.
وی درباره دیداربا بشاراسد نیزگفت: این دیدار فرصتی برای شنیدن دیدگاه ها و نظرات ارزشمند رییس جمهوری سوریه به منظور یافتن راه حل سیاسی موفقی برای بحران این کشور بود.
امیرعبداللهیان برتوجه به همه این نظرات درزمینه دیدگاه های مشترک ایران و سوریه که هم اکنون برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه در جریان است تاکید کرد.
وی درباره زمان پایان یافتن بررسی پیشنهادهای ایران نیز گفت: مذاکرات جدی و عمیقی با مسوولان سوریه درهمه زمینه ها وهمه موارد بیان شده دربسته پیشنهادی ایران داشتیم وهمه این پیشنهادها در مرحله بررسی وهمفکری و تبادل دیدگاه ها قرار دارد وهنگامی که به نتیجه نهایی برسد طرف های ذیربط باید به مجموعه آن پایبند باشند.
معاون عربی وآفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همه کشورهای منطقه مانند عراق وسلطنت عمان که نقش مثبتی در حل بحران سوریه دارند باید به تلاش های سازنده و مثبت خود دراین باره ادامه دهند واز کشورهایی که نقش مثبتی دراین باره ایفا نکرده اند نیز می خواهیم که از رفتار کنونی خود دست بردارند ونقش مثبتی برای یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران ایفا کنند.
امیرعبداللهیان درباره طرح استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل درامور سوریه نیز گفت : این طرح برغم انتقاداتی که ازسوی ایران به آن وارد است، نکات مثبتی نیز دارد.
وی اضافه کرد : فرستاده سازمان ملل قول داد که این انتقادها را جدی گرفته و تغییرات مناسبی را درآن اعمال کند.
امیرعبداللهیان درباره تاثیر پرونده هسته ای بر حل و فصل بحران سوریه نیز اظهارداشت: دستاورد دیپلماسی ایران وتوافق با کشورهای 5+1 می تواند فرصتی را برای یافتن راه حل های سیاسی برای بحران سوریه از طریق مطرح کردن آن در سطح منطقه ای و بین المللی فراهم کند.
***کشورهای غربی باید از حمایت تروریست ها دست بردارند
فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه نیز دراین نشست خبری گفت : هر فرستاده سازمان ملل به سوریه هنگام ارایه طرح و پیشنهادی برای بحران، باید با بیطرفی کامل عمل کند.
وی افزود : سوریه با نظر مثبت با هرگونه اقدام سیاسی برای حل بحران برخورد خواهد کرد.
مقداد اضافه کرد: مسوولان سوریه هنگامی که طرح ارایه شده توسط دی مستورا را با معاون وی دردمشق بررسی کردند سووالاتی را درباره این پیشنهاد مطرح کردند که هنوز منتظر پاسخی برای ان هستیم و به محض دریافت پاسخ، موضع نهایی خود را نسبت به آن اعلام خواهیم کرد.
وی با تاکید برادامه مشورت ها درباره پیشنهادهای ایران برای حل و فصل بحران سوریه گفت: حمایت و پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران ازسوریه ادامه دارد و با توجه به حجم چالش هایی که سوریه با آن روبروست افزایش می یابد.
معاون وزیرخارجه سوریه با تبریک مجدد به مسوولان وملت ایران به خاطر دستاورد بزرگ دیپلماسی ایران درمقابل کشورهای 5+1 افزود: این دستاورد تاریخی فقط متعلق به ملت ایران نیست بلکه متعلق به همه کشورهای جهان است و تاثیر مثبتی بر اوضاع منطقه و جهان خواهد داشت.
مقداد اضافه کرد: رژیم صهیونیستی وبرخی ازکشورهای منطقه براثر درک ناصحیح خود ازاین تغییر مهم ویا به دلیل اینکه نخواستند ابعاد واقعی آن را درک کنند واعتراف بین المللی به نقش مثبت ایران در تحولات منطقه و تصمیم گیری های بین المللی را نادیده گرفتند، مقابل این توافق ایستادگی کردند و می کنند.
وی درباره تلاش های دولت سوریه برای توقف مهاجرت سوری ها به خارج ازکشور نیز گفت: کشورهای غربی که بحران ها را دردیگر کشورها حمایت می کنند باید نسبت به خطرات اقدامات خود آگاه باشند و با توقف حمایت از تروریسم و متوقف کردن توطئه برخی کشورها مانند ترکیه، عربستان و قطر در سوریه به وظیفه خود عمل کنند.
مقداد افزود: توقف مهاجرت سوری ها نیازمند کمک به دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت و ثبات به کشوراست.
معاون وزیرخارجه سوریه اضافه کرد: پدیده مهاجرات سوری ها به خارج از کشور تا پیش ازبحران کنونی وجود نداشت و این پدیده یکی از نتایج اصلی تروریسم و دشمنی با سوریه است که برخی از کشورهای همسایه از آن حمایت کردند.
مقداد گفت: برخی از سران کشورهای غربی نیز مسوول مهاجرت تندروها ازاین کشورها به سوریه وعراق برای پیوستن به گروه های تروریستی و تداوم بحران سوریه هستند.
وی افزود: دولت حزب عدالت و توسعه در ترکیه، مهاجران سوری موجود درآن کشور را به مهاجرت به اروپای غربی تشویق می کنند.
مقداد با تاکید بر اینکه دولت سوریه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ادامه مهاجرت سوری ها به خارج به کارمی گیرد، از همه سوری ها درخارج خواست به کشور خود بازگردند زیرا اینجا مکان طبیعی وجود آن هاست.
وی گفت: ملت و مسوولان سوریه سپاسگزار حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران درزمینه مبارزه با تروریسم و تقویت پایداری آن ها در مقابله با آفتی هستند که نه تنها خطری برای سوریه بلکه خطری برای همه کشورهای جهان به شمارمی رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا