شهرداری پایتخت خشکسالی را باور ندارد!

“امروزه قطره قطره آب برای کشور و پایتخت ارزشمند است. کم‌آبی در کشور تقریبا به یک باور عمومی تبدیل شده، ولی در ظاهر، شهرداری پایتخت هنوز به این باور نرسیده است.” اینها سخنان جوان دوربین به دستی است که مشغول عکاسی از آبهای روان در پیاده‌راه است؛ آب‌هایی که در اصل باید چمن‌ها و گل ها را آبیاری کند، ولی بیشتر صندلی‌ها، پیاده‌راه‌ها و رهگذران را آب‌پاشی می کند.

او خود را محمد، 32 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد سینما معرفی می‌کند.

محمد می گوید: همیشه نگران هدر رفت آب بوده، ولی امروزه که قطره قطره آب برای کشور و پایتخت ارزشمند است نگرانی او دو چندان شده است. او از اینکه همچنان فضای سبز شهری پایتخت با آب شرب آبیاری می‌شود و شهرداری هنوز به اتلاف آب هنگام آبیاری چمن‌ها توجهی ندارد، متعجب است.

*بحران آب در پایتخت انکارناپذیر است

این روزها بحران آب در ایران و تهران واژه‌ نام آشنایی است.
برخی از مسئولان در اندیشه چگونگی عبور از این بحران و بسیاری از شهروندان در تفکر چگونگی صرفه‌جویی در استفاده از این مایه حیات هستند.

اما در این وضعیت بحرانی، در بسیاری از فضاهای سبز شاهد هدر رفت اب هستیم. گاهی شیرهای آبی را در اطراف فضاهای سبز می‌بینیم که به جای آبیاری چمن‌ها، سنگ فرش پیاده‌راه‌ها و بعضا رهگذران را آب‌پاشی می کند!

هومن خاکپور کارشناس محیط زیست، اتلاف آب هنگام آبیاری فضای سیز شهری را ناشی از سهل‌انگاری، عدم نظارت و ساختار تجهیزاتی نامناسب از طرف شهرداری می داند که می تواند خسارت های بسیاری را به حوزه تامین آب شرب سکونتگاه‌ها وارد کند.

*آبیاری فضای سبز با آب شرب!

طبق آمارها مخازن آب پایتخت نسبت به سال گذشته با کاهش 226 میلیون متر مکعبی مواجه شده است و اگر چه فضای سبز نباید با آب شرب آبیاری شود، اما هم اکنون با شیوه نادرست آبیاری فضای سبز شهری نیز مواجه هستیم.

متاسفانه آبیاری در ساعات نامناسب روز انجام می‌شود و در هنگام آبیاری فضای سبز شهری ، بیشتر از چمن‌ها و گل‌ها، سنگ فرش پیاده‌راه ها، عابرین پیاده، اتوبان‌ها و ماشین‌های در حال عبور آب پاشی می‌شوند.

*شهرداری تبلیغات مصرف بهینه آب را بی‌تاثیر می کند

شهرداری تهران می‌توان در شرایط بحرانی کم آبی پایتخت از کاشت چمن‌ها، درختچه ها و گل و گیاهانی که با موقعیت اکولوژیک منطقه‌ای تناسب بیشتری دارند و به آب کمتری نیازمند هستند، استفاده کند، اما از سوی دیگر این نهاد شهری در شیوه و نوع آبیاری نیز دقت کافی ندارد و در اتلاف آب نقش پررنگی را ایفا می‌کند. همچنین این بی‌دقتی می‌تواند تاثیر گذاری تبلیغات و آموزش‌های مصرف صحیح آب را از بین ببرد.

آنچه در گزارش آمد دغدغه تمامی شهروندان است و با توجه به اینکه این روزها در برخی نقاط کشور آب شرب مصرفی با تانکر به دست مردم کشور می رسد لازم است که مسئولان شهری درباره لزوم مدیریت بهتر منابع آب دقت بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا