از اپراتورهای موبایل راضی نیستیم

به گزارش خبرنگار موبنا، محمود واعظی امروز در حاشیه همایش خدمات عمومی مخابراتی روستایی در نشست خبری با اشاره به ارزیابی این وزارتخانه از وضعیت اپراتورهای تلفن همراه نیز گفت: زمانی می‌توان یک اپراتور را برتر عنوان کرد که به رقم مورد نظر در ارزیابی رسیده باشد، اما بررسی اپراتورهای موبایل نشان داد که آنها با شاخص‌های در نظر گرفته از سوی ما فاصله بسیاری دارند.
وی در مورد بدهی شرکت مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: مخابرات بابت خرید پهنای باند اینترنت، ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت بدهکار است و این در حالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید بابت خرید پهنای باند بین‌الملل به اپراتورهای بین‌المللی همین مقدار پول را پرداخت کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: شرکت ارتباطات زیرساخت باید طلب خود را از بدهی‌های مخابرات بپردازد و در صورتی که مخابرات این بدهی را پرداخت نکند، ارتباط کل کشور قطع خواهد شد و این موضوع به ضرر همه مردم خواهد شد.
واعظی گفت: ما با بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل از هم‌کدسازی مخابرات موافقیم و در صورتی که مخابرات این پیشنهاد را به صورت مکتوب به ما ارائه دهد، این پیشنهاد را قبول می‌کنیم.
همچنین وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اگر مخابرات بدهی خود را به شرکت زیرساخت پرداخت نکند، افزود: اگر چنین موردی صورت گیرد، نمی‌توانیم بدهی بین‌المللی در زمینه خرید پهنای باند را پرداخت کنیم و این به معنای قطع ارتباطات کل کشور خواهد بود.
وی همچنین در مورد اختلافات اخیر دولت با شرکت مخابرات ایران، گفت: سال گذشته به دلیل اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای مخابراتی، نرخ آبونمان تلفن ثابت را از ۳۳ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش دادیم تا مخابرات ضرر نکند. در این بین اما تعرفه تلفن ثابت بین استانی کاهش محسوسی داشت. با این وجود پیش‌بینی شده بود که درآمد شرکت مخابرات ایران ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اینکه امروز مخابرات با مشکل مالی مواجه است، ارتباطی به تعرفه‌های مخابراتی ندارد و این شرکت باید بداند که با سیستم‌های قدیمی نمی‌تواند سرویس خوبی به مردم ارائه دهد.
واعظی ادامه داد: مخابرات باید به فکر توسعه باشد و نباید در هر سال این مقدار سود را برای سهامدارانش هزینه کند، بلکه باید توجه خود را معطوف به توسعه کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما مطمئن باشیم که مخابرات پولی که از مردم می‌گیرد را تبدیل به توسعه و خدمات می‌کند، موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی را در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی می‌کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به درخواست مخابرات برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی، گفت: با وجود اینکه بدون اجازه دولت و بدون داشتن استدلال قوی، نمی‌توانیم از افزایش تعرفه‌ها دفاع کنیم، اما در صورتی که مخابرات بسته توسعه‌ای خود را با دلیل و استدلال ارائه دهد، امکان بازنگری در نرخ خدمات مخابراتی وجود خواهد داشت.
واعظی گفت: ضرر درآمدی تنها با اصلاح ساختاری تبدیل به سود می‌شود و مخابرات نباید مخارج دستگاه عریض و طویل خود را از مردم دریافت کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نباید تخلف معدود شرکت‌های اینترنتی را به کل شرکت‌ها تعمیم دهیم، اظهار داشت: در مورد کیفیت خدمات اینترنت، مطالبات مردم بالا رفته است.
واعظی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم سه میلیون کاربر ADSL در کشور داشتیم و هم‌اکنون این تعداد به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همچنین در ابتدای دولت تنها ۲۰۰ هزار نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند و هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل هستند که این یک تحول بزرگ در مدت زمان کوتاه به حساب می‌آید.
وی با بیان اینکه قرار است سامانه نظارت آنلاین بر عملکرد خدمات اینترنتی راه‌اندازی کنیم، افزود: می‌دانیم تمامی مردم از خدمات راضی نیستند اما تمامی تلاش بر این است که سرویس‌های بهتری به مردم ارائه شود و نظارت به صورت سیستماتیک و آنلاین باشد که البته این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که در حال تلاش برای انجام آن هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربران اینترنت باید انتظارشان از سرعت و کیفیت این خدمات در حد قراردادشان باشد، در مورد نرخ خدمات اینترنت گفت: سال گذشته نرخ اینترنت ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و در زمینه بسته‌های اینترنت موبایل نیز به بیش از یک دهم قیمت قبلی رسیدیم. تمامی این موضوعات علاوه بر افزایش پهنای باند می‌تواند به ارائه خدمات بهتر در این حوزه بیانجامد.
واعظی گفت: هم‌اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت ۲۴۰۰ گیگابیت در ثانیه است که تا پایان سال به ۴۰۰۰ گیگابیت خواهد رسید.
وی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تحول در حوزه تلفن همراه و تلفن ثابت، گفت: در حوزه ارتباطات ثابت به شرکت‌های جدیدی پروانه فعالیت خواهیم داد و در زمینه تلفن همراه نیز از سال آینده آیین‌نامه‌ای را اجرایی می‌کنیم که به مردم اجازه می‌دهد سالی دو بار با حفظ شماره خود، اپراتورشان را تعویض کنند.
129/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا