جزییات مراسم تشییع پدر طالبان

محمد صفا جویی
ایشان همان کسی بود که اواخر دهه 80 و همزمان با اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی، ریاست سازمان اطلاعات داخلی پاکستان را عهده‌دار بود و پس از بازگشت نیروهای مجاهدین افغان، توانست مخ آنها را بزند و ازشان در شورش‌های کشمیر هند بهره برد. وقتی هم این بحران‌ها با موفقیت پشت سر گذاشته شد، دید حیف است این همه نیروی روی فرم را که در اوج آمادگی به سر می‌برند به حال خود رها کند. این شد که از گروهش پرسید کدام‌یک از آنها خواستار تشکیل یک گروه متحد هستند و وقتی شوق زیادی در آنها ندید، با صدای بلند فریاد زد
«کیا طالبند؟» همین جا طالبان تاسیس شد.
یکی از کارهای مورد علاقه این آمریکایی‌های ازخدا بی‌خبر این است که بنشینند این را با آن ارتباط دهند و اعتقاد داشتند ژنرال گل با القاعده نیز ارتباط داشته‌است. البته خیلی هم نکته خاصی نیست؛ طرف موسس طالبان بوده و ارتباط با القاعده برایش یکجور صله رحم محسوب می‌شده است.
گفته می‌شود برای مراسم خاکسپاری و تشییع این پدر مهربان و دلسوز، برنامه‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شده که بخشی از آن را در ادامه آورده‌ام.
مراسم اعدام نمادین: قرار است برای ادای احترام به آرمان‌های ژنرال گل، 10 ،15 جوان داوطلب را به شیوه سنتی، بالای مزار او تیرباران کنند.
گورکنی به شیوه انتحاری: دوستان و آشنایان و طالبان ایشان تصمیم گرفته‌اند به جای استخدام گورکن، یک جوان مُنتَحر را که به خودش بمب بسته در مکان دفن ژنرال ول کنند تا آنجا بترکد و سپس مراسم دفن انجام شود. خانواده این تازه درگذشته اعلام کرده‌اند، هزینه صرفه جویی در استخدام گورکن را صرف امور خیریه‌ای خواهند کرد.
اجرای ارکستر طالبان: قرار است به جای مارش نظامی معمول، یک گروه کوبه‌ای از اعضای طالبان برای ایشان بنوازند. طرز کار این گروه به این صورت است که با صدای گلوله، نارنجک و خمپاره ریتم ایجاد می‌کنند. گفته شده قرار است در مراسم تشییع پدر طالبان، یکی از ملودی‌های غمگین استاد ملاعمر که در زمان حیاتش یک بار آن را در یک جمع خودمانی با صدای گلوله نواخته بود، با تنظیمی جدید توسط گروه طالب بَکس اجرا شود.
صرف ناهار: سوگواران حاضر در مراسم، پس از دفن به یکی از رستوران‌های معروف پاکستان دعوت شده‌اند تا به یاد ژنرال ناهار بخورند. از سوگواران تعهد گرفته شده تا پیش از رسیدن به آن رستوران، کسی آنجا را نترکاند چون غذایش خوب است.
چند بمبگذاری یادبودی: یکی از برنامه‌های جدی خانواده گل فقید این است که به یاد او چند حرکت انجام شود. از آنجایی‌که مرحوم به ایتام نگاه ویژه‌ای داشتند، قرار است چند فقره بمبگذاری در یکی، دو ساختمان اداری به یاد ایشان انجام شود تا گروه دیگری از کودکان یتیم شوند.
یک دقیقه سکوت.
امضا: چرت نویس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا