وزير خزانه داري: اعتبار كاخ سفيد در خطر است

مهدي دل روشن
اما عده ای از کنگره چی ها که بعضاً جیره خور لابی های قدرت و ثروت هستند به‌خاطر سرمشق هایی که از جاهای دیگری غیر از آمریکا به آنها داده می شود، خیال ندارند دست از لجاجت‌های کودکانه خود بردارند. کم کم در مملکت اوتازونی کار به برگزاری کلاس‌های توجیهی کشیده است و رهبران دموکرات سعی دارند از طریق رسانه ها، جمهوریخواهان مضطرب و دلواپس را به خود بیاورند!
در تازه ترین طعنه های ملی در ایالات متحده ، معمار تحریم های ضدّ ایرانی هم صدایش در آمده و به شدت به جمهوریخواهان حمله رسانه ای کرده است. فکرش را بکنید که این توافق
هسته ای چقدر خوب است که حتی معمار تحریم ها هم جزو طرفداران پر و پا قرص آن شده است.
اما برویم سر اصل مطلب؛ وزیر
خزانه داری آمریکا در روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای پر طمطراق به چاپ رساند و تا توانست دلواپسان آمریکایی را مورد عنایت قرار داد! جک لو نوشت: « کسانی که از کنگره می‌خواهند تا توافق هسته‌ای را رد کند و  استدلال می‌کنند آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران توافق بهتری کسب می‌کرد و ایران را مجبور می‌کرد کلّیت برنامه هسته‌ای‌اش را برچیند و یا به‌طرز بنیادینی ماهیت حکومت را دگرگون کند،د فرضیه‌ای دارند که توهّمی خطرناک است و از واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی به‌دور است».
مرد اول مسائل مالی ایالات متحده آمریکا با دست گذاشتن روی مزایای توافق وین این گونه صحبت هایش را ادامه داد: « توافق هسته‌ای ایران یک راهکار بلندمدت برای یکی از فوری‌ترین تهدیدات زمانه ما را ارائه می‌کند. بدون این توافق، ایران  که از کشورهای حامی تروریسم است، کمتر از 3 ماه تا دستیابی به ماده شکاف پذیر کافی برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد. این توافق تا حد زیادی تهدید برنامه هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد و زمان گریز آن را 4 برابر زمان فعلی می‌کند، همچنین دسترسی‌های بی‌سابقه‌ای برای اطمینان از اینکه ایران تقلب خواهد کرد یا خیر می‌دهد».
جک لو با یک حمله زیر پوستی به کنگره چی ها ، ناتوانی آمریکا در مقابل شرکای اروپایی اش را نیز مورد دقت قرار داد و به مخالفان توافق اینگونه پاتک زد: «مطمئناً ایالات متحده نفوذ اقتصادی عظیمی دارد اما تنها این نفوذ نبود که کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای پیشبرد تحریم‌ها همراه کرد، موضوعی که نیازمند فداکاری پرهزینه آنها بود. آنها به این دلیل با ما همراه شدند که برایشان استدلال کردیم برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی غیرقابل مهار برای ثبات جهانی است، به‌علاوه ما راهکار عملی دیپلماتیک را برای پرداختن به آن پیشنهاد کردیم و این کار را انجام دادیم.»
به هر حال، در چشم همه دنیا،
توافق هسته‌ای که از سوی شورای امنیت و بیش از 90 کشور نیز مورد تأیید قرار گرفت، از لحاظ صلح آمیز بودن مورد تضمین قرار گرفته است. اگر حالا کنگره توافق را رد کند، عواملی که برای پایداری این اجماع جهانی بنیادین بود، فرو خواهد پاشید.واقعیت ساده این است که پس از دو سال آزمایش ایران در مذاکرات، جامعه بین المللی اعتقاد ندارد که تشدید تحریم‌ها ایران را به ریشه‌کن کردن برنامه هسته‌ای صلح آمیز بومی خود می‌دارد  یا اینکه روابطش را با گرو‌ه‌های تحت حمایت خود در  منطقه قطع می‌کند.  این همان موضوعی است که در صحبت‌های وزیر خزانه داری آمریکا هم مورد توجه قرار گرفت. او گفته است که دولت‌های خارجی دیگر به درخواست ما فداکاری‌های پرهزینه نخواهند کرد!

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا