مصوبات شورای فرهنگ عمومی لازم الاجرا و با متخلفان برخورد می شود

حجت الاسلام سیدحسن شاهمرادی یکشنبه شب در پنجاه و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی گلستان در دفتر استاندار این استان اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی مصوبات شورای فرهنگ عمومی پس از تایید نماینده ولی فقیه در استان و ابلاغ استاندار، برای اعضای 22 گانه شورا لازم الاجراست.

وی باتاکید برضرورت توجه به مسائل کلان و مهم فرهنگی درجلسات شورای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها، گفت:مسائل و مشکلات فرهنگی که دراین شورا مطرح می شود نباید مسائل سخیف و پیش پا افتاده باشد.
حجت الاسلام شاهمرادی اضافه کرد: بعضا برخی مسائل که در شورای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها مطرح می شود درحیطه وظایف سازمانی برخی نهادها است که ربطی به شورای فرهنگ عمومی ندارد و این شورا می تواند جلو موازی کاری ها را بگیرد.
وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی باید با تهیه بسته فرهنگی که ابتدا در دبیرخانه این شورا و توسط کارشناسان مجرب دانشگاهی، دینی و مذهبی و دیگر حوزه ها بررسی شده باشد، اقدام و آنرا جهت اجرایی شدن تصویب نماید.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین باذکر این نکته که فرهنگ عمومی مربوط به باور و اعتقاد عمومی مردم است و دستوری و مصوبه ای نیست،خاطرنشان کرد:برای رسیدن به نتایج مطلوب دراین حوزه، ابتدا باید فرهنگ عمومی را درست شناخت و سپس آگاهانه برای آن تدبیر کرد.
حجت الاسلام شاهمرادی هم چنین باتاکید برضرورت حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی درجلسات شورا، گفت: احدی از اعضای رسمی حق غیبت و یا تعیین جانشین برای خود را ندارد.
وی، شورای فرهنگ عمومی استان ها را قرارگاه فرهنگی استان دانست و اضافه کرد: این شورا باید از همه ظرفیت ها جهت اجرایی کردن مصوبات ازجمله کانون های فرهنگی – هنری مساجد استفاده نماید.
حجت الاسلام شاهمرادی با بیان اینکه هم اکنون 30 هزار کانون فرهنگی – هنری درسطح کشور فعال است که 500 کانون آن در گلستان می باشد، گفت: علاوه بر این کانون ها، نهاد شورای فرهنگ عمومی در مجموع تعداد ده هزار عضو دارد که یک ظرفیت خوب برای اجرای مصوبات بشمار می روند.
وی با خوب ارزیابی کردن اولویت های مشخص شده درحوزه فرهنگ عمومی گلستان، افزود: این استان بدلیل تنوع اقوام و مذاهب اسلامی و نیز باتوجه به گردشگر پذیر بودن، می تواند در حوزه فرهنگ عمومی تاثیر گذار باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم چنین از برنامه ریزی برای تغییر ساختار این شورا و نیز اختصاص بودجه به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در استان ها برای استفاده از نقطه نظرات کارشناسان درحوزه فرهنگ عمومی خبر داد.
حجت الاسلام شاهمرادی، برنامه ریزی زیربنایی و بلند مدت برای مسائل فرهنگ عمومی را دیگر اولویت های شورای فرهنگ عمومی در استانها اعلام کرد و گفت: نتایج فرهنگ عمومی زمان بر است و ممکن است 10 یا 20 سال بعد نتیجه دهد لذا افق برنامه ریزی ها باید حداقل برای 30 سال آینده باشد.
وی هم چنین توجه به نهاد خانواده و تحکیم بنیان های آنرا از مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور دانست و گفت: این مصوبه که موضوعات مختلف خانواده، ازدواج، آموزش های قبل و بعد از ازدواج، مسائل طلاق و مرتبط را پیگیری می کند تا بهمن ماه امسال در دستور کار شورا قرار دارد.
دراین جلسه نماینده ولی فقیه درگلستان و امام جمعه گرگان با بسیار خطرناک دانستن شبکه های مجازی،اظهارداشت:این شبکه ها به شدت بنیان خانواده ها را تهدید می کند و لازم است برای مقابله با آن راهکار مناسب اندیشده شود.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی گفت:مطالب و فیلم هایی که در شبکه های مجازی رد و بدل می شود با هدف آسیب زدن به خانواده ها از سوی دشمنان اسلام، تولید شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید برضرورت اندیشدن راهکارهای مناسب برای مقابله با این تهاجم فرهنگی دشمنان ازسوی مسوولان، افزود: توجه مسائل فرهنگی و آموزشی و نیز توجه جدی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم بویژه جوانان می تواند جلو بخش قابل توجهی از این آسیب را بگیرد.
آیت الله نورمفیدی، فرهنگ را مسئله ای بزرگ و مبتنی بر باور، اعتقاد و آرمان جامعه دانست و اضافه کرد: این مسئله غالبا خود را در شئون مختلف زندگی، رفتار و روابط اجتماعی افراد جامعه نشان می دهد.
نماینده ولی فقیه در گلستان باتاکید برضرورت توجه به عوامل فرهنگ ساز درجامعه، تصریح کرد: این عوامل که زیاد نیز هستند باید ازسوی کلیت نظام و دولت مورد توجه قرار گیرد زیرا هر چه پیوند بین مردم با نظام و دولت مستحکم تر باشد، بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه نیز رفع خواهد شد.
آیت الله نورمفیدی همچنین بااشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبری به عنوان همدلی و همزبانی دولت و مردم خاطرنشان کرد: تحقق عملی این رویکرد مهم و راهبردی به عنوان یکی از عوامل فرهنگ ساز، از گسست و شکاف درجامعه جلوگیری می کند.
امام جمعه گرگان توجه به شعار اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری را از دیگر عوامل فرهنگ ساز درجامعه دانست و تصریح کرد: مسئله اقتصاد و معیشت مردم که درنظر مارکسیت ها یک اصل زیربنایی بود، در نگاه اسلام بعنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار گرفته است.
آیت الله نورمفیدی با ذکر حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه فقر سر از کفر در می آورد، ادامه داد: امروز توجه به مسائل اقتصادی و تولیدی که قابل رقابت در بازارهای خارجی باشد، باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.
امام جمعه گرگان افزود: توجه به این مقوله درجامعه نشاط و امیدواری ایجاد می کند ضمن اینکه در چنین جامعه ای مردم به حرف مسوولان درحوزه فرهنگ بیشتر توجه خواهند کرد.
همچنین استاندار گلستان در این جلسه از تعدد مراکز فرهنگی و حرکت موازی آنان به عنوان یک آسیب جدی درحوزه فرهنگ عمومی یاد کرد و برلزوم اصلاح این رویه و نیز توجه بیشتر به مسائل فرهنگی تاکید کرد.
حسن صادقلو با بیان اینکه فرهنگ عمومی مقوله ای همه جانبه است که نافذیت آن باید در سطح جامعه تسری یابد، ابراز داشت: حیطه فرهنگ عمومی حیطه ای وسیع با ابعاد مختلف است و برای ملموس بودن و تاثیر گذاری آن باید زیر ساخت های کار فراهم شود بعنوان مثال برای توسعه پایدار در روستاها، ابتدا باید مسائل اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته تا فرهنگ عمومی در روستاها نهادینه شود.
صادقلو اضافه کرد: روستاها باید دارای درآمد پایدار باشند تا از مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی که امروز به یک معضل عمومی تبدیل شده، جلوگیری شود.
استاندار گلستان هم چنین بابیان اینکه اقدامات فرهنگی یک کار زمان بر است، تصریح کرد: برای انجام اقدامات زیربنایی دراین حوزه مسئله شناسی مسائل فرهنگی و تدوین افق آینده استان دراین حوزه، توسط یک گروه دانشگاهی درحال تدوین است.
وی گفت: تا انجام مطالعات و تدوین این کار علمی و دانشگاهی که زمان بر نیز خواهد بود، 10 اولویت مهم فرهنگی ازمجموع 44 موضوع پیشنهادی اعضا در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گرفته است.
صادقلو، سبک زندگی ایرانی – اسلامی، ترویج حقوق شهروندی، شناسایی و تبیین فرهنگ بومی و قومی، تبیین فرهنگ قانونمداری، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، تبیین فرهنگ عمومی حوزه اقتصاد مقاومتی، تبیین راهکارهای تقویت و تحکیم بینان خانواده و ترویج فرهنگ استفاده درست ازشبکه های مجازی را از مهمترین اولویت های شورای فرهنگ عمومی گلستان اعلام کرد.
وی هم چنین از عدم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی بعنوان حلقه مفقوده این شورا و نیز خارج بودن برخی مدیریت جبهه فرهنگ از حیطه وظایف استاندار را از مهمترین ایرادات وارده دانست و برلزوم اصلاح آن تاکید کرد.
استاندار گلستان، تعدد مراکز فرهنگی و موازی کاری آنان را از دیگر اشکالات درحوزه فرهنگ عمومی دانست و گفت: با این ایرادات بعضا اثر بخشی شورای فرهنگ عمومی نیز زیر سوال می رود.
در این جلسه، محمد حمیدی فرماندار گنبدکاووس بعنوان نماینده فرمانداران، حجت الاسلام حسینی امام جمعه مینودشت بعنوان نماینده ائمه جمعه گلستان و امام جمعه علی آباد کتول و برخی دیگر از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند.
استان گلستان افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت مرکب از اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا