آخرین وضعیت تولید واکسن مرفین در کشور

آخرین وضعیت تولید واکسن مرفین در کشورمصطفی قانعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر انستیتو پاستور از تولید واکسن مورفین سخن می‌گوید در حالی که متولیان سازمان و غذا و دارو به عنوان اصلی‌ترین متولی در این حوزه عنوان کرده اند که این پروژه به سازمان مذکور حتی اعلام نیز نشده است، اظهار کرد: انستیتو پاستور یک موسسه تحقیقاتی است که اقدامات پژوهشی بسیاری در آن انجام شده و می شود. در حال حاضر نیز واکسن های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اما واکسن مورفین به عنوان یک پروژه پژوهشی، اعتباری در دستور کار قرار دارد تا تحقیقات روی آن انجام شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که هر گاه واکسن به عنوان پروژه  تحقیقاتی مطرح شود، پای انستیتو پاستور در میان است، افزود: زمانی که این طرح به عنوان واکسنی مطرح شود که می توان آن را به انسان تزریق کرد، آن وقت است که باید به سازمان غذا و دارو پرونده مربوطه ارائه شود تا بتوانند روی آن بررسی های لازم را انجام دهند. به عنوان نمونه اثر بخشی آن روی حیوان و انسان به اثبات برسد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به این مطلب که یک واکسن برای رسیدن به مرحله تولید و استفاده  2 اصل مهم را باید به اثبات برساند، تصریح کرد: در واقع باید ثابت شود که این واکسن هیچ ضرری برای انسان ندارد و در وهله دوم اثر بخشی آن باید مورد تأیید قرار گیرد.
به گفته مشاور وزیر بهداشت این واکسن طی 10 سال گذشته به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مطرح شده است، اما تاکنون نتوانسته مدارکی را به سازمان غذا و دارو ارائه کند تا اثر بخشی و بی ضرری خود را به اثبات برساند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون مجری این طرح نتوانسته مدارک مورد نیاز را به سازمان غذا و دارو ارسال کند، گفت: سازمان غذا و دارو استانداردهایی دارد که با بهداشت جهانی تطبیق دارد، بنابراین برای ارائه چنین درخواستی باید موارد مذکور را به دقت رعایت کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: نخستین فاز برای ارائه طرح مذکور این است که باید محتوای آن به طور دقیق مشخص شده باشد و در وهله بعد مطالعاتی را که اثر بخشی آن را به اثبات رسانده است هم باید ارائه شود، اما ازهمه مهمتر باید شیوه مطالعه آن روی انسان مشخص شده و این امر از سوی سازمان غذا و دارو تائید شود تا درصورت تائید اثر بخشی به صورت محدود وارد بازار شود.

قانعی در خاتمه با بیان اینکه مجری طرح طی 10 سال گذشته نتوانسته مدارک لازم در این زمینه را به سازمان غذا و دارو ارائه کند، گفت: مجری طرح ابتدا باید مدارک لازم را تهیه و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می داد تا تولید واکسن از مرحله پروژه تحقیقاتی به فاز بررسی در سازمان غذا و دارو برسد.

گفتنی است چندی پیش علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که واکسن مرفین و هروئین در انستیتو پاستور ایران ساخته شده است که برای استفاده از آن در انتظار صدور مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت هستیم. با این وجود

مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو درمواجه با این اظهار نظر بیان کرد که واکسن‌مورفین حتی به این سازمان ارائه نشده است تا نوبت به بررسی درباره مجوز آن برسد. دیگر اینکه هر گونه انجام مطالعات انسانی قبل از دریافت مجوز از سوی این سازمان تخلف است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا