لغو ویزا با عراق در ایام شهادت حسینی، امنیت ایران را به خطر نمی‌اندازد

احمد شوهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وضعیت نامشخص ویزا و  نحوه تردد ایرانیان به کشور عراق را در ایام محرم و اربعین حسینی، مورد بررسی قرار داد و گفت: معمولا مردم کشورهایی که ارتباطات دوستانه و مثبتی با همسایه‌های خود دارند ویزا ارائه نمی‌دهند، کشور ایران هم با تعدادی از کشورهای همسایه لغو ویزا شده است، هر چند این لغو ویزا هنوز با کشور عراق اتفاق نیفتاده اما در شرایط خاص تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مردم ایلام و مهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمعیت قابل ملاحظه‌ای در ایام محرم و به‌ویژه اربعین حسینی خواهان سفر به کشور عراق و شهر کربلا هستند که کنترل کردن مدارک و پاسپورت‌های آن‌ها بسیار زمان بر خواهد بود به همین دلیل در آن شرایط خاص از اجرایی شدن برخی مقررات صرف نظر می‌شود اما مباحث امنیتی باید با دقت انجام شوند.

کسی نمی‌تواند بدون حساب و کتاب از مرز خارج و یا وارد شود

وی با تاکید براینکه لغو ویزا به معنای عدم کنترل نیست و کسی نمی‌تواند بدون حساب و کتاب از مرز خارج و یا وارد شود، افزود: حجم انبوه مراجعین به کشور عراق مستلزم افزایش چندین برابری تعداد سایت‌هاست تا بتوان همه را کنترل کرد، البته کار سختی است و تمهیدات خاصی را می‌طلبد.

شوهانی ادامه داد: سال گذشته با وجود تراکم مسافر در مرز مهران مشکل خاصی به لحاظ  امنیتی ایجاد نشد چراکه مسائل امنیتی به شیوه‌های دیگر هم قابل کنترل است، اما ایجاد نظم و سیستم کنترلی در مرزها با وجود تلاش گروهک‌های تروریستی همچون داعش و منافقین برای ورود به ایران لازم و ضروری است.

ورود داعشی‌ها به ایران را می‌توان کنترل کرد

عضو  کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ورود داعشی‌ها به ایران را می‌توان کنترل و سختگیری‌های لازم برای ورود غیرایرانی‌ها به داخل کشور را اعمال کرد، البته در این ایام و ایام حج، انتقال انواع بیماری بیشتر می‌شود که ممانعت از آن ساز و کارهای خاص خود را می‌طلبد و وزرات کشور موارد خاص را در مرزها شناسایی و قرنطینه می‌کنند.

شرایط باید تحت کنترل و نظارت باشد

شوهانی با بیان اینکه باید فکری برای خروج اتباع افغان و پاکستان از مرزهای ایران به عراق کرد، گفت: سال گذشته برخی از این اتباع بدون گذرنامه وارد عراق شدند که این اتفاق خطرهای بسیاری به همراه دارد و شرایط باید تحت کنترل و نظارت باشد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در پایان گفت: متولیان مربوطه باید از اکنون رایزنی‌های لازم را با مقامات عراقی داشته باشند و مطالبات خود را با جدیدت اعلام کنند تا در ادامه برخی آسیب‌ها، وقایع ناخوشایند، ناامنی و به خطر افتادن جان مسافران مشاهده نشود، همچنین نیازهای رفاهی زائران را در این ایام به درستی شناسایی و تامین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا