واردات برنج با مجوزهای خاص

شمس الله شریعت نژاد درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد ازعملکرد وزارت جهادکشاورزی در مورد اجرای قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی،گفت: کارنامه وزارت جهاد کشاورزی درطول مدت اجرای قانون انتزاع مثبت نیست.

نماینده مردم تنکابن،رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون انتزاع،تمامی امور و وظایف بخش کشاورزی از خرید تضمینی تا تنظیم بازار به وزارت جهادکشاورزی سپرده شده ،اما متاسفانه این وزارتخانه به خوبی در این موضوع نتوانسته ایفای نقش کند و این مسئله از سوی نمایندگان مورد اعتراض است.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:به علت عملکرد نامطلوب وزارت جهاد کشاورزی و اجرای ناموفق قانون انتزاع این وزارتخانه در خرید مرکبات ناکام بوده و در بحث خرید و واردات برنج هم با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم.

شریعت نژاد با انتقاد از روند ادامه دار واردات برنج علی رغم اینکه وزیر جهاد اعلام کرده امسال واردات رسمی برنج صورت نگرفته است،ادامه داد: براساس گزارش اخیر وزیر جهادکشاورزی درمورد واردات برنج،سال 92  یک و 9 دهم میلیون تن ،سال 93 یک میلیون و 700 تن برنج وارد شده و در واقع برنجی هم که در سال 93 وارد شده مطالبات واردکنندگان بوده است.

واردات برنج با مجوزهای خاص

این نماینده مردم درمجلس نهم تصریح کرد: با وجود اینکه وزیر اعلام کرد امسال اصلا به صورت رسمی و با مجوز برنج وارد کشور نشده است،اما عملا شاهد واردات برنج هستیم و این نشانگر این موضوع است که یا جبهه واردکنندگان قوی‌تر است و آنها حمایت و پشتیبانی می شوند و یا اینکه واردات به شکلی است که با مجوزهای خاص صورت می گیرد؛چرا که وزیر بی اطلاع است و اظهار می کند رسما واردات برنج صورت نگرفته است.

شریعت نژاد افزود: ما در مورد اینکه اراده  وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر بر حمایت از تولید داخلی است شک و تردیدی نداریم اما خروجی عملکرد وازرتخانه قابل قبول نبوده  و کارکرد موفقیت آمیزی نیست،با توجه به وقفه طولانی که درخصوص اجرای صحیح قانون انتزاع پیش آمده،امیدواریم مسئولان بتوانند این مسایل را رفع و نواقص را جبران کنند.

انتقاد از خرید برنج از دلالان توسط دولت

نماینده مردم تنکابن،رامسر و عباس آباد در مجلس مشکل خرید محصولات کشاورزی توسط دولت را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مسایل این است که دولت اقدام به خرید محصولات کشاورزی به جای تولید کننده از دلالان و واسطه‌ها می کند و این موضوع لطمه‌های زیادی به کشاورزان و تولیدکنندگان می زند.

حمایت از تولید و کشاورزی اراده همه مسولان را می طلبد

وی با بیان اینکه این رویه‌ها با برنامه‌های دولت مبنی بر حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار تناقض دارد،افزود: دولت  شرکت‌های تعاونی روستایی را دارد و این شرکت ها مسئول این کار هستند و محصولات کشاورزی باید از تولیدکننده و روستاییان خریداری شود.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه حمایت از تولید و کشاورزی اراده همه مسوولان را می طلبد،تصریح کرد:علاوه بر جهاد کشاورزی،مقامات قضایی و سایر دستگاهها  باید در این زمینه تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دبیر اتحادیه شالیکوبان گفت: ۸۰درصد برنجی را که پارسال دولت در داخل خریداری کرد از دلالان و واسطه ها بود و همین مسئله به کشاورزان لطمه زد.

همچنین رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور اعلام کرده واردات ۳۰۲میلیون دلاری برنج در چهار ماه نخست امسال به کشور، غیر قانونی و به صورت قاچاق بوده است و ما هم با آن به شدت مخالفیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا