درد یونان با ریاضت کشیدن درمان نمي شود

مهدي دل روشن
آنچه اما در این میان مشخص است، بسیاری از مردم یونان دیگر تاب و توان ریاضت کشیدن را ندارند و به روزهای گذشته فکر می‌کنند، به روزهایی که با «دراخما»، اوضاع‌شان روبراه بود.« قانون» برای بررسی آخرین تحولات در یونان با خانم «اوا کیلی» (Eva Kaili) نماینده این کشور در پارلمان اروپا و همچنین عضو ارشد حزب پاسوک یونان، گفت‌وگویی تفصیلی انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:
یونان 2015 را چگونه می بینید؟
یونان هم با مشکلاتی مشابه سایر کشورهای دنیا روبروست، اما [در یونان] اثرات بحران در محیط‌های اجتماعی و اقتصادی گسترده‌تر و عمیق‌تر است. ابهام بر یونان هم سایه افکنده است. بله، ما باور داریم که بدترین روزها پشت سر گذاشته شده‌اند، اما برخی سیاست های اشتباه مانند اخلال در بازار، درصد بیکاری غیرمنتظره، سرمایه‌گذاری اندک در تولید کالاهای سرمایه‌ای، عدم موفقیت بخش دولتی در انجام اصلاحات ساختاری و نرخ بالای مالیات وضع شده به خاطر برنامه نجات اقتصادی، رکود اقتصادی را عمیق‌تر کرده‌ و به اذهان عمومی ضربه زده است. بحران یونان تنها از عدم توازن در بین عوامل بنیادین اقتصادی نشأت نمی‌گیرد. این بحران، به روان‌شناسی اقتصادی هم مربوط می‌شود. تا آن زمان که چشم‌اندازهای کلان اقتصادی ضعیف هستند، اقتصاد یونان با حداقل توانمندی‌هایش عمل خواهد کرد.
آیا اگر مشکلات اقتصادی یونان همین طور پیش برود ممکن است دولت سیپراس سقوط کند؟
ناپایداری اقتصادی در یونان بر ناپایداری سیاسی هم تأثیر می‌گذارد. چیزی که باعث نگرانی من می‌شود ثبات دولت ائتلافی به تنهایی نیست. گزینه‌های محدودی در فهرست گزینه‌های سیاسی وجود دارند و این چیزی است که انسجام دولت را تقویت می‌کند. منشأ اصلی نگرانی، افزایش پوپولیسم افراطی در میان برخی از قدرت‌های سیاسی است. مردم ناامید هستند و تمایل دارند حرف هر کسی که وعده راه حل و خروج از بن‌بست فعلی را می‌دهد را باور کنند. من نمی‌توانم تصور کنم که خروج از بحران اقتصادی در خارج از چارچوب‌های ساختار سیاسی لیبرال ـ دموکراتیک ما امکان‌پذیر باشد.
نسخه شما برای درمان بیماری اقتصادی یونان چیست؟
هیچ راه حل روشنی وجود ندارد. برخی  نسخه ها توسط افراد سیاسی غیر مسئول، اختراع می شود. یک مسیر سیاسی وجود دارد که پیش از این ایجاد شده است. این مسیر توسط ما و دوستان اروپایی ما طراحی شده است. این مسیر نقص های زیادی داشته ولی یک گرایش روشن داشته است. این ترکیبی از برنامه ثبات مالی همراه با رشد اقتصادی و برنامه رونق مالی بوده است. تاکنون ما در برنامه ثبات با اجرای سیاست‌های ریاضتی، تعامل کرده‌ایم. اکنون، تقریبا در حال خروج از آن هستیم و ما چشم انداز روشنی از رونق مالی و فضای مالی برای ارتقای سرمایه گذاری و تزریق سرمایه در بازار داریم تا تاثیرات ناعادلانه اجتماعی بحران را تصحیح کنیم و با بیکاری مقابله کنیم. این خیلی غیر معقول خواهد بود اگر دولت جدید تلاش های انجام شده و دستاوردهای به دست آمده را از بین ببرد.
نظر شما درباره عملکرد آلکسیس سیپراس چیست؟
او جوان است و به دنبال موفقیت اما من تنها می توانم امیدوار باشم که او یک طرح منطقی در ذهنش داشته باشد و نخواهد دستاوردهای بزرگ مردم یونان را که تاکنون با فداکاری به دست آمده، از بین ببرد. ما اینجا هستیم تا به وی کمک کنیم تا یونان را به یک بازیگر قوی تر در اتحادیه اروپا، تبدیل کند.
به نظر من بحث خروج از حوزه یورو و حتی اتحادیه اروپا، پاک کردن صورت مسئله است. من فکر نمی‌کنم با رفتن از یورو بشود به‌صورت صددرصدی، آینده اقتصادی یونان را تضمین کرد. این را فراموش نکنید که ما برای عضویت در این اتحادیه پولی خیلی زحمت کشیدیم بنابراین یک دولت نمی تواند مسیر یک ملت را تغییر دهد. درست است که این روزها، یونان حسابی مقروض است اما می توان با پیدا کردن یک راه‌حل مناسب، تمام این سختی ها را پشت سر گذاشت. یونان مانند ایران، کشوری است با پیشینه تاریخی چندین هزار ساله، نمی توان با یک تصمیم احساسی، تاریخ را نابود کرد.
اگر به جای الکسی سیپراس بودید، چه اقداماتی انجام می دادید؟
این روزها یونان  به ثبات پولی،  انعطاف‌پذیری مالی و تحولات سازمانی و بازاری نیاز دارید. همچنین آقای نخست وزیر باید سطح رقابت پذیری را افزایش دهد. اروپا باید فداکاری‌های مردم یونان را که با سخت ترین شرایط اقتصادی حاصل از طرح های ریاضت اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می کنند را ببیند. اما باید به توافق جدیدی دست پیدا کنیم تا با توسعه پایدار، راه مان را ادامه دهیم. اروپا نباید در این شرایط ما را تنها بگذارد. همچنین درد یونان دیگر با سیاست های ریاضت اقتصادی درمان نمی شود.  مردم یونان از ریاضت کشیدن،خسته شده اند.
سرمایه گذاری نابود شده است. بیکاری، بی داد می کند. من اگر نخست وزیر بودم، اول کاری به سراغ ایجاد اشتغال می رفتم که فکر می کنم نیمی از راه را شامل می شود.
یونان طی سال های گذشته به‌خاطر پیروی از تحریم های ضدّ ایرانی، متحمل ضررهای زیادی شده است؛ مخصوصا در بخش خرید انرژی از ایران. نظرتان در این باره چیست؟
شما به من فرصت گفتن چیزی را دادید که در یونان عده انگشت‌شماری از آن باخبر هستند.
در اوج بحران، زمانی که چشم‌انداز خروج یونان از منطقه یورو بسیار نزدیک بود، یونان با خطر امنیت انرژی مواجه شد چون تأمین کنندگان اصلی یونان نگران بودند که فروپاشی اقتصادی این کشور مسیر پرداخت‌های پول محصولات نفتی که آنها تأمین می‌کردند را به خطر بیندازد.
ایران بدون هیچ مشکلی نفت یونان را تأمین می‌کرد. یونان این را فراموش نخواهد کرد، اگرچه یکی از اعضای این اتحادیه بودن مسئولیت‌های خاصی دارد، حتی اگر یکی از اعضا با یک تصمیم خاص موافق نباشند. حالا اما با برداشته شدن تحریم همکاران من در اتحادیه اروپا به دنبال برقراری روابط اقتصادی وسیعی با ایران هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا