آرزوهای برباد رفته سیل زدگان مازندران

همه آروزهای مرد شالیکار با سیل اخیر بر باد رفته است و درحالیکه روی تپه ای نشسته و از دست دادن دسترنجش را نظاره می کند، می گوید: با زحمت فروان کشت کن و سرانجام زحمتت را سیل به باد دهد.

مرد مزرعه دار دیروز و سیل زده امروز سوادکوهی که قوت خود و خانواده اش را در سیل از دست داده به خبرنگار مهر می گوید: همین روزها باید شالی را درو می کردیم که سیل آمد و زحماتتمان را به باد داده است.

احمد ربیعی با بیان اینکه هر ساله حوادث به بخش کشاورزی آسیب می زند، ادامه می دهد: سردهنه های کشاورزیمان تخریب شده و ای کاش برای رفع مشکلات چاره ای اساسی اندیشیده شود.

دیگر مزرعه دار زیرآبی که سیل اخیر خسارتهایی را روی دست او و دیگر شالیکاران منطقه اش گذاشته است، نیز می گوید: اگر برای جبران خسارتها حمایت نکنند، روزگار کشاورز سیاه تر می شود.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه، سیل بی هنگام و بی موقع به تمام هستی و داراییمان آسیب زده، خواستار حمایت مسئولان امر شد.

در سیل مازندران به بیش از ۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت زده شده است و تخریب سردهنه های کشاورزی از جمله مشکلات است.

خسارت سیلاب در شهر زیرآب

سید محمد جعفری، معاون جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این میزان خسارت در بخش کشاورزی، اظهارداشت: بارندگی های شدید و فراوان دو سه روز گذشته خسارتهایی را به شالیزارها، دامداری ها، واحدهای دامی کوچک، جاده های بین مزارع، کانال های آبرسانی و سردهنه پلها وارد کرد.

بیش از ۵۰ کیلومتر از جاده های بین مزارع و ۳۶ دهنه پل بر اثر بارش باران و سیل خسارت دیده اند.

وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ کیلومتر از جاده های بین مزارع و ۳۶ دهنه پل بر اثر بارش باران و سیل خسارت دیده اند، تصریح کرد: بیشترین خسارت از بارش باران و سیل در غرب مازندران، کجور و سواد کوه اعلام شده است.

جای جای روستاهای سوادکوه می توان، درد و رنج ناشی از سیل را بر چهره اهالی مشاهده کرد، از تخریب پل روستایی و گرفتارشدن روستاییان گرفته تا خانوارهایی که زحمت یک عمرشان را در سیل از دست داده اند و در حالیکه مسئولان از شدت یافتن امدادرسانی خبر می دهند اما برخی از سیلزدگان مازندرانی معتقدند این کمکها در حد ارایه چراغ والر، پتو، آب معدنی خلاصه شده است.

یک بانوی دیگر سوادکوهی که سیل به واحد مسکونیش آسیب زده نیز به خبرنگار مهر می گوید: سیل تمام دارایی مان را از بین برده و اکنون در منزل اقوام بسر می بریم.

زهرا صفری با اشاره به اینکه متاسفانه جهیزیه دخترم که با هزار آروز و امید تهیه کردیم نیز در این سیل دچار آسیب شده و این درحالیست که از امدادرسانی جز، چراغ والو و آب معدنی و پتو چیز دیگری ندیده ایم.

وی با بیان اینکه با خیاطی کردن و گرفتاریهای فراوان اقدام به تهیه جهیزیه برای دخترانم کرده بودم که این سیل تمام آرزوها و امیدهایمان را ناامید کرده است.

خسارت سیلاب در منطقه چهاردانگه مازندران

تخریب پل روستای پارسی در سوادکوه نیز بر اثر سیل، مشکلات روستانشنان منطقه را تشدید کرد و امورات مردم را مختل کرده است، همچنین بارندگی شدید به بخش های مختلف این روستا، آسیب زده است.

در سیل اخیر که بیشترین خسارت در شهرستان سوادکوه گزارش می شود، بیش از ۱۰۰ روستا درگیر شدند و تخریب اراضی کشاورزی، شکستگی تیرهای برق، آسیب دیدن واحدهای مسکونی از جمله مشکلات این منطقه است.

سیدهادی حسینی، عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز، در نطق میان دستور خود در مجلس، با اشاره به مشکلات ناشی از سیلاب، با آرزوی صبر و بردباری برای مردمی که سیل ویرانگر خانه‌ها٬ زمین‌های کشاورزی٬ اموال و احشام آن‌ها را از بین برده و همه روستاهایی که در بند سیل گرفتارند٬ گفت: امروز در شرایطی دچار سیل ویرانگر شده‌ایم که هنوز خسارات ناشی از سیل ویرانگر نوشهر و چالوس در سنوات گذشته و خسارات ناشی از برف سنگین بر مرکبات مردم پرداخت نشده است.

در حالیکه سیلزدگان مازندرانی همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند، مسئولان استان معتقدند شرایط عادی شده و استان از بحران خارج شده است.

علی اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر تمامی خدمات عمومی آب، برق، گاز و مخابرات در مناطق سیل زده ارایه می شود و تردد خودرویی نیز در تمامی محورهای اصلی و فرعی استان مازندران برقرار است، وضعیت شهر سیل زده زیراب را عادی دانست و اظهار داشت: آب شرب روستاییان و شهر زیراب نیز از شب گذشته وصل شده است.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات راهداری مشغول جمع آوری نخاله ها و گل و لای ناشی از سیلاب هستند، خاطر نشان کرد: هنوز برآورد خسارت ها نهایی نشده است.

خسارت سیلاب در منطقه چهاردانگه مازندران

احمدی با بیان اینکه فوتی در سیل مازندران نداشته ایم، بیان داشت: خسارت های مالی به زیر ساخت های راه و کشاورزی استان قابل توجه است.

به گزارش مهر، تخریب جنگل ها و مراتع در بالادست، تجاوز به بستر و حریم رودخانه، ساخت و سازهای بی رویه و قارچ گونه در میان دست و پایین دست، فراهم نبودن زیرساختهای شهری، عدم اجرای کامل طرح هدایت آبهای سطحی، اجرا نشدن بیمه جامع شهری و غیره سبب شده تا با ریزش کمترین میزان بارش، شهرهای مازندران در هراس سیل بی خواب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا