بادی بود و راهی داشت

محمد صفا جویی
این را گفتم به این خاطر که پس از اتفاقات روز طوفانی تهران و حومه، گمانه زنی‌هایی هزار باره درباره مطلوب نبودن شرایط جاده‌های کشور شد که به نظرم باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. نباید تا دیدیم 30، 40 نفر کشته شدند، بیاییم و بگوییم جاده ها مشکل دارد و همه چیز را سر جاده ها خراب کنیم. نباید عجله کرد؛ باید مو به مو حوادث را بررسی کنیم، ببینیم باد از کجا آمده، به کجا رفته، این آدم‌ها موقع طوفان کجا بودند، خودرویشان معاینه فنی داشته یا نداشته، شنا بلد بودند یا نه… خلاصه خیلی فاکتورها هست که پیش از متهم کردن جاده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا جانب انصاف رعایت شده باشد.
از سوی دیگر نباید  فقط نیمه خالی لیوان که حالا در این مورد، مرگ ده‌ها تن از هموطنان‌مان است را دید. باید منصف بود. متاسفانه خیلی از ما غرغرو شده‌ایم و عادت کرده‌ایم درباره هر چیز فقط نق بزنیم.
مگر نه که خیلی از ما از همین جاده چالوس عبور کرده و در روزهای تعطیلی به عچق و حال در شمال پرداخته‌ایم؟ مگر نه که خیلی از ما بین همین جاده ایستاده‌ایم و شیربلال خورده‌ایم؟ و بسیاری مگر نه‌های دیگر که خودتان بهتر می‌دانید. پس نکات مثبت هم داشته و اینجوری نبوده که در این جاده فقط اتفاق بد بیفتد. این همه آدم، سالم رفتند و برگشتند، حالا سالی صد نفر هم این توفیق را نیافتند. ببینید جاده هم مثل آدم است، نقاط ضعف و قوت دارد.
در حال حاضر غصه خوردن برای کسانی که از دست رفته‌اند و همدردی با خانواده‌هایشان هیچ دردی را دوا نمی‌کند. تنها چیزی که پیش رو داریم توجه به این نکته است که با درنظر گرفتن توافق صورت گرفته، به زودی شاهد هر چه استانداردتر شدن جاده‌هایمان خواهیم بود و طبق کارشناسی‌های انجام شده، میزان تلفات حداقل سه جسد در سال کمتر خواهد شد.
آزادراه تهران- شمال هم به زودی افتتاح خواهد شد و داستان‌های جدیدی به داستان‌های جاده‌ا‌مان اضافه خواهد کرد. این‌طور نباشد که این دست اتفاقات که طوفان بیاید و عده‌ای -که صددرصد اجل‌شان رسیده بوده- از دنیا بروند، بخواهد اتفاقات مثبتی که در حال انجام است را زیر سوال ببرد. خیلی باید مراقب بود.
به هر حال این هم یک بادی بوده که راهی داشته و از قضا به ما هم کاری داشته. از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم دفعه بعد بیشتر دقت کرده و هنگام طوفان خودشان را سفت کنند.
امضا: چرت نویس‌

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا