آغاز روابط رسمی کوبا و آمریکا

خبرگزاری رویترز دوشنبه از واشنگتن گزارش داد که این مرحله از آغاز روابط سیاسی و گرم شدن تاریخی یخ مناسبات بین دو کشور،در ادامه اظهارات ‘باراک اوباما’ و ‘رائول کاسترو’ رییسان جمهوری آمریکا و کوبا در دسامبر (آذرماه) گذشته است.

‘برونو رودریگز’ وزیر خارجه کوبا امروز در مراسمی که تاساعات دیگر برگزار می شود شاهد برافراشته شدن پرچم آن کشور در سفارتخانه کوبا در واشنگتن خواهد بود.

در این مراسم بیش از 500 نفر از آمریکایی ها و کوبایی ها دعوت دارند که شامل نمایندگان کنگره آمریکا که مخالف کوبا هستند نمی شود.

قرار است ‘رودیگز’ و ‘جان کری’ وزیر خارجه آمریکا امروز در ساختمان وزارت خارجه آمریکا با یکدیگر دیدار کنند.

گفته می شود پرچم آمریکا تا ماه آینده که ‘کری’ به هاوانا سفر خواهد کرد، در محل سفارتخانه آمریکا در هاوانا برافراشته نخواهد شد.

بازگشایی سفارت های دوکشور حاصل دو سال مذاکره بین نمایندگان دولت های آمریکا و کوبا است .

بنابراین گزارش، برغم از سرگیری روابط سیاسی،حرکت بسوی مناسبات تمام عیار بین دو کشور به کندی صورت خواهد گرفت و لغو تحریم های آمریکایی ها علیه کوبا بدون مصوبه کنگره آن کشور امکان پذیر نیست.

حضور هیات دیپلماتیک آمریکا در سفارت آن کشور در هاوانا این امکان را برای برخی از سرمایه گذاران آمریکایی که مایل به سرمایه گذاری در کوبا هستند فراهم خواهد کرد.اگرچه محدودیت های شدیدی برای سفر آمریکایی ها به کوبا برقرار شده اما گشایش سفارت تسهیلاتی را فراهم می آورد.

آمریکایی ها که دخالت در امور کشورها را حق خود می دانند نظام سیاسی کوبا و اقتصاد دولتی آن کشور را مانعی برای عادی شدن تمام عیار مناسبات می دانند و همین مساله عادی شدن تمام عیار روابط را کند تر می کند.

بنابر این گزارش در ابتدای بامداد دوشنبه مسئولان وزارت خارجه آمریکا پرچم کوبا را در کنار پرچم سایر کشورهایی که آمریکا با آنها رابطه دارند در طبقه همکف وزارت خارجه در واشنگتن قرار داده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا