من به تو دروغ می‌گویم؟

زهرا صفاجویی
او هنگامی که مشغول به کار در شوی طنز تلویزیونی «شوی ساعت 11» بود، با طنزنویس دیگری به نام هری تامپسون آشنا شد. در نتیجه این آشنایی یکی از مشهور ترین کارهای طنزشان که یک اسکچ کمدی به نام «خاک میمون» بود تولید شد. این کارتون طنز به نویسندگی شان و هری تامپسون در 18 اپیزود 29 دقیقه‌ای از تلویزیون انگلیس به نمایش درآمد. این طنز سیاه درباره تابوهایی است که مردم از فکر کردن درباره آنها هراس دارند. چیزهایی مثل خودکشی، قتل و رفتارهای غیر انسانی.
این انیمیشن تلویزیونی در سال‌های 2003 و 2004 برنده جایزه بهترین طنز از جشنواره انیمیشن بریتانیا و بهترین برنامه تلویزیونی از جشنواره رسانه‌ها شد. یکی دیگر از کارهای این طنزنویس انگلیسی مجموعه‌ای به نام «اضافات» است. این سیت کام انگلیسی درباره کار اضافه در تلویزیون و تئاتر است. شان در این مجموعه علاوه بر طنزنویسی، در برخی از قسمت‌ها به ایفای نقش شخصی به نام گرگ لیندلی جونز نیز پرداخته است. این مجموعه نیز مانند بیشتر کارهای دیگر شان، برنده جوایز گوناگونی از فستیوال‌های مختلف شد که از جمله آنها می‌توان به جایزه بهترین سریال طنز از جشنواره گلدن گلوب در سال 2008 اشاره کرد.
شان و هری تامپسون علاوه بر کار خاک میمون در پروژه‌های دیگری نیز به همکاری پرداخته‌اند. یکی دیگر از این مجموعه‌ها، سیت کام تلویزیونی با نام «محترم» است. این سریال طنز در سال 2006 به نویسندگی هری و شان ساخته و پخش شد.  داستان این سیت کام درباره مردی است که بدون عشق کافی نسبت به همسرش با او ازدواج می‌کند و مجموعه‌ای از اتفاقات به همین دلیل رخ می‌دهد. این سریال طنز در 6 اپیزود از تلویزیون انگلیس پخش شد.
هنگامی که شان و هری مشغول کار در این سریال بودند، هری به علت سرطان ریه درگذشت و شان مجبور شد به تنهایی به ادامه نویسندگی برای این سریال طنز بپردازد. پس از مرگ هری، شان در مجموعه تلویزیونی دیگری به نام «تصمیم گیری ضعیف تاد مارگارت» به طنز نویسی پرداخت. این مجموعه، یک سیت کام کمدی آمریکایی- انگلیسی سیاه درباره فردی است آمریکایی که مشغول به کاری در لندن می‌شود و هیچ شناختی از فرهنگ بریتانیا و شغل فروشندگی ندارد.
شان پای علاوه بر طنزنویسی به طراحی برنامه تلویزیونی دیگری در قالب بازی نیز پرداخت که این مسابقه با نام «این فقط تلویزیون است…اما من دوستش دارم» از تلویزیون انگلیس پخش شد. این طناز انگلیسی علاوه بر کارهای ذکر شده، برای سریال‌های دیگری مثل « آرمسترانگ و میلر»، « آیا من به تو دروغ می گویم؟» و «آنها فکر می کنند همش همین بود» نیز طنزنویسی کرده است.‌

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا