صورتحساب گیری به روش هندلی

تکرار پی در پی بدهی پرداخت شده مشترک در قبوض تلفن همراه از جمله مشکلاتی است که به دلیل نبود سیستم یکپارچه و متمرکز صورتحساب گیری صورت می گیرد. بسیاری از مشترکان می گویند  با وجود آنکه متصدی مربوطه چند بار تاکنون یک مبلغ اشتباه را از قبضشان حذف کرده، باز در دوره جدید آن مبلغ در قبضشان درج  شده است.
کارشناسان می گویند سیستم صورتحساب گیری همراه اول برای ظرفیت هشت میلیون مشترک ایجاد شده و با افزایش تعداد مشترکان این اپراتور به 12میلیون مشترک افزایش یافته است . به همین دلیل این سیستم نمی تواند پاسخگوی حدود 17 میلیون مشترک دائمی و  حدود 20 میلیون مشترک اعتباری باشد.
قرار بود شرکت صاایران با مبلغ قراردادی بالغ بر 110میلیارد تومان ، سیستمی متمرکز و نوین را پیاده سازی کند که با گذشت نزدیک به چهار سال از این قرارداد ، هنوز این سیستم راه اندازی نشده و خبری از پروژه ای که قرار بود از مردادماه سال 86 مشترکان تلفن همراه را با محاسبه جدید و بدون نقص صورتحساب های خود ذوق زده کند و سرویس های جدیدی مانند کنترل حساب اینترنتی ، تبدیل تعرفه های دقیقه ای و ثانیه ای، ذخیره تماس گیرنده و یا تبدیل سیمکارت اعتباری به دائمی و برعکس ارائه کند ، نیست.
در شرایط فعلی سیستم صورتحساب گیری همراه اول به صورت دستی و توسط نیروهای داخلی راه اندازی شده که به اعتقاد کارشناسان قابل اعتماد نیست و نمی تواند همانند سیستم متمرکز بیلینگ عمل کند. این مساله بعضا متضرر شدن مشترکان را در پی دارد .
 با افزایش روز به روز تعداد کاربران تلفن همراه ، نیاز به سیستم بیلینگ بیش از پیش احساس می شود. حتی چندی پیش سازمان بازرسی کل کشور نیز درباره اجرا نشدن این پروژه بزرگ مباحثی را مطرح کرد. اما تاکنون دلایل تاخیر و زمان دقیق راه اندازی این سیستم از سوی مسولان مربوطه اعلام نشده و خبری از بیلینگ نیست.
برخی مسوولان همراه اول از طرح جایگزینی برای پیشبرد سیستم بیلینگ همراه اول خبر داده و اعلام کردند سیستم جایگزینی برای اجرای پروژه صورتحساب گیری در نظر گرفته شده تا نیازهای بیلینگ همراه اول پوشش داده شود.
کارشناسان می گویند با فعال شدن سیستم صورتحساب گیری یکپارچه همراه اول که قابلیت محاسبه دقیق کارکرد مشترکان و جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه، تقلب و ریزش مالی در صورتحساب آنان را نیز دارد، پرونده مشکلاتی چون اشتباه در محاسبات، جابه جا شدن نشانی و قطع ارتباط برخی از مشترکان به دلیل ثبت اشتباه بدهی بسته خواهد شد.
 همچنان این سوال مطرح است که اپراتور اول چه زمانی قرار است خدمات جدید چون دریافت ریزمکالمه ، قبض میان دوره ، شارژ مجدد ، کنترل حساب اینترنتی ، ذخیره شماره تلاس گیرنده ، فهرست طلایی ، صورتحساب استفاده همزمان از سرویس GPRS ، انتقال خط به خط  شارژ، شارژ اینترنتی  و تعرفه های تشویقی راعرضه کند.
128/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا