بازداشت ملك‌زاده و زريبافان

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، در حاشیه تجدید میثاق مسئولان قضائی با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران، درخصوص برخی اخبار منتشرشده مبنی بر بازداشت سومین معاون رئیس‌جمهور سابق، گفت: «بازداشت ملک‌زاده صحت ندارد». هم‌زمان با انتشار این خبر، خبرگزاری نسیم هم در خبری کوتاه به‌نقل از محسنی‌اژه‌ای نوشت: «معاون اول قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با «نسیم» بازداشت محمدشریف ملک‌زاده و مسعود زریبافان را تکذیب کرد».
ماجراهای ملک‌زاده همچنان ادامه دارد
تکذیب خبر بازداشت ملک‌زاده بعد از سه روز انتشار شایعه بازداشت او، بار دیگر ماجرای بازداشت قبلی این معاون احمدی‌نژاد را در خاطره‌ها زنده کرد. ملک‌زاده که بر اساس گزارش ١٤ دی ماه سال ٨٩ سایت خبری «الف»، کار خود را از مشهد آغاز کرده بوده، در ادامه و در دوران ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در دستگاه قضا به سِمت مدیرکلی رسید و در این دوران از او به‌عنوان مشاور قوه قضائیه نام‌برده می‌شد. پس از آن، وی در دانشگاه آزاد اسلامی سمت مشاور جاسبی و همچنین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد را عهده‌دار شد. ملک‌زاده در این دوران مدرک دکترای خود را نیز دریافت کرد. پاسخ‌های ملک‌زاده به منتقدان مدیریت دانشگاه آزاد در آن دوران با عنوان «مشاور رياست عاليه و رئيس مرکز اطلاع‌رساني» امضا می‌شد.  پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال ٨٤، ملک‌زاده با نزدیک‌شدن به مشایی، به معاونت رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی رسید. معاونت ملک‌زاده در دولت اول احمدی‌نژاد که مشایی رئیس سازمان میراث بود، ادامه داشت. با انتقال مشایی به دفتر احمدی‌نژاد در دولت دوم، راه برای‌ ارتقای ملک‌زاده، بازتر شد. اواخر تابستان ٨٨، مشایی در مقام جانشین رئیس‌جمهور در ریاست شورای‌عالی ایرانیان، برای معاون سابق خود حکم دبیری این شورا را امضا کرد.  موازی‌کاری‌های شورای‌ مذکور با وزارت خارجه و برخی اقدامات دیگر، اعتراضات نمایندگان، وزیر خارجه و در نهایت مقامات عالی نظام را به‌همراه داشت که در نهایت به تصویب طرح تحقیق و تفحص این شورا منجر شد. او در این بین به عضویت و ریاست هیأت‌مدیره «ایرانول» نیز نائل شد، اما بالاخره در ٢ تیرماه ٩٠ پس از احضار و تفهیم اتهام بازداشت شد. حدود سه ماه بعد و در ٢١ شهریور عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی استان تهران، در جمع خبرنگاران از آزادی ملک‌زاده با «قرار وثیقه» خبر داد اما گفت: «رسیدگی به پرونده وی همچنان ادامه دارد». چالش بر سر حضور ملک‌زاده در دولت احمدی‌نژاد زمانی اوج گرفت که او به عنوان معاون مالی در وزارت امور خارجه معرفی شد و نمایندگان با استناد به گزارش وزارت اطلاعات، تهدید کردند که اگر ملک‌زاده عزل نشود، طرح استیضاح صالحی را به جریان خواهند انداخت. درباره اتهامات او به هنگام بازداشت هم اسماعیل کوثری در همان تاریخ در مصاحبه‌ای گفته بود: «دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور صبح امروز به دلیل اتهامات مالی و وجود پرونده‌های فراوان در قوه‌قضائیه بازداشت شد». محمود احمدی‌نژاد که پس از کناررفتن ملک‌زاده از معاونت وزارت امور خارجه طی حکمی او را به عنوان مشاور خود منصوب کرده بود، پس از آزادی وی از زندان نیز مجددا با صدور حکمی، این چهره پرحاشیه را به عنوان معاون خود و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی منصوب کرد.
واکنش زریبافان به یک خبر
اما هم‌زمان با فراگیرشدن موج خبر بازداشت ملک‌زاده، گزارش روز گذشته «شرق» درباره نزدیک‌شدن به موعد ارجاع پرونده تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید به دادگاه، باعث شد تا رئیس سابق این سازمان بزرگ که او نیز از معاونان احمدی‌نژاد بوده در اظهاراتی، وجود هرگونه پرونده علیه خود را در محاکم قضائی تکذیب کند. مسعود زریبافان در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران، گفته است: «از قول من بنویسید زریبافان می‌گوید من در زمان مسئولیتم حداکثر خدمت را به نظام کرده‌ام. اگر دنبال حرف حساب هستید پرونده‌ای علیه من وجود ندارد». وی همچنین افزوده: «نظام فرصتی برای من ایجاد کرده که به مردم خدمت کنم که در دورانی که مسئولیت داشتم و بعد از آن، از این فرصت حداکثر استفاده را انجام دادم. به همین دلیل وقتم را برای مصاحبه و کارهای متفرقه نمی‌گذارم. من به بقایی و رحیمی و بقیه کاری ندارم. هر کس عواقب و نتیجه کار خودش را می‌بیند؛ کاری به دیگران ندارم و قضاوت هم نمی‌کنم». مسعود زریبافان در حالی خبر تشکیل پرونده علیه خود را تکذیب کرده که در گزارش «شرق» تصریح شده بود، براساس سخنان نمایندگان مجلس، پس از قرائت گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، این پرونده به دادگاه فرستاده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا