از بین رفتن منابع ملی

اپراتور سوم تلفن‌همراه علاوه بر تاثیرات مثبت بر بازار و کیفیت خدمات دیگر اپراتورها از جنبه ورود تکنولوژی نسل سوم تلفن‌همراه به کشور نیز حایز اهمیت است. اپراتور سوم درحالی قصد دارد G3 عرضه کند که هنوز تکنولوژی نسل دوم تلفن‌همراه در کشور به دلیل نبود قوانین اجرایی قوی و فضای قانونی لازم، بدون استفاده مانده و ارائه بسیاری از سرویس‌های اپراتورها ممکن نشده است.
این تکنولوژی  پیش از این در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار گرفته و رویکردی مالتی مدیا دارد. برخلاف GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات است، نسل سوم سرعت بالایی را برای انتقال مالتی مدیا فراهم می کند. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال منتقل می‌شود و با سرعت نسبتا بالا، استفاده از قابلیت هایی چون تماس تصویری بی‌سیم با کیفیت مناسب را ممکن می کند.
شبکه تلفن‌همراه نسل سوم در کشورهایی مانند انگلستان، اتریش، آلمان، یونان، دانمارک، ایتالیا، هلند، سوئد، استرالیا، امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ و اسپانیا فعال است. پیش بینی ها از اوج شکوفایی این شبکه در سال 2010 میلادی حکایت دارد.
بیش از یک سال از اعلام کنسرسیوم تامین / اتصالات به عنوان برنده و بیش از 10 ماه از اخراج آن از پروژه اپراتور سوم ایران می گذرد. اما تاکنون وزارت ارتباطات خبری رسمی درباره وضعیت اپراتور سوم منتشر نکرده و تنها وزیر ارتباطات در اظهار نظرهایی وعده داده تا پایان امسال سرنوشت این اپراتور مشخص شود. اخبار غیر رسمی از مذاکره وزارت ارتباطات با شرکت تامین تله کام که پیش از این شریک ایرانی کنسرسیوم تامین اتصالات بود، حکایت دارد. به اعتقاد کارشناسان با توجه به مسائل موجود و اما و اگرهای پیش آمده در این پروژه، جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی، کار دشواری برای تامین تله کام خواهد بود. این شرکت باید تمامی تلاش خود را برای تغییر دیدگاه اپراتورهای خارجی نسبت به سرمایه گذاری در ایران بکار بندد.
باید گفت یکی دیگر از موانع اصلی بر سر راه ورود تکنولوژی نسل سوم تلفن‌همراه به کشور، توسعه پهنای باند است که هنوز حل نشده است. کارشناسان معتقدند تا زمانی که مشکلات زیرساختی و قانونی در این حوزه حل نشود، نمی‌توان با اطمینان گفت امکان استفاده از نسل سوم تلفن‌همراه در کشور فراهم خواهد شد.
 توسعه تکنولوژی‌های نوین در کشور ما همواره با تاخیر نسبتا طولانی همراه بوده و این تاخیر همراه با محدودیت ، باعث شده کاربران نتوانند از ارزش‌های افزوده آن تکنولوژی استفاده به روز و مناسب داشته باشند. به اعتقاد کارشناسان چنین مشکلاتی باید به گونه‌ای ریشه‌ای حل شود. چراکه تکنولوژی‌های جدیدتری در راه هستند که هر روز می‌توانند در حوزه‌های مختلف و مخصوصا اقتصادی برای کشور مفید باشند.
گوشی های تلفن‌ همراه در دست کاربران از جدیدترین امکانات مانند اینترنت، Wifi، GPRS، MMS، برقراری ارتباط تصویری و… بهره می‌برند. اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها نمی‌توان از این امکانات بهره برد. وزارت ارتباطات در حال حاضر به تعداد کاربران و ضریب نفوذ 60‌درصدی خود افتخار می‌کند . درحالی که در دیگر کشورها ضریب نفوذ استفاده از تلفن‌همراه بالای ۱۰۰درصد است. در این کشورها ضریب نفوذ بالا افتخار محسوب نمی‌شود. بلکه این کشورها عامل توسعه خود را کیفیت خدمات دهی می‌دانند. درواقع اگر کشور ما ضریب نفوذ خود را به ۱۰۰‌درصد هم برساند، تا وقتی کاربرانش نتوانند از امکانات دستگاه‌های خود استفاده کنند، این ضریب نفوذ به هیچ وجه عاملی برای توسعه کشور محسوب نمی‌شود.
128/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا