نفت را از دست افراد ناصالح دور نگه داريد

حسن مرادي – كارشناس انرژي
از موضوع خام فروشي‌ها گرفته تا همين اواخر كه مسئله بدهي نفتي بابك زنجاني تيتر اول همه رسانه‌ها شد. نكته جالب توجه آنكه سوء استفاده‌ها در حوزه نفت با يك اشتباه مشخص در حال تكرار است، «عدم جلوگيري از دلال‌بازي‌هاي نفتي . » به بيان ديگر دلال‌بازي و واسطه‌گري به رفتاري معمول در حوزه نفت كشور تبديل شده است، اتفاقي كه بيش از تحريم‌هاي خارجي موجب فلج شدن صنعت نفت در كشور شد. موضوعي كه اكنون با خبر گم شدن دكل نفتي خود را نشان داده است.به تازگي هم وزير نفت گم شدن يك دكل نفتي را تاييد كرده است. اين موضوع اصلا جاي هيچ توجيهي ندارد.گويا عده‌اي در كشور به هيچ عنوان حفاظت از  بيت‌المال برايشان اهميت ندارد. چند سالي است افرادي خارج از چارچوب قانون مي‌آيند و در امور نفتي دخالت مي‌كنند و به راحتي هم  به منابع سرشاري كه در حوزه نفت وجود دارد دسترسي پيدا مي‌كنند.
انتظار داريم مسئولان ترتيبي اتخاذ كنند كه كار به كاردان سپرده شود. بايد تدبيري انديشيده شود تا شركت‌هاي داراي توان تخصصي وارد عرصه شده تا به نوعي جلوي دلال بازي در حوزه ثروت زاي نفت گرفته شود. زماني بنياد شهيد شروع كرده بود به توزيع تلويزيون در فروشگاه‌ها كه بنده در همان زمان هم به اقداماتي از اين دست انتقاد داشتم .
نبايد دست به كارهايي بزنيم كه اخلال در نظم اقتصادي ايجاد شود. در حوزه نفت هم دخالت افراد و شركت‌هاي ناصالح بايد مورد نكوهش قرار گيرد. انتظار داريم ارگان‌هاي بازرسي در اين مورد فكري كرده و نفت را از دسترس افراد ناباب دور نگه دارند. ضربه‌اي كه اين اتفاقات به ما زد از تحريم‌هاي خارجي بدتربود واين يك سياق غلطي است كه رواج مي‌دهند تا بسياري از افراد سود جو بتوانند در اين بخش جولان دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا