کاهش 70 درصدی تاخیر در ابلاغ قوانین در دولت نسبت به دولت گذشته

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در گزارشی اقدامات نظارتی مجلس را در اجلاسیه سوم از مجلس نهم به اطلاع نمایندگان رساند.

این گزارش در 19 بخش مشتمل بر نظارت بر ابلاغ قوانین، نظارت بر تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی، تذکرات کتبی، سوال از وزرا ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد، گزارش‌های ماده 44 و 49 آیین نامه داخلی، تهیه و تصویب گزارش عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون توسط مسئولان اجرایی، دعوت از مسئولان اجرایی به جلسات مجلس، دریافت گزارش دستگاه‌ها و سازمان‌ها و قرائت آن در جلسات علنی، جلسات نظارتی کمیسیون‌ها ، سفرها و بازدید کمیسیون‌های تخصصی، عملکرد کمیسیون اصل 90 ؛ نظارت بر شوراها؛ اقدام لازم به منظور نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی، تطبیق مصوبات دولت با قوانین، عملکرد دیوان محاسبات، اقدامات مرکز پژوهش‌ها و سایر خدمات معاونت نظارت بود.

وزرای دولت و مسئولین اجرایی 1526 مورد تذکر شفاهی از نمایندگان دریافت کردند
بر اساس این گزارش در اجلاسیه سوم دور نهم مجلس در مجموع 30 فقره قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است که از این تعداد 29 عنوان از سوی رئیس جمهور برای انتشار در روزنامه‌ی رسمی ابلاغ شده و قانون حمایت از آمران به معروف در انتظار ابلاغ به دستگاههای اجرایی قرار دارد و در مقایسه عملکرد دولت یازدهم طی 9 ماه ابتدای تشکیل نشان می‌دهد خوشبختانه تعداد روزهای تاخیر رئیس جمهور در ابلاغ قوانین 70 درصد کاهش داشته است. همچنین در بازه زمانی 93/3/7 تا 94/2/15 ، 3324 مرتبه به اعضای هیات وزیران تذکر کتبی داده شده است که در این میان رئیس جمهور با 450 فقره و وزیر دفاع با 13 فقره به ترتیب بیشترین و کمترین تذکر را دریافت کردند و در میان وزرا، وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات و اقتصاد و خارجه در صدر دریافت تذکر قرار داشته‌اند و وزرای دفاع ، فرهنگ ، کشور و ورزش جوانان نیز کمترین تذکر را دریافت کردند. همچنین 1721 مرتبه تذکرات شفاهی از سوی نمایندگان در جلسات علنی به ثبت رسیده است که 1526 مورد آن به اعضای هیات دولت بوده است.

براساس بخش چهارم گزارش معاونت نظارت مجلس در اجلاسیه سوم مجلس نهم در مجموع 970 تقاضای سوال از وزرا به هیات رئیسه تقدیم شده است که دراین میان 188 سوال در مراحل اولیه خاتمه یافته است. وموضوع عدم پرداخت معوقات فرهنگیان و سطح پایین حقوق و خدمات به فرهنگیان آنتن دهی نامطلبوب تفن همراه در جاده‌های کشور و مناطق مرزی ، عملکرد بانکها و نحوه وصول معوقات وموضوع هفته‌ای از مهمترین سوالات از سوی نمایندگان از وزرای دولت بوده .در بخش تحقیق و تفحص نیز در اجلاسیه سوم مجلس نهم 66 تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رئیسه تقدیم شده است که 42 پرونده برای رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده و دو پرونده نیز برای اذن از مقام معظم رهبری به دفتر ایشان ارسال شده است.

بر اساس بخش ششم گزارش معاونت نظارت یعنی رای اعتماد به وزرا و سلب اعتماد از ایشان دکتر فرجی دانا وزیر علوم پس از نزدیک به ده ماه از زمان رای اعتماد توسط نمایندگان استیضاح شد و 2 سرپرست که به عنوان وزرای پیشنهادی از سوی دولت معرفی شده‌اند که از سوی مجلس رای اعتماد نگرفتند و درنهایت در مورخ 93/9/5 محمد فرهادی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

در سال سوم دوره نهم مجلس 15 جلسه غیر علنی برگزار شد

در سال سوم دوره نهم مجلس در دو مورد وزرا جهت ارائه گزارش از عملکرد خود در جلسات علنی مجلس حاضر شدند. و 15 جلسه مجلس نیز به صورت غیر علنی برگزار شد که مشکلات مربوط به وضعیت بورس کشور، اصلاح نظام اداری، و روند مذاکرات هسته‌ای، و تحولات منطقه و جایگاه ایران در قاچاق و مصرف مواد مخدر،آسیب شناسی مدیریت ارز، روند صندوق بازنشستگی، تصویب بودجه سال 94 با نگاه به مباحث اقتصادی و کاهش قیمت نفت از موضوعات این جلسات بوده است. و در بخش دهم گزارش معاونت نظارت مربوط به دریافت گزارش دستگاهها و سازمان‌ها و قرائت آن در جلسات علنی نمایندگان در سال سوم از این ابزار نظارتی استفاده نکردند.

103 سفر و بازدید در سال سوم مجلس نهم از سوی کمیسیون‌های تخصصی انجام شد

در بخش دوازدهم گزارش معاونت نظارت مجلس در مورد سفرها در مجموع 103 سفر و بازدید برای اجرای قوانین و پیگیری آنها از سوی کمیسیون‌ها انجام شده است که کمیسیون صنایع با 27 سفر بیشترین تعداد سفر را به خود اختصاص داده است و سفرهای داخلی انجام شده در سال سوم مجلس نسبت به سال دوم بیش از 150 درصد رشد داشته است.

کمیسیون اصل 90 به مجلس نیز به عنوان کمیسیون نظارتی توانسته است با استفاده از اختیارات خود گامهای مهمی در جهت رسیدگی به شکایات مردم از طرز کار قوه قضاییه، مجریه و مجلس شورای اسلامی بردارد و کل شکایات وارده در سال سوم دوره نهم مجلس به کمیسیون اصل 90، 3226 فقره بوده است که در بخش شکایت از طرز کار مجلس و نمایندگان 13 شکواییه به ثبت رسیده است.

97 درصد از مصوبات دولت مغایرتی با قانون نداشته است

در بخش تطبیق مصوبات دولت با قوانین در گزارش معاونت نظارتی مجلس آمده است: 700 فقره از مصوبات هیات وزیران و کمیسیون‌های دولت در جلسه هیات بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین مورد بررسی قرار گرفته است. که از این تعداد 25 فقره مغایر قانون و 82 فقره مغایر مقدماتی قانون اعلام شده است و 97 درصد از مصوبات بررسی شده دولت در این هیات هیچ مغایرتی با قانون نداشته است.
در بخش‌های پایانی گزارش معاونت نظارت مجلس عملکرد دیوان محاسبات کشور در بخش بررسی‌های فنی و حقوقی، تفریق بودجه، امور مجلس و استانها گزارش‌های حسابرسی و سالانه، گزارش‌های حسابرسی عملکرد، وجوه واریزی به حساب‌های مربوط به و خزانه ناشی از اقدامات پیشگیرانه، حوزه دادسرا و مستشاری مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این شکل مطرح شده است که از سوی مرکز پژوهش‌ها 110 فقره گزارش نظارتی در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. که 72 فقره آن مربوط به موضوعات زیر بنایی و امور تولیدی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا