ودیعه‌ها بایدبه سهام تبدیل شوند

به واگذاری شرکت مخابرات ایرادی وارد نیست
درخصوصی سازی باید جلوی انحصار گرفته شود    
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن غفوری فرد با اشاره به اینکه سرمایه مخابرات در حال حاضر 43 هزار میلیارد ریال و بدهی این شرکت به مشترکین به عنوان ودیعه 57 هزار و 800 میلیارد ریال است افزود: این نشان می‌دهد که تراز مالی شرکت 15 هزار میلیارد ریال منفی است. یعنی مخابرات طی تمام مدت فعالیت خود نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده بلکه بدهی هم دارد. بنابراین چگونگی واگذاری آن در این شرایط جای سوال است.
وی با تاکید بر اینکه براساس نظر مراجع تقلید پول مردم نزد مخابرات به عنوان ودیعه محسوب می‌شود ادامه داد: در چنین حالتی براساس نظر مراجع تنها خود مردم می‌توانند سهام‌دار شرکت مخابرات باشند چرا که طبق قرارداد مردم می‌توانند هر زمان که خواستند تلفن خود را به شرکت مخابرات برگردانده و ودیعه خود را پس بگیرند.
او همچنین با انتقاد از اینکه پیش از برگزاری مزایده فروش مخابرات دو شرکت اعتماد مبین و پیشگامان کویر یزد تایید صلاحیت شده و 24 ساعت قبل از برگزاری مزایده شرکت پیشگامان کویر به دلیل آنچه عدم تایید اهلیت امنیتی آن خوانده شده از شرکت در مزایده حذف شده است گفت: وقتی در یک مزایده فقط یک نفر شرکت کننده وجود دارد قطعا او با هر قیمت پیشنهادی می‌تواند برنده باشد و چنین مزایده‌ای مفهوم نخواهد داشت.
او همچنین گفت: متاسفانه در کشور فرهنگ بدی ایجاد شده که پول دار شدن را یک ضد ارزش می‌دانند در چنین شرایطی امنیت سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت و البته اصلاح آن به کار فرهنگی نیاز دارد. ضمن اینکه وقتی شرکتی با موضوع کلی مانند عدم تایید اهلیت امنیتی از شرکت در مزایده حذف می‌شود این شرکت دیگر توان سرمایه‌گذاری درکشور را نخواهد داشت و همه به آن با چشم دیگری نگاه می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که پس از خرید شرکت مخابرات توسط یک نهاد نظامی مکالمات تلفنی مردم کنترل نشود گفت: کنترل مکالمات تلفنی چندان ارتباطی به مالک شرکت مخابرات ندارد بلکه این یک بحث اخلاقی است حتی در شرایط کنونی یا زمانی که شرکت مخابرات به یک بخش خصوصی واقعی نیز واگذار شود امکان شنود تلفن‌ها توسط نهادهای امنیتی واطلاعاتی وجود دارد بنابراین شنود نشدن تلفن‌ها تنها یک موضوع اخلاقی است که به نحوه‌ عملکرد مالک شرکت مخابرات بر می‌گردد.
جلوی خصوصی سازی به شکل کنونی باید گرفته شود
در ادامه این میزگرد جمیلی ـ عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ـ با بیان اینکه برای واگذاری شرکت مخابرات ایران بلوک هشت هزار میلیارد تومانی تعریف شده بود گفت: کدام بخش خصوصی در کشور وجود دارد که چنین پولی داشته باشد و بتواند 20 درصد آن را یکجا پرداخت کند.
او ادامه داد: سئوال اینجاست که بخش خصوصی خریدار سهام شرکت مخابرات با چنین سرمایه‌ای از کجا آمده؟ پولش را از کجا آورده و چگونه توانسته است چنین رقم کلانی را تهیه کند؟
وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر وقتی چیزی در کشور گران می‌شود می‌گویند مسئولیت آن به بخش خصوصی واگذار شده است ادامه داد: از آنجا که ودیعه‌های مردم در شرکت مخابرات امانت بوده است باید برای خصوصی سازی آن ودیعه‌ها به سهام تبدیل شود این می‌تواند شرکت را به شرکت خصوصی واقعی تبدیل کند. به نظر من ابلاغ مقام معظم رهبری نیز با هدف تقویت بخش خصوصی بوده است در حالی که روش کنونی به بیراهه رفتن است و ما نیز در جایی از مسئولان کشور خواستیم جلوی خصوصی سازی به شکل کنونی را بگیرند.
او با تاکید بر اینکه خصوصی سازی باید با تعریف بلوکی در شرکت‌ها ایجاد شود که بتواند افراد زیادی برای خرید آن در مزایده شرکت کنند ادامه داد: متاسفانه در تعیین قیمت مخابرات و واگذاری آن فقط یک شرکت وجود داشت که رقابتی ایجاد نشد در حالی که ماده‌ 18 بند 12 سیاست‌های کلی اصل 44 تاکید دارد که باید در خصوصی سازی جلوی انحصار گرفته شود.
ایرادی به واگذاری مخابرات وارد نیست
در ادامه این نشست احمدرضا معتمدی ـ‌ وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ با بیان اینکه تنها بخشی از ودیعه‌های مردم نزد شرکت مخابرات به صورت سهام قابل واگذاری است و بخش دیگر جزو سرمایه‌ و هزینه‌ی شرکت مخابرات محسوب می‌شودگفت: از این نظر به نظر من به واگذاری شرکت مخابرات ایرادی وارد نیست.
او با بیان اینکه سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به خصوصی سازی اشاره دارد نه غیر دولتی شدن و بنابراین نهادهای عمومی نمی‌توانند خصوصی تلقی شوند گفت: براساس برآوردهای مختلف ارقام کلانی برای شرکت مخابرات پیش‌بینی شد به طوری که شخص بنده با محاسبات دست پایین حداقل رقم 50 هزار میلیارد تومان را برای قیمت شرکت مخابرات برآورد کرده‌ام هر چند که این رقم تا 250 هزار میلیارد تومان هم گفته شده است. برای راه اندازی هر تلفن ثابت به طور متوسط 400 هزار تومان و برای هر تلفن همراه 400 دلار هزینه شده است فقط 10هزار میلیارد تومان تجهیزات فنی برای تلفن همراه در کشور خریداری شده و همین رقم نیز برای تلفن ثابت تجهیزات در کشور وجود دارد. یک زمین 10هزار متر مربعی در املاک شرکت مخابرات ایران هست که دست کم هزار میلیارد تومان ارزش دارد ضمن اینکه حق لیسانس مخابرات نیز برای خود قیمت دارد. بنابراین چطور ممکن است مخابرات با قیمت 16 هزار
میلیارد تومان به فروش برسد.
او ادامه داد: در حال حاضر 32 میلیون تلفن همراه با قبض ماهیانه 9 هزار تومان و 25 میلیون تلفن ثابت با قبض ماهیانه 5 هزار تومان به طور متوسط در ایران وجود دارد که نشان می‌دهد دست کم مخابرات از این دو طریق در ماه 400 میلیارد تومان درآمد دارد که محاسبات نشان می‌دهد هزینه‌ی 20 درصدی 8 هزار میلیارد تومان خرید مخابرات در حدود یکسال از طریق سود حاصل از مکالمات تلفنی مستهلک خواهد شد.
افزایش انحصار با واگذاری‌های کنونی
در ادامه این نشست آتش‌بهار ـ عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ـ با انتقاد از اینکه صنایع خدمت دهنده در مخابرات طی چند سال اخیر بیکار شده و تجهیزات فنی این بخش از خارج کشوروارد می‌شود گفت: به نظر من رهبری با ابلاغ سیاست های اصل 44 می‌خواست رقابت را در کشور افزایش دهد ولی با واگذاری‌های کنونی تنها انحصار افزایش یافته است.
او ادامه داد: در حال حاضر اگر اپراتور خصوصی واقعی به کشور وارد شده و تلفن ثابت را ارائه کند قطعا خدمات ایجاد آن رایگان خواهد بود و مردم تلفن‌های ثابت شرکت مخابرات را پس خواهند داد.
او تاکید کرد: مدتی پیش با همکاری چند شرکت کنسرسیوم جهان‌سل را تشکیل دادیم و خواستیم در امور مربوط به مخابرات کشور وارد شویم ولی آنها اصلا ما را در معاملات خود بازی ندادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا