پیشنهاد به وزیر علوم برای تشکیل کمیته بررسی دلایل توقف خیز علمی کشور

سازمان بسیج اساتید کشور به مناسبت فرارسیدن روز ملی بسیج اساتید و سالروز گرامیداشت شهادت مصطفی چمران، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر لزوم گفتمان سازی و تولید ادبیات همراه با کادرسازی و ایجاد حرکت و تدبیر برای نقشه راه کشور و فراهم ساختن الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بین‌المللی عنوان کرد: سازمان بسیج اساتید کشور سالروز شهادت مصطفی چمران این استاد بسیجی را نماد از خودگذشتگی تمامی استادان و فرهیختگان دانشگاهی می‌داند و افتخار دارد این روز را به همه اساتید و دانشگاهیان کشور تبریک و تهنیت گفته و گرامی بدارد.

در ادامه بیانیه آمده است: این سازمان با الگو قرار دادن راه و رسم استاد بسیجی، شهید مصطفی چمران و شهدای هسته‌ای و جهاد علمی کشور با برخورداری از 45 هزار استاد بسیجی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی عزم راسخ خویش را برای تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات حضرت امام خمینی (ره) و منویات و دغدغه‌ای خلف صالح او، امام المسلمین «مدظله العالی» متمرکز و هدفگذاری کرده است.

سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: با همت خودجوش و مخلصانه نیروهای ارزشی و بسیجی دانشگاه‌ها این سازمان تا امروز توانسته جهش‌ها و خیزش‌های جدی را در راستای تحول علمی و بصیرت بخشی در قالب تشکیل حلقه‌های علمی و صالحین، مقابله با جنگ نرم دشمن، تدوین مؤلفه‌های قدرت نرم انقلاب اسلامی با تشکیل شبکه بی‌نظیر 5 هزار نفره فرماندهان جنگ نرم از اساتید دانشگاه‌ها، برگزاری کرسی‌های نقد نظریه در دانشگاه‌های کشور، تلاش برای تدوین نقشه راه تمدن نوین اسلامی با مشارکت اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان دستاوردهای مهم و تاثیرگذاری را رقم بزند.

در ادامه این بیانیه آمده است: هم اکنون نیز سازمان بسیج اساتید در تلاش است تا با ساماندهی توانمندی‌های اساتید ارزشی و متخصص، دین خود را در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر دست‌یابی به الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با محوریت فرهنگ اسلامی-ایرانی و نهادینه‌سازی موضوع پیوست‌نگاری فرهنگی در کشور از طریق تشکیل کارگروه‌های علمی برای گفتمان سازی و راه‌اندازی نهضت نوین پیوست‌نگاری فرهنگی در قالب برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی ادا کند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: در این راستا و برای دستیابی به اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه جفرافیای ایران اسلامی و همچنین حوزه بین الملل اسلامی چند نکته لازم به ذکر است، اول اینک از آنجا که پایه اقتدار هر کشوری بر پیشرفت علمی و فناوری قرار دارد و با توجه به پیشرفت‌های تعجب برانگیز جمهوری اسلامی در بسیاری از حوزه‌های علمی به خصوص در دهه اخیر که نماد برجسته آن دست یابی به چرخه سوخت کامل هسته‌ای است، همه و حتی دشمن می‌داند که این دانش برآمده از تلاش و هوش دانشمندان و نخبگان ایرانی است که در چهارچوب فرهنگ جهادی و بسیجی شکل گرفته، لذا پاسداری از آن، وظیفه تاریخی و ملی همه دولت‌ها است و ایجاد محدودیت و ممانعت از آن به هر دلیل و بهانه‌ای، خیانتی بزرگ به عزت و عظمت مردم ایران است. از این رو نباید اجازه داده شود حقوق ملی و تاریخی این مردم و از جمله دانش هسته‌ای در فراسوی چانه‌زنی‌های دیپلماتیک و دغل کاری‌های سیاسی و بین المللی دشمن آسیب ببیند، بلکه باید تحت هدایت‌های مستمر خلف صالح امام، مقام معظم رهبری و با استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگانی ایران عزیز راه تکامل خود را ادامه دهد.

در ادامه بیانیه بسیج اساتید آمده است: در این مسیر این بار ملت ایران به منظور احقاق حقوق هسته‌ای خود در مذاکرات، گامی بلند برداشته و با انتشار گزاره برگ (فکت شیت) ملت ایران و امضاء طومار حاوی این گزاره برگ در اقصی نقاط ایران و در شهرها و روستاها و بین اقشار مختلف، موجی در اعلام مطالبات بحق خود به راه انداخته است و اکنون مذاکره کنندگان با اتکا به این سند ملی که کف خواسته‌های ملت ایران در مذاکرات است می‌توانند با قوت و صلابت مضاعفی در مذاکرات آتی شرکت کرده و از حق مسلم هسته‌ای کشور دفاع کنند.

بر اساس این بیانیه، مطالعات کارشناسانه‌ای که از سوی بسیاری از نخبگان کشور صورت گرفته و بارها نیز بر آن تأکید شده و امام‌المسلمین نیز در ابلاغیه 24 بندی برای اجرا به دولت ابلاغ فرموده‌اند و تجارب تاریخی بسیاری نیز مؤید آن است بر این واقعیت تأکید دارد که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی تنظیم و برنامه ریزی اقتصادی کشور بر پایه اقتصاد مقاومتی است. از اینرو هر گونه تعللی از سوی مسئولان در این زمینه پذیرفتنی نیست و تلاش برای مأیوس کردن مردم از سوی هر شخص و مقامی کمک به دشمن غدار است. همانگونه که نخبگان کشور توانستند در زمینه‌های بسیار حساس و پیچیده تری چون دانش هسته‌ای و صنایع دفاعی ایران اسلامی را در ردیف 8 کشور اول جهان قرار دهند در زمینه اقتصاد با توجه به خیل عظیم نیروی انسانی و منابع بسیار زیاد اقتصادی، حتما دست یابی به این هدف امکان پذیر است مشروط به اینکه این عقیده در مسئولان دولتی نیز شکل بگیرد و دولت به سوی یک مدیریت جهادی قدم بردارد.

بسیج اساتید در این بیانیه عنوان کرده است: متأسفانه با وجود تأکیدات رهبری معظم انقلاب و اظهار نگرانی معظم له از اینکه مبدا تلاش‌های بعضی پس از تغییر دولت سبب توقف در خیز علمی کشور شود، در این زمینه آمار و اطلاعات از افت رتبه علمی کشور در سال‌های اخیر خبر می‌دهند. این نگرانی از افت علمی کشور اخیراً در قالب نامه بیش از 4 هزار عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه‌ها خطاب به رئیس‌جمهور نیز اعلام شد. لزوم بررسی این وضعیت و علل افت علمی یک نیاز اساسی است.

در این بیانیه آمده است: به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که الحمدوالله خود از نیروهای معتقد به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است پیشنهاد می‌شود که برای بررسی دلایل توقف خیز علمی(پنج رتبه در دو سال گذشته) کشور و سقوط دو رتبه‌ای کشور در تولید علم (از رتبه 15 جهانی به رتبه 17)، کمیته‌ای مرکب از انسان‌های دلسوز و متخصص تشکیل دهد و چاره جویی شود که در غیر اینصورت ممکن است این افت شدت بیشتری به خود بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا